Läs på lite om biokol och blanda i det också.
Det finns laddad biokol att köpa i handeln.
 
Har man så mycket hästgödsel behöver man inte köpa laddat kol, det är snarare en fördel att kolet tar upp kväve som annars avgår i luften. Fast har man hästgödsel i de mängderna och lerjord så vet jag inte vad kol tillför förutom just att binda lite av kvävet? Kol finns redan i gödsel och leran binder också både näringsämnen och vatten.
Jag skulle snarare så något som kan ta upp kväve och andra nnäringsämnen och som blir bra täckmaterial till odlingar eller en bra grund till en kompost. Med så mycket gödsel är det inte så mycket som går att odla där nästa år och som blir en färdig grönsak så att få bort en del av näringen i bunden form ör en fördel.
 
Fräs inte. Hästgödsel är bra men innehåller oftast en helt otrolig mängd frön som sedan växer som bara den. Så om möjligt använd brunnen gödsel. Täck landet med ett tjockt lager klippt gräs - gödslar jorden och håller inne fukt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
Det fungerar utmärkt med färsk hästskit. Täcker du med gammal halm, hösilage eller ett tjockt lager gräsklipp slipper du rensa ogräs. Minst en dm tjockt växtlager.

Gräv ner förgrodda grönsaksplantor i växtmaterialet så det når ner till gödseln, eller släng ut potatis som du sedan täcker med växtmaterialet så gror de upp genom växtmaterialet utan att du får något ogräs att rensa. Fortsätt täcka under säsongen med gräsklipp eller ogräs, vattna om det är långvarig torka men annars kan du luta dig tillbaka med en whiskey och vifta på tårna. 😎

Squash, pumpor, meloner älskar färsk hästskit och den bränner inte som färsk kodynga gör.
 
  • Potatis täckt med jord bredvid en tumstock som visar längden är cirka 13 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra jordiga potatisar på en vit bricka med en linjal för att visa storleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q
Har varit och hämtat lite revor från mina föräldrars jordgubbsplantor nu. Har satt den I små krukor.
Är det bäst att vänta på att de sätter en rotklump i småkrukorna och sedan plantera eller skall jag sätta dem direkt I landet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.