Ja minidumpern går inte jättefort, men man ska inte underskatta lastutrymmet på 1m3. Har man bara bra flyt så tycker jag det funkar bra.... men en hjullastare är nog roligare att köra. Gör mindre åverkan i marken än larverna också! Allt beror lite på förutsättningar och utrymme.... jag hade inte kommit in med en hjullastare på alla ställen och kunnat vända. Därför blev det självlastande minidumper, och jag var nöjd med den. :)
 
Vi använde självlastande dumper. Jag har för mig att det gick åt 12 lastbilar med jord för hela tomten.. Tog två dagar att köra ut jorden och planera ut den. Utan att vi överansträngde oss under de två dagarna.
Hade gjort ett test på hur mycket jord som krävdes för att få en viss höjd efter att den blivit tilltryckt. Kapade läkt och spikade ned till rätt höjd strategiskt i gräsmattan. Körde ut jorden med dumpern. hade alla släktingarna över för att vara med och planera ut jorden som kördes ut. Las i höjd med läkten. Trampades till av "utplanerarna". Sedan tog vi en gallervält med som tyngdes ned av marksten och körde över ytan. Efter det tog vi en mindre lastpall fäst i ett rep, som stegen här ovanför och drog över ytan, ibland med lite hjälp av dumpern, för att plana ut ojämnheter. Krattning och lite gallervält igen.

Nu så här 10 år efter det har jorden satt sig lite på vissa ställen, så vi skulle behöva justera lite. Antagligen för att vi hade ganska tjock matjordslager på vissa ställen för att kompensera för lite sämre underarbete. I övrigt har det fungerat väldigt bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
har en avant som på bilden, ((Eller min far har en som jag oarkerat hos mig sen 3år) Har sparat ryggen mpnga gånger om. Kanon bra tips med stegen för att fördela jorden. Har haft lite funderingar hur jag skall jämna ut inflr en nyanlagd tomtbit


L Leif i Skåne skrev:
Hyr en sådan här 1000:- över helgen. Fredag em-Måndag morgon.
Ofta kommer den tidigt på Fredag då transporterna vill hem. Man drar den efter en Volvo V90 med E-kort .
[bild]
För att få det plant, bind en al-stege efter den och lägg på några cementplattor.
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.