Ska anlägga en sandstrand men tänkte höra om någon av er har några bra tips när det kommer till att lägga ut sanden?

Vi kommer använda oss av en viraduk ("plasttrådad" matta som pappersindustrin använder vid papperstillverkning på valsarna när de tillverkar papper). Vi har nu lagt betongplattor för att hålla duken på plats.

Vi kommer i helgen att planera marken runtomkring samt får två lastbilslass med sand. Nu kommer det till problemet (om det nu kommer att bli ett problem)? Är rädd att det kommer att bli "bubblor" i duken när vi lägger ut sanden. Någon som har stött på detta problem tidigare och kanske har någon smart lösning eller hur man ska fördela sanden bäst för att slippa detta?

Viraduk och betongplattor utlagda på gräsmark vid strandkant, förberedelse för anläggning av sandstrand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastduk utlagd på marken vid sjö för anläggning av sandstrand, med brygga och båt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Vi fyller på med sand ibland vid naturlig grässtrand. Men vi lägger det direkt på gräset, ingen markduk. Föralldel så håller inte vår lösning en evighet - vattennivån varierar en del så sanden sköljs undan efter några år (och botten blir dyigare igen)

Gör det så mycket med bubblor? Annars får ni väl lägga på första lagret försiktigt så duken ligger still?
 
Jag tror inte heller att bubblor är något stort problem, men vill man minimera dem är det väl bäst att börja fylla från mitten av mattan, så att instängd luft kan pressas mot kanterna.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Ja det var väl något sådant jag hade tänkt mig också samt att man tar bort betongplattorna precis när man fyller sanden så inget stoppa luften att leta sig ut på kanterna.

B b8q skrev:
Jag tror inte heller att bubblor är något stort problem, men vill man minimera dem är det väl bäst att börja fylla från mitten av mattan, så att instängd luft kan pressas mot kanterna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har bara stött på ett ställe där de gjorde så, det funkade inte. Det bildas sumpgas under duken som lyfter den. Att bygga en sandstrand där det inte finns förutsättningar för det går sällan bra.
 
harry73
Jag skulle slippa plasten och bara fylla på med sand.
Är det ett stort problem om man behöver fylla på med sand ibland?
Värre om sanden delvis spolas bort från plasten och den hamnar halvt i vattnet försök då att få det snyggt igen
 
  • Gilla
JRMKJRM och 3 till
  • Laddar…
Ja jag har också badat i sjöar med matta där det bildats bulor pga sumpgas men vi har inte det i vår sjö. Men dyigt är det så det är inte ett alternativ att lägga sanden direkt på dyn.


D Daniel 109 skrev:
Jag har bara stött på ett ställe där de gjorde så, det funkade inte. Det bildas sumpgas under duken som lyfter den. Att bygga en sandstrand där det inte finns förutsättningar för det går sällan bra.
 
Det är dyn som bryts ner och bildar sumpgas. Badar man brukar mängden dy minska.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är dyn som bryts ner och bildar sumpgas. Badar man brukar mängden dy minska.
Genom att dyn absorberas av de badandes kroppar, eller?
 
  • Gilla
  • Haha
LarLid och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det kan absolut kännas så! Eller åtminstone att fötterna gör det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
Sanden försvinner ut med sidorna, så bygg mur ut i sjön.
 
M Myckling skrev:
Genom att dyn absorberas av de badandes kroppar, eller?
Nej, för att den virvlas upp och lägger sig någon annanstans där det inte badas.
 
Skulle inte lägga sand alls.
Dels migerar den ut i sjön o dels migerar den in i huset
Ni går ned och badar har det trevligt och går in igen.... då kommer halva j* skiten med tillbaka in i huset via fötter, kläder, handukar, badbollar tja alls ni överhuvud taget har haft med er.

Skulle lägga dit detta istället
https://www.snabbgrus.se/p/white-marbel-tumbled-20-40-mm-750-kg-792.asp
 
R
En vira från en pappersmaskin är inte lufttät.....
 
  • Gilla
Calars130 och 10 till
  • Laddar…
Det var nog det bästa svaret jag har fått idag och tackar otroligt mycket för det :love:

R rasse123 skrev:
En vira från en pappersmaskin är inte lufttät.....
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.