Tjohej!

Jag har ett befintligt apgammalt odlingsområde på min tomt som för tillfället är helt överväxt av kirskål. Det är alltså löjligt mycket kirskål, trots envetet nötande med handröjande, diverse kemikalier och rejält med tid nedplöjt i den där fläcken av tomten så vill det sig verkligen inte. Efter en vecka är det lika mycket kirskål igen, och nu har jag ledsnat.

Plätten är 2.5 - 3 meter bred, 4-5 meter lång. Det ligger en gammal stock längs med långsidan, kanske en gammal telefonstolpe eller liknande, riktig otäcking. Hela landet är upphöjt med typ 30 cm från marknivå. Längs med motsatta långsidan är det en rätt vass slänt.

Planen som följer (som kanske eller kanske inte är lite för pretentiös) är att ta dit en minigrävare med schaktblad, och sedan först ta första marklagret (de upphöjda 30 centimetrarna) och sedan gräva ut ytterligare 10-20 cm matjord. Detta innebär ju i värsta fall 15 m2 jord, 7 kubikmeter matjord som måste fraktas bort alternativt användas som utfyllnad på diverse ställen på tomten med den roliga bieffekten att man sprider kirskålen över resten av tomten istället.

Där det i alla fall är avhyvlat och urgrävt hade jag sedan tänkt mig dänga ner en rejäl marktäckväv, följt av 10 - 15 cm makadam 8/16 för dräneringens skull, sen täcka krosset med ett tjockt lager täckbark. Ovanpå täckbarken ställs sedan odlingslådor ut istället för att odla direkt på marken, i botten av odlingslådorna hade jag tänkt ett rejält lager leca och fylla på med rejält med fin matjord. Tanken är väl att lådorna ska vara rejäla, höga.

jag har släppt idén om att man skulle kunna handjaga bort all jord från odlingsplatsen med skottkärra eller liknande, det är bara att glömma. 7 kubik jord är fan ingen lek med en suterrängtomt med bra uppförsbackar.

Alternativ två är att låta bli att gräva ur, bara schakta jorden jämnt istället, och sen lägga marktäckväv ---> täckbark ---> odlingslådor. Fortfarande är det löjligt mycket matjord som ska bort, men det är ändå en reell plan som kan genomföras.

Finns det något verktyg jag har glömt bort? Hjälp?

Tack på förhand!

/P
 
Killen som grävde hos mig påstod att en kubik i mark blir två kubik uppgrävt. Värt att tänka på.
 
Det finns ingen anledning att schakta bort någonting. Markduk och täckbark under odlingslådorna är också overkill. Det som finns där idag kommer att dö när du har de fyllda lådorna på plats.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Byggde självför odlingsbänkar för några år sedan, med liknande förutsättningar. Bygget finns beskrivet i denna tråd.
 
Jag skulle nog lagt markduk under trots allt för kirskål har en fantastisk förmåga att leta sig upp igen till ljuset.
Det enda som biter på det verkar vara kortklippt gräsmatta men även då kommer kirskålen igen så fort man slutar klippa.....
 
Ingenjören skrev:
Jag skulle nog lagt markduk under trots allt för kirskål har en fantastisk förmåga att leta sig upp igen till ljuset.
Genom 30-40 cm jord eller mer? Skulle inte tro det...
 
harry73
Ingenjören skrev:
Jag skulle nog lagt markduk under trots allt ...
Tjock lager med blötta tidningspapper funka också
 
gasolgrill skrev:
Genom 30-40 cm jord eller mer? Skulle inte tro det...
Har du verkligen egen erfarenhet av stora mängder kirskål????

Hos oss ligger deras rötter i normala fall på upp till 20-30cm djup så att skicka upp nya skott genom 30cm lucker matjord är en baggis för kirskålen. Jag har läst att de ibland tar sig genom skarvarna (överlappande) i markduk och upp i odlingslådor mm. De växer utan problem flera meter i sidled nere i marken för att sedan skicka upp nya skott.

/Ingenjören
 
Kirsen har nog inga större problem att ta sig igenom uppluckrad matjord, och jag är helt inställd på att det säkert blir ogräs i lådorna. Problemet som vi har idag är att det växer ingenting annat än kirskål på platsen där vi vill odla. Kålen har till och med lyckats tränga undan en rabarberplanta, vilket jag trodde var en omöjlighet tills nu..

Sen vill jag inte heller ha fyra odlingslådor stående i ett hav av kirskål, det finns ju en estetisk aspekt i det här med. Lika lite vill jag hälla ut 35 liter roundup två meter bort från vinbärsbuskar, gräslöken och krusbären. Även om roundup neutraliseras när växten man har applicerat det på dör så vill jag inte ta en sån genväg.

Ett annat krux är ju att man inte gärna kan göra det här i omgångar; gräver man ur 3 av 5 meter och väntar ett par dar har ju kålen tagit sig igen, helt sjuk liten växt egentligen.

Idag är jag mest inne på att schakta bort överflödet, sen gräva ner 10 cm, lägga duk och bara täckbark över. Det borde hålla den värsta Babylon borta från marken.

Thomas59; det där var ju rätt exemplariskt. Klockrent bygge, precis nåt sånt jag vill hitta på själv. Problemet som jag lurar mest på är hur jag ska få bort jorden jag schaktar undan, det är ungefär 4 meters höjdskillnad mellan gatan och odlingsplatsen, så antingen får jag hyra en bobcat och köra typ 80 vändor upp och ner med den där miniskopan, eller så blir det skottkärra. Kan man kanske köra med vedtransportband? :)
 
Redigerat:
Din plan verkar överambitiös!

Om du lägger pressenning eller svart plast över hela området i två år så är kirskålen förvandlad till mull. Sedan kanske det dyker upp en och annan planta utifrån frön som finns i jorden, men dessa håller du lätt efter. Om du vill odla redan nu så kan du ju ta halva området och täcka med någon stark markduk som håller att gå på och ställa några pallkragar ovanpå så du kan odla. Resten täcker du med någon billigare duk. Jag brukar köpa svart plast på rulle hos lokalföreningen, sådant som bönderna använder att täcka betorna med. Har alltid någon del av trädgården under plast (täcka med tidningar tror jag inte på. Dessa förmultnar alltför snabbt. För att bli av med kirs behövs täckning i minst två hela växtsäsonger. Gärna mer!)

Om du i framtiden vill ha detta område som trädgårdsland utan odlingslådor så dela upp det i två halvor, den ena som du håller täckt med pressening tills de envisa rotogräsen är borta, och den andra som du odlar i. Sedan skiftar du efter ett par år. När kirsen är helt borta så kan du i stället skifta med gröngödslingsgröda på den halva du inte använder. Utgå från åtgärder som kräver minsta möjliga grävarbete!
 
Redigerat:
Jag tog till mig av det ni sa och satte igång idag. Började dagen med att bygga ihop ett helt onödigt såll som användes i en halv minut, sen gav jag upp.. :)

Jag bestämde mig idag för att fräsa ner skiten i jorden, jag handrensar av det värsta först, sen kör vi jordfräsen på resten. Täcker av alltihop med ordentlig marktäckväv som sen täcks av täckbark, det borde avliva det mesta undertill.

Idag orkade jag mig igenom ungefär tre meter av sex, ruskigt mycket gräs och kirskål att nöta sig igenom.

ImageUploadedByTapatalk1340821510.178494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde även upp tre stora vad jag tror är gamla telefonstolpar, kreosotstinkande murkna stolpar. Dom vägde väl 70-80 kilo styck, men tigersågen löste det rätt bra. Kunde inte såga rakt igenom stolparna, utan när jag var halvvägs fick jag sätta spettet i stolpen och bräcka upp bit för bit...

ImageUploadedByTapatalk1340821747.656732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tungt jobb, men det är gött att bli av med den där skiten från stället där man ska odla grönsaker till familjen.

ImageUploadedByTapatalk1340821870.041631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte helt fräscht, dom stank vansinnigt mycket. På en av bitarna fanns det fortfarande fint virke längst in i kärnträet, har legat i marken sedan 1962-1963 någonting... Det är vad jag kallar för impregnering... :)
 
Vad man än tycker om slipers - de är svåra att ta död på. ;)
 
Haha, jajemen.. Det var inte utan att man bävade lite när tigersågsbladet nöp fast i första biten jag sågade och rök började stiga från träet.. Väl uppkapade i 40-kilosbitar gick det bättre!
 
Det där blir nog jättebra. En fördel är att ytan ser ut att vara ganska öppen. Det är så mycket lättare att få bukt på ytor med ogräs såsom kirskål än om de thade varit inne i en buskrabatt eller skog (som hos oss).

Forsätt gärna med bilder.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.