Jag hämtade blanketter för ansökan på nätet hos kommunen, fyllde i och lämnade in personligen. Berättade att det var lite brådis och fick beslutet på några dagar. Grävde själv och allt mtrl gick på under 20´ inkl moms. Då var det en trekammarbrunn i btg med en markbädd med avledning till bef dike.
 
Hemmakatten - TACK för all information - Swecul, tack för att du tog upp frågan,
satt själv och funderade på det.

... kommer nog att ta hit en geolog också - för att få hjälp med ritning och ansökan.

Mvh
/Angelven
 
Nu blir jag fundersam igen hära... var ute å mätte tomtgränser igår och la märke till att jag har 15 m från tomtgräns till dike/väg, grannen har likadant och han har markerat platsen för sitt planerade avlopp i denna zon som alltså är utanför hans tomt.

Måste man inte ha avloppslösningen på sin egen tomt?
 
ingen?
 
I min kommun är det så att infiltrationsbädden får läggas intill tomtgränsen. Sträcker den sig utanför tomtgräns hamnar den rimligen på någon annans mark...
 
MrMagic skrev:
Jag hämtade blanketter för ansökan på nätet hos kommunen, fyllde i och lämnade in personligen. Berättade att det var lite brådis och fick beslutet på några dagar. Grävde själv och allt mtrl gick på under 20´ inkl moms. Då var det en trekammarbrunn i btg med en markbädd med avledning till bef dike.

Med spade ? Eller äger du en grävskopa ? :surprised:
Tittade in på k-rauta och dom har ju materialet för 15000 (2 kbm slam) i ett färdigt paket, och så behöver man väl lite grus att lägga i botten. Så jag antar att den stora kostnaden är just när man inte kan gräva själv ;-)
 
Japp, har en grävare. Men tvättad makadam, filtergrus och tvättad singel till filterbädden är dyrare än brunn etc (eller iaf lika dyrt). Grävningen bör inte bli så dyr egentligen, en van gubbe gör grävningen till anläggning på en en, max två dagar, lite beroende på hur det ser ut, grustransporter etc.
 
Det går säkert bra att ha den in på någon annans mark under förutsättning att markägaren inte har några invändningar.

swecul skrev:
Måste man inte ha avloppslösningen på sin egen tomt?
 
Hemmakatten
Vem är det som äger remsan om 15 meter från tomterna till vägen? Oavsett det så måste man, precis som Faidros skriver ha markägarens tillstånd för att förlägga avloppet på annans mark. Och eftersom avlopp är en så självklar och viktig del så bör ett servitut upprättas, gärna ett officialservitut som upprättas av Lantmäteriet.
Kan tänka mig att det är lättare att få tillstånd av markägaren om det är en privatperson eller samfällighet. Är det kommunen som äger marken inbillar jag mig att det blir svårare. Kommunen brukar vilja ha en remsa mark för framtida bruk, dvs. för att lägga rör och kablar i.
Detta bör du kolla upp. Enklast är väl att prata med grannen och fråga vem han har fått detta tillstånd av.
 
jo får väl prata med han... eller försöka åtminstonde...
Trodde att det kanske fanns någon regel el liknande som man kunde stödja sig mot.
Men så verkar icke fallet vara! :(
 
Hemmakatten
Jo, men visst finns det regler!!

Man får inte utan tillstånd av markägare utnyttja dennes mark. Dvs. din granne eller du får inte anlägga infiltrationsbädd på den remsa som finns mellan era tomter och vägen utan att markägaren givit sitt tillstånd.

Ring till kommunen, (byggnadsförvaltningen, samhällsbyggnadsförvaltningen, tekniska förvaltningen eller vad de nu kan heta i din kommun) och fråga vem som är markägare till den här remsan. Mitt stalltips är att det är kommunen, eller möjligtvis en samfällighetsförening som äger marken.

När du fått reda på vem som är markägare så är det bara att ta kontakt med dem och fråga om de gett tillåtelse för din grannes avlopp på deras mark. Om det är så, har de säkert inget emot att du också lägger ditt avlopp där. Om inte, så är det nog så att din granne inte har nån tillåtelse

Även om markägaren ger sitt tilllåtelse är det inte säkert att kommunen ger ett formellt tillstånd för avloppsanläggning. Markförhållandena måste vara lämpliga.

Det enklaste för att klara ut detta är att ringa kommunen och reda ut dels vem som äger marken och dels om kommunen gett tillstånd för din granne.
 
Innan ni beslutar er för typ av avlopp, tänk på att de flesta tillstånd för denna typ av anläggningar är tidsbegränsade och att en infiltrationsanläggning faktiskt har en begränsad livslängd. Detta kan innebära att ett minireningsverk på lång sikt är det billigaste alternativet.
 
jag tog ut en grävare grävde provgrop tog ca 20 min nu i Jan kostade 400 kr hämtade prov burkar på miljökontoret gratis skickade två jord prov till Sweco för analys kostade 1600 kr ,skickade in prov svaren me detalj plan till miljö kontoret fick tillstånd/bygglov av anläggningen kostade 4200 kr .
kollade med Ahlsell 3 kammarbrunn me 8 st infiltrations kasseter (hushåll 5 pers) kostade 13000 kr + moms !
NU återstår bara att gräva snackade me grävaren o han sa att de går på ca 8 tim a 500 kr i tim thats it !!!!!!!
 
ohgups sorry glömde en sak ja kollade med Örebro kommun mini reningsverk var inte godkännda här i kommunen . men som sagt det ä olika från kommun till kommun så bäst att kolla med sitt miljökontor först !
 
hur nära friskvattensbrunnen kan en 3-kammarbrunn ligga då?
ytan vi har på tomten för detta är kraftigt begränsad...

nikkisixx6666; Låter som att du kom undan billigt, jag hörde mig för vad det skulle kosta att ett företag kom ut å grävde provgropar...de gissade på 5.000 spänn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.