pär h skrev:
[länk]
Hammer katalogen så finns mesta du kan tänkas behöva sid 70-71

Pär
Tack den katalogen har jag och jag ser bara ett anhåll där som man kan ha till detta spår - 503-130. Den ser inte ut att ha någon gradering på skivan så det blir en rätt dyr sak för att föra i ett spår.
 
Jag har kanske inte riktigt förstått. Du har alltså sågen på din avatar och du tycker alltså att det annhållet är för långt?


Pär H
 
pär h skrev:
Jag har kanske inte riktigt förstått. Du har alltså sågen på din avatar och du tycker alltså att det annhållet är för långt?


Pär H
Jepps. Kan kanske fattas någon del men tror jag har allt. Den påminner alltså mycket om denna: http://www.hammer-sweden.com/se-se/...tningspaket-b3-winner-comfort-utrustning.html
Tar jag bort sidobordet så tar man samtidigt bort en av punkterna man fäster anhållet man ser på bilden i. Jag kan då montera den lilla förlängaren till bordet som jag visare tidigare men men saknar hål mm för att skruva fast anhållet. Jag kan därför inte låsa den i t.ex. 90 grader osv.

Jag monterar detta kanske fel? Jag är endast ute efter att få ett fungerande anslag som är vinklingsbart när man vill kapa lite mindre saker då man inte har sidobordet monterat.
 
Nu blir jag jätte snurrig. Du säger "Jepps. Kan kanske fattas någon del men tror jag har allt" sen säger du att du har en med format bord och större justerbord på 2m.

Format bordet som sitter på en arm som är fäst i såg kroppen är det den du kallar för "sidobordet" så tolkar jag det och att du vill ha att mindre kapannhåll. I så fall för enkelhetens skull köper du samma som du har på din avatar eller som sågen heter B3 Basic. Då monterar man en fast mutter i spåret på justerbordet som du skruvar fast vinkel 503-130. och köper ett kortare kapannhåll. På sidan av justerbordet monterar man ett stopp för 90 gr som man kan fälla så man kan vinkla bakåt. Om jag inte mins fel så monterar man även en skala på justerbordet så har i alla fal jag på min felder.
Ett litet tips som inte många av hammer ägarna känner till är att låsratten för vinkel inställningen alltid måste låsas annars hänger såg upphägningen lite snett.

Mvh Pär H
Ps jag har ägt en B3 winner komfort
 
Kanske jag som varit otydlig och inte använder rätt facktermer.
Jag har som sagt formatbordet, innehållande gradskala och fäste för mutter till långa kapanhållet.
Det långa kapanhållet fäster man sedan även i skjutbara bordet, so far so good. Jag har även det jag kallar lilla bordet, alltså 503-137 på sida 68-69 här http://www.felder-group-sweden.com/...og_id=22&region=se-se&k_ct=SE&katalog_type=ha . Mitt problem är att om jag inte vill köra med det stora sidobordet, vilket kan bli lite klumpigt om jag kör lite mindre saker så har det långa anhållet bara en skruvanslutning, den andra försvann ju när jag moterade bort det stora bordet.

Det är inte så lätt att se men i min avatar är väl det långa anhållet monterat ihop med det korta sidobordet? Det lilla sidobordet har inga hål för att fästa det långa anhållet så jag vet inte hur det är tänkte den kombinationen ska fungera. Jag vill ju kunna ställa valfri vinkel och samtidigt få ett stabilt anhåll. Hittills har det inte varit några problem, jag har hela tiden kört med stora sidobordet. Jag hade gärna fortsatt med det långa anhållet, bara man kan fästa det på ett bra sätt.

Jag antar mina alternativ då är köpa ett tredjepartsanhåll, med risken att det inte passar perfekt i spåret. Glappar det i spåret får jag heller inte några exakta vinklar och den tappar då helt sin funktion.
Alternativ två är att köpa 503-130. Kan jag montera mitt långa anhåll till denna? Om inte får det investeras i ett kortare + en stopp för 90 grader. Jag antar det är alternativen med originaldelar ni röstar för?

Hoppas jag beskrivit lite utförligare nu vilka delar jag egentligen har och vad jag vill uppnå :)
 
Kan du inte köpa kopplingsbeslaget 503-130 kapa ditt 1300 anhåll till lämplig längd, säg 900 i Kap Ger sågen. Sedan köpa en liknande fyrkantsstång som till kapanhållsförlängning 503-111. Då har du ett kortare anhåll men kan även förlänga det vid behov. Det förutsätter att fyrkantsstången inte är någon specialdimension förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.