Ja vi hann göra allt det här redan innan tyvärr så det är vält och sått och gödslat redan :/
Lade på så många stenar som jag orkade med på välten.

Vattnat ordentligt nu och ska väl göra det igen mot kvällen.

41157179745_90d624d9ab_b.jpg

Nu tar man det lungt...
27187562457_9d5144278e_b.jpg
 
Det viktiga är att hålla fröna fuktiga hela tiden. Så om det är jättevarmt och soligt som nu på många håll, så kan det behövas x3.

Du kan gödsla igen om 4-6v så det nya gräset får tillskott.
 
Hur har det gått nu 8 veckor senare?
 
Väldigt dåligt p.g.a. det torra vädret som hållit i sig sen maj. Växer sporadiskt och dåligt trots idogt vattnande, mycket bar jord ännu. Gick inte att hålla fröna fuktiga hela tiden, det var stört totalt omöjligt. Blir väl att så mera frön mot hösten tror jag då det blir lite svalare och fuktigare. Kanske något tar då
 
Tråkigt att höra. :( Bättre lycka i höst!
 
Såhär ser gräsmattan ut för tillfället. VI har inte sått nånting mera än det som lades i våras. Jag bara klipper ner allting som växer upp trots det inte är gräs, till sist verkar ju det bli något som ser ut som en gräsmatta ändå.

29471580887_2375b4044a_b.jpg
 
Det kommer bli bra. Lite tålamod och mer regn så ordnar det sig.
 
Fadai
DennisCA DennisCA skrev:
OK men vad innebär det i praktiken, skrapa av? Menar du gräva bort jorden, det vill jag inte göra för den jord som finns är för dyrbar.

Att att döda av den var vad jag tänkte på orginellt. Därför funderade jag på någon sorts duk som kunde förmultna efter en kort tid. Jag vill inte köra på gift och vi planerar börja det här arbetet denna vecka nu typ och planen var att föra ut 10cm matjord på ett ungefär över den existerande, som till dels är skogsyta och till dels har lite jord sen tidigare med gräs och ogräs.

Själv har vi tänkt ogräset får väl växa igenom, vi klipper ner det och klipper ner det. Bara det hålls kort, med tiden vinner väl gräsmattan (hoppas vi).
Du kan lägga ut (en massa) gamla tidningar, sen jord och så gräs. Tidningarna multnar, gräset består.
 
Nu är väl den här ytan i största laget, men när jag lagar någorlunda stora partier gräs i min gräsmatta lägger jag alltid fiberduk över. Detta just för att tillåta mig att slarva med bevattning lite. Framförallt under sommarmånaderna. Nu på hösten spelar det mindre roll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.