Gjorde exakt så för 20år sedan! Kasserad viraduk från Husum. Sen tre sandlass ovanpå det. Körde ut allt med skottkärra. Gick förvånansvärt bra att styra skottkärran under vatten.

Tyvärr tog det inte många år innan det var ny dy ovanpå sanden och allt kändes som tidigare med en slemmig botten.

Hade inga problem med bubblor eller liknande
 
Spänn ut duken och spika fast den innan du lägger på sanden.
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
För att detta skall funka måste du vara beredd att lägga på några lass varje år.
 
  • Gilla
Oxbringa och 1 till
  • Laddar…
Är inte så säker på det om man även äger vattnet 50 m ut.

S seniorkonsult skrev:
Jo = muddra= vattenverksamhet. Beror på mängden svhakt och när.
 
C
Vid vår förra tomt hade vi en viraduk med sand, allt lades ut före 1975 när vi köpte fastigheten....Bubblorna från det som med åren kommer från vad som finns under duken,dy eller liknande går inte att undvika... Vass smyger sig också in....Vi hade den tomten i 29 år...fyllde aldrig på sand...Kan du leva med de STORA bubblorna som blir under viran är det O.k.Nu var vår strand kringgärdad av vass så vi hade inga problem med att få sanden att ligga kvar,,,,Det har vi med vår nya strand som är utsatt för öppen sjö 7 km rakt från söder...Där fyller vi på med sand understundom..För att begränsa utflödet av sand från stranden har vi byggt pirar cirka 10-15 m långa på var sida om stranden det hjälper att hålla kvar sanden...här har vi inga viror eftersom bottnen är fast....
 
Utanför Umeå så har det anlagts en badplats med sandbotten. Där lade den lokala byföreningen ut duk på isen på vintern och täckte med rejäla mängder sand. När isen gick sjönk allt till botten. Jag har badat där flera ggr. Med barnen och det är en utmärkt sandbotten.
 
  • Gilla
Holmen12 och 1 till
  • Laddar…
A
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Är inte så säker på det om man även äger vattnet 50 m ut.
inte vattnet men marken vid och under vattnet... ;).
Bara för att.. (y)
äger själv på samma sätt i älven ljusnan.
med fiskerätt.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Är inte så säker på det om man även äger vattnet 50 m ut.
Miljöbalken, grumling, tider för muddring, fiskens o fåglars lek mm. Där jag bor får man, om jag inte minns fel muddra/gräva max 75 m3 (el om det var 50m3) utan miljötillstånd.
 
  • Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
Min åsikt om att anlägga egna badstränder är att det är inte värt pengarna och tiden och att det är bättre att lägga sanden högre upp och sedan bygga en lämplig badbrygga tillräckligt långt ut så man inte bottnar eller i varje fall inte behöver sätta fötterna i dyn.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Varför lägga en duk överhuvudtaget. Det kommer att bli bubblor hur du än gör. Precis som tidigare person skrev så kommer det tillslut tillräckligt många bubblor för att den ska lyfta. Alternativ:
  • Gör små hål i plastduken så att den kan släppa bubblorna.
  • Gjut en betongplatta och släng på sanden.
  • Gjut en mur runt om, gräv ur mitten och fyll med grus, makadam och sand.
Du har ju vatten, sand och sten på plats, det enda som saknas är cementen.
 
H henkop skrev:
Varför lägga en duk överhuvudtaget. Det kommer att bli bubblor hur du än gör. Precis som tidigare person skrev så kommer det tillslut tillräckligt många bubblor för att den ska lyfta. Alternativ:
  • Gör små hål i plastduken så att den kan släppa bubblorna.
TS skulle ju inte använda någon tät plast, utan en viraduk.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skulle inte lägga sand alls.
Dels migerar den ut i sjön o dels migerar den in i huset
Ni går ned och badar har det trevligt och går in igen.... då kommer halva j* skiten med tillbaka in i huset via fötter, kläder, handukar, badbollar tja alls ni överhuvud taget har haft med er.

Skulle lägga dit detta istället
[länk]
Men den är ju 20 gånger dyrare än sand! Blir orimligt dyrt.
 
Z zbalata skrev:
Men den är ju 20 gånger dyrare än sand! Blir orimligt dyrt.
???
Vill ha ha lyx så kostar det ;)

Poängen är att jag inte alls tycker om sandstränder och skulle hellre vara utan och valde ett alternativ som jag vet att jag skulle älska då jag varit på en sådan strand.

Det närmaste alternativ jag kan komma på när natursingel 16-32 som ligger på 3-4tusen / ton.
Dock ingen aning om hur det skulle kännas att gå/ligga på.
 
C
Z zbalata skrev:
Men den är ju 20 gånger dyrare än sand! Blir orimligt dyrt.
Z zbalata skrev:
Men den är ju 20 gånger dyrare än sand! Blir orimligt dyrt.
Du köper eller får en begagnad,uttjänt, från någon industri i bästa fall....
 
AXS
Vi har anlagt en sandstrand i Östersjön. Grävde bort vass, la duk och fyllde på med sand. Året efter beställde vi mer sand som vi la ca 5 meter från vattnet, blev perfekt för barnen att gräva i.

Tror det skulle blivit bättre med ett lass grovt grus under duken och kanske även längre ut för att ha något mysigare än dy att gå på.

Succé hos oss iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.