Hej,

Vi har börjat prata om att anlägga trädgårdsland hemma och nu när vi märker att barnen inte är så pigga att leka i sandlådan längre är det nog så att vi "äntligen" har plats att göra detta.

Jag tänker att detta ska ske i höst så ingen odling i år utan grovjobb i höst och på med ordentligt med gödsel osv så att vi kan komma igång bra nästa vår.

Platsen där vi vill ha landet är det lite nivåskillnad på. I den gaveln som kommer synas utåt trädgården är det ca. 30 cm lägre än vad det är i andra gaveln som inte syns. Det finns en större sten som jag tänker ska bli en naturlig kant på ett ställe men i övrigt så tänker jag nog göra en ram av trä runt hela.

Planer:
1, ram runt hela, 1dm högre än marken runt om på lägsta stället borde räcka eller? kommer vara gräsmatta intill kanten. Finns det några för/nackdelar med högre kant osv?
2, Material? Är tryckt virke helt uteslutet?
3, hur mycket bör grävas bort av befintlig jord? Det är ganska torrt och lite stenigt/grusigt i jorden idag så inte nån jättebra planteringsjord tänker jag.
4, brunnen hästgödsel kan jag få tag på gratis. skulle jag kunna gräva bort befintlig jordlager och sen bara ösa på med gödsel som får ligga över vintern och sen odla direkt i det eller bör jag ha lite vanlig jord med?
5, Annat jag som glad amatör missar?

Ytan på landet blir ca. 15-20m2. Tänkt att sätta/så är potatis, lök, morötter dill jordgubbar typ.

//Oskar
 
  • Gilla
Bengt Henrik
  • Laddar…
Gräv bort grässvålen och fleråriga rotogräs (kirskål tex) eller täck helt enkelt ytan med tidningar/kartong och häll ny jord ovanpå om det blir tillräckligt djupt på det sättet. Plantera rotsaker (morot, potatis) i den djupare delen där de får plats.

Du kan inte odla direkt i rent brunnet hästgödsel, det är för ”starkt”. Blanda med kompost, den befintliga jorden, köpejord eller vad du nu har. Jag brukar bl.a. tömma ner jorden ur krukorna som jag har odlat tomater i, så länge jag inte ska odla potatis just där. Om du har flis från kompostkvarn kan du med fördel blanda i sådant också. Om ni hinner bygga redan under sommaren kan ni även ha landet som trädgårdskompost i år. Blanda i lite av hästgödslet och håll lagom fuktigt så multnar det snabbt. Sen är det bara att fylla på med mer enligt ovan och hälla på ett lager ”bra” jord (tex köpejord eller sållad kompost) på toppen till våren när det är dags att så.

På hösten när allt är skördat kan du toppa med ett tjockt lager gräsklipp eller löv som får multna och mata maskarna under vintern. På våren fyller du upp med kompost, gödsel och eventuellt köpejord om komposten inte räcker.

Jordgubbar är fleråriga, så jordgubbslandet bör du preppa noggrannare med jord som inte sjunker ihop efter ett år. Jag skulle anlägga ett separat jordgubbsland och använda sållad mogen kompost eller torvfri köpejord. Torv och halvfärdig kompost tenderar att sjunka ihop rätt mycket.

Jag skulle undvika tryckt virke. Om det är möjligt skulle jag gräva ner en rad marksten som ramen får vila på så att sen inte ligger direkt mot fuktig mark. Annars kan man helt enkelt räkna med att byta ut träet med några års mellanrum. Klä träet med plast på insidan oavsett.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Vi har skapat nya land genom att på hösten täcka gräsmatta med tidningar och sedan 5-10cm brunnet hästgödsel ovanpå, året därefter har vi kunnat odla i de landen.

Värt att veta är att det finns någon form av larv som gärna äter gräsrötter som kan gå på potatis och liknande år 2.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Dec 2020:
Trädgårdsland med nygödslad jord och vintergrönsaker i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maj 2021:
Trädgård i maj med odlingsbäddar och skyddat växtområde under presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har skapat nya land genom att på hösten täcka gräsmatta med tidningar och sedan 5-10cm brunnet hästgödsel ovanpå, året därefter har vi kunnat odla i de landen.
Jag uppfattade det som att TS land skulle vara upp till 30 cm djupt. Jag skulle betrakta projektet som att anlägga odling i upp till dubbel pallkrage snarare än nytt land på gräsmatta, och då får man fylla ut med annat också.
 
M mrsnhp skrev:
Jag uppfattade det som att TS land skulle vara upp till 30 cm djupt. Jag skulle betrakta projektet som att anlägga odling i upp till dubbel pallkrage snarare än nytt land på gräsmatta, och då får man fylla ut med annat också.
Jag visade hur jag gjort, med hästgödsel, kanske kan vara inspiration till TS.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har skapat nya land genom att på hösten täcka gräsmatta med tidningar och sedan 5-10cm brunnet hästgödsel ovanpå, året därefter har vi kunnat odla i de landen.

Värt att veta är att det finns någon form av larv som gärna äter gräsrötter som kan gå på potatis och liknande år 2.
För potatis har vi gjort likadant men bara gammal skruttjord eller hö ovanför tidningarna/kartongen.

Grässvålen duger för potatisen, mycket trevliga skördar. Men precis som du säger så kommer knäpparlarverna år två, då får man odla något annat.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag visade hur jag gjort, med hästgödsel, kanske kan vara inspiration till TS.
Absolut, och det kan funka fint i den grundare änden 🙂 Eller om jag missuppfattade det där med djupet.

Har det funkat att så frösådda grönsaker direkt på hästdyngan på våren? Eller har du främst haft potatis där första året? Jag har inbillar mig att det skulle vara lite väl näringsrikt för små fröer och nygrodda plantor (utom tomat såklart) och har därför alltid haft ”vanlig” jord på toppen.
 
M mrsnhp skrev:
Absolut, och det kan funka fint i den grundare änden 🙂 Eller om jag missuppfattade det där med djupet.

Har det funkat att så frösådda grönsaker direkt på hästdyngan på våren? Eller har du främst haft potatis där första året? Jag har inbillar mig att det skulle vara lite väl näringsrikt för små fröer och nygrodda plantor (utom tomat såklart) och har därför alltid haft ”vanlig” jord på toppen.
Vi körde kål där första året, så de är ju uppdrivna sedan tidigare. 🙂
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Stort tack för alla utförliga svar! En kollega tipsade om mursten som folk ibland skänker mot bortforsling. Det skulle kanske kunna gå att göra något lite mer estetiskt med.

Ska försöka ta lite bilder så blir det enklare att se hur vi tänkt oss det hela.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Potatis är bra för att luckra upp stenhård och grusig jord. Så nästa säsong när man sätter något annat så är det lite enklare att ”blanda om”/ jordförbättra.

Någon form av upphöjning/kant kan vara bra för att motverka/minska sniglar.

Tryckt virke hade jag undvikit. Jag kanske är av den nojiga typen, men jag kör raps/olivolja i motorsågen när jag gör årsveden, just för att inte få syntetolja i spånen (vi använder spån och flis i gångarna mellan odlingsbäddarna, för att trycka tillbaka oönskad växtlighet där).

Hästgödsel bör blandas ut med annan jord skulle jag säga. Förslagsvis barkmull och planteringsjord. Lite LECA-kulor är inte fel heller.

Med tiden får ni bara bättre och bättre jord om ni fyller på med gräsklipp/löv/organiskt restavfall samt låter blast och växtdelar bli kvar i landet.

Vi använde jordfräs när vi anlade bäddarna förra året, en metod som förvisso fungerade, men inget jag rekommenderar då det dödar oerhört mycket maskar/insekter/nyttodjur där man fräser.

När det ska utökas så kommer vi nog bara gå med grep och luckra upp jorden, sedan på med tidningspapper och jord/gödsel på det.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Värt att veta är att det finns någon form av larv som gärna äter gräsrötter som kan gå på potatis och liknande år 2.
Knäpparlarv. Kan meddela att den gladeligen äter potatis och morötter redan första året.

Gräv runt i jorden och spana efter små smala gula "maskar" som är ganska hårda. Hittar du sådana är det väl idé att skippa potatisen något år eller två. Andra grödor än rotsaker har jag inte sett att de gått på.
 
Nuförtiden har jag stjälpredor som hjälper till med sånt 😅
Höns som gräver och pickar i en jordhög med en person synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nuförtiden har jag stjälpredor som hjälper till med sånt 😅
[bild]
Illustration av en man som gräver med höns spridda runtomkring i ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
G
O Oskpet skrev:
Hej,

Vi har börjat prata om att anlägga trädgårdsland hemma och nu när vi märker att barnen inte är så pigga att leka i sandlådan längre är det nog så att vi "äntligen" har plats att göra detta.

Jag tänker att detta ska ske i höst så ingen odling i år utan grovjobb i höst och på med ordentligt med gödsel osv så att vi kan komma igång bra nästa vår.

Platsen där vi vill ha landet är det lite nivåskillnad på. I den gaveln som kommer synas utåt trädgården är det ca. 30 cm lägre än vad det är i andra gaveln som inte syns. Det finns en större sten som jag tänker ska bli en naturlig kant på ett ställe men i övrigt så tänker jag nog göra en ram av trä runt hela.

Planer:
1, ram runt hela, 1dm högre än marken runt om på lägsta stället borde räcka eller? kommer vara gräsmatta intill kanten. Finns det några för/nackdelar med högre kant osv?
2, Material? Är tryckt virke helt uteslutet?
3, hur mycket bör grävas bort av befintlig jord? Det är ganska torrt och lite stenigt/grusigt i jorden idag så inte nån jättebra planteringsjord tänker jag.
4, brunnen hästgödsel kan jag få tag på gratis. skulle jag kunna gräva bort befintlig jordlager och sen bara ösa på med gödsel som får ligga över vintern och sen odla direkt i det eller bör jag ha lite vanlig jord med?
5, Annat jag som glad amatör missar?

Ytan på landet blir ca. 15-20m2. Tänkt att sätta/så är potatis, lök, morötter dill jordgubbar typ.

//Oskar
Det viktigaste enligt mig är bevattning, planera för det direkt hur det ska lösas.

Varför?

Jo för att anlägga landet gör man en gång. Planterar ut växter ibland. Rensar ogräs ibland. Gödslas ibland. Men vattna behöver göras varenda dag under vissa perioder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.