F fribygg skrev:
Om du tvivlar på lönsamheten trots att du bara betalat halva priset verkar det ju vara mer av ideologiska skäl än ekonomiska du valt solceller, men om framtidens elpris vet vi ju mycket lite idag.
Nä. Det är ju framtidens elpris som styr. Vi kan ju inte ens gissa hur det ser ut om 10 år?
 
Det kan väl knappast löna sig att importera till Sverige blott 30 paneler.
 
M Move105 skrev:
Nä. Det är ju framtidens elpris som styr. Vi kan ju inte ens gissa hur det ser ut om 10 år?
Visst kan vi gissa, det erbjuds ju elavtal på 10år av svealandselbolag.se
 
  • Wow
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst kan vi gissa, det erbjuds ju elavtal på 10år av svealandselbolag.se
Men inte på nätavgifterna
 
A Arnodt skrev:
Det kan väl knappast löna sig att importera till Sverige blott 30 paneler.
Men är man ett kompisgäng så blir det 600 paneler.
 
M Move105 skrev:
Men inte på nätavgifterna
Nä det är sant, som solcellsägare måste du ju räkna med att det kanske kommer att kosta att bli av med el överproduktion framöver då nätägare trots allt har kostnader att driva nätet även då du inte köper el och genererar intäckter
 
M Move105 skrev:
Har inte lånat utan tog det direkt ur fickan. Tänker bara att min anläggning kostar ca 1/2 av kommersiellt pris. Om jag har svårt se vinning i detta, hur är det få för alla andra som betalat dubbelt upp?

Men frågan är egentligen: kan de 12 panelerna i NV återbetala sig. De i SO är jag bombsäkra på att det ger vinst om en 8-10 år. Alltså 4950w~5kw i NV för ca 44 000kr.
Du fick ett bra pris på din anläggning men inte 1/2 priset. Din anlägning är 29% billigare om man räknar kr per kwp. Dina paneler NV måste du räkna bort växelriktaren (skiljer sig inte mycket i pris på deras storlek) så kostat 30-37 för dem.

Jag har 12 paneler väst 284 grader. Hjälper till med förbrukning på kvällen. Du skulle kunna kolla hur din slinga med de 12 panelerna ger efter några dagar.
Energiproduktionskurva över en dag; toppar mitt på dagen; angiven produktion och inkomst/lasttimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B buffyin skrev:
Du fick ett bra pris på din anläggning men inte 1/2 priset. Din anlägning är 29% billigare om man räknar kr per kwp. Dina paneler NV måste du räkna bort växelriktaren (skiljer sig inte mycket i pris på deras storlek) så kostat 30-37 för dem.

Jag har 12 paneler väst 284 grader. Hjälper till med förbrukning på kvällen. Du skulle kunna kolla hur din slinga med de 12 panelerna ger efter några dagar.
[bild]
Tack det ska jag göra.
 
A
M Move105 skrev:
Driftsattes igår uppland

12450W.
18 paneler SÖ
12 paneler NV

SÖ läget är helt fritt men åt NV så finns det några höga träd som rätt tidigt täcker direkt instrålning. Kommer den sidan någonsin återbetala sig? Eller behöver jag gå till bonden och köpa träd på rot för att fylla på vedstället lite?

Anläggningen kostade 109 000kr efter alla avdrag.
enligt energimyndigheten tar en solpanelinstallation minst 30år att gå + - 0 med dagens elpriser och räntor
 
  • Haha
johanxx_
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
enligt energimyndigheten tar en solpanelinstallation minst 30år att gå + - 0 med dagens elpriser och räntor
Då är min återbetald efter 20 år. Eller 15 om de räknat med förra årets priser. Lång återbetalningstid, men klart värt det. Rätt skönt inte få räkning 8-9 månader/år.
 
electroluxaren skrev:
enligt energimyndigheten tar en solpanelinstallation minst 30år att gå + - 0 med dagens elpriser och räntor
Källor på det? Tar vi TS värden och höjer kalkylräntan så säger det 9 år.
Ändrat prier till vad varit senast året i medel (köp är inräknat elpris, överföring samt elskatt).

Kalkylator för investering återbetalningstid med antaganden om kostnader, produktion, ränta, och elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
B buffyin skrev:
Källor på det? Tar vi TS värden och höjer kalkylräntan så säger det 9 år.
Ändrat prier till vad varit senast året i medel (köp är inräknat elpris, överföring samt elskatt).

[bild]
källan är från nyheterna påTV där representant från energimyndigheten uttalade sig
 
Allt be
electroluxaren skrev:
källan är från nyheterna påTV där representant från energimyndigheten uttalade sig
Bror på vad anläggningen kostar, i TS fall fick han den väldigt billigt med 8755kr/kwh som han garanterat kommer tjäna ihop. Anläggningar på 14000kr/kwh och uppåt kommer nog inte göra det. Så allt beror på pris!
Detta är vad folk inte inser och pratat bara binärt om solceller...

Själv har min anläggning på 10kw sparat och tjänat 15193kr sen Mars i år, så har fått 12,25% återbetald.
Dock bor jag i SE4. Får t.o.m billigare bolån då gick från energiklass C till B (var på gränsen innan).
 
A
B buffyin skrev:
Allt be

Bror på vad anläggningen kostar, i TS fall fick han den väldigt billigt med 8755kr/kwh som han garanterat kommer tjäna ihop. Anläggningar på 14000kr/kwh och uppåt kommer nog inte göra det. Så allt beror på pris!
Detta är vad folk inte inser och pratat bara binärt om solceller...

Själv har min anläggning på 10kw sparat och tjänat 15193kr sen Mars i år, så har fått 12,25% återbetald.
Dock bor jag i SE4. Får t.o.m billigare bolån då gick från energiklass C till B (var på gränsen innan).
självklar barreror det på priset dels vad du ger och dels vad du får och om anläggningen håller 30år eller bara 15. men det tillhör ju grundskole kunskaperna som jag verkligen hoppas alla här har befäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.