R
Jag har sökt på nätet, frågat byggare, pratat med högskolor gällande detta, men jag har ännu inte fått ett ennda bevis på att ångspärren fyller någon funktion. Dom flesta säger att den är till för att vatten ånga från bostads delen inte skall komma ut i isoleringen. Ok argumenten som så är jag med på, men kan ångan gå igenom 1.tapet (oftast papp)2. diffusions tät tapetlim 3. 13mm gips 4. 12 mm OSB och sen in i isoleringen utan att bli reducerad???? Skulle inte tro det.. enligt mig ...bara en bluff om ingen kan ge mig ett vetenskapligt bevis för detta påstående.
Någon som antar utmaningen?
 
  • Gilla
Mugmaz och 3 till
  • Laddar…
R
Det var inget om ångspärren. Vad ville säga med den artikeln?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nu kan man diskutera material i evigheter, jag är själv motståndare till ångspärr men till saken är att i de flesta nybyggnationer, med de material som i dag används och den byggteknik så behövs ofta en diffusions tät duk av något slag. Det har inget med att den är bra utan mera att de flesta idag inte kan räkna. Vi har många faktorer som spelar in när det behövs eller i de fall när någon har turen att få en fastighet uppförd av yrkesmän som kan och vet hur man bygger diffusionsöppet. Ångspärren kommer att orsaka allt från värre fuktskador till ett dåligt inomhusklimat om man använder den utan rätt material i konstruktionen, där tvistar vi och kommer alltid att göra med de som vill ha den. Det finns enligt mig inte många fördelar att använda en diffusionsspärr men så länge vi har "intressanta" regler så tänker inte jag bygga åt andra i fortsättningen. Jag har själv ett modell äldre hus, ingen diffusionsspärr, inga problem med fukt eller mögel, ingen dålig ventilation eller inomhusluft, jag kommer aldrig bygga ett hus med dessa material som i längden inte håller vad de lovar.
Till saken är att jag arbetat med försäkringsärenden tidigare och de flesta hus med skador är just de med diffusionsspärrar, de diffusionsöppna har jag än så länge bara stött på ett fåtal och då har det berott på yttre påverkan. I en del, inte alla med felaktiga diffusionsspärrar har det varit mögeltillväxt och fukt i direkt anslutning på båda sidor om ångspärren så av just den anledningen vill jag inte ha med otyget att göra!
Det finns bättre sätt att bygga på men du kommer troligtvis inte att få någon opartisk undersökning som kan bevisa att det vare sig är bra eller dåligt med ångspärr. De utredningar som alla gör kan helt enkelt manipuleras efter eget godtycke så att de visar ett bra testresultat åt det önskade hållet, det är så det mesta fungerar, surprise!
"nej till ångspärr"
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Mycket intressant ämne. Det som vore intressant är även att veta vilka material som är bra att använda när man kör utan plastfolie och vilken isoleringstjocklek som är OK. Som jag förstått så bygger till viss del gamla hus på att de inte är så otroligt bra isolerade, så att fukten kan torka ut... I mitt (100 år) gamla hus har tidigare ägare på några ställen satt gullfiber och plast invändigt. Helst skulle jag ta bor allt detta, men det är inte praktiskt görligt iallafall inte i närtid. Jag tror dock att det är relativt tunt och gamla väggen / tak/råspont har förhoppningsvis nån form av luftspalt eller sågspån, så min förhoppning är att det ska torka ut en annan väg, då jag har svårt att se att man lyckas få det helt tätt med plasten, på gott och ont. När jag nu själv bygger om så har jag reglat upp för el etc på insidan och kört isolinas linisolering 45mm samt deras papp innanför gips och osb. Skulle dock vara bra om det fanns nåt billigare som funkar bra, för jag vill inte gå på med gullfiber...

Läst lite om hur man ska säkerställa att det är helt tätt om man sätter plastfolie, och det enda sättet som verkar rimligt är ju att sätta folien och sen regla på 45 för att dra all el innanför folien. Alla de hus som har elen på utsidan av folien har jag svårt att tro att de är täta. Dock kan man ju, som TS skrev, anta att det funkar drägligt i många fall även utan plastfolien då den på många hus lär vara så perforerad att den inte har så stor funktion kvar?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
R
Tack för den kommentaren😁
Vore Iaf lite roligt att läsa en bevisning fast den förmodligen är lite partisk.
Har själv jobbat med fukt och mögel sanering plus energieffektivisering under ca 5 år.
Så jag förstår vår du vill komma
 
...fast har man ett väldigt otätt hus med ett övertryck inomhus så är det ju inte helt omöjligt att varm fuktig luft trycks ut i väggarna och kondenseras där, och har man då plast, gullfiber och så bra isolering att man inte "torkar ut" väggen kommer väl möglet som på posten... Jag skulle tro (utan att veta, men baserat på det jag läst) att det inte är mitt på en vägg som detta uppstår, utan i hörn, vid eldosor, fönstersmygar etc. Mitt på väggen lär väl det inte "blåsa" ut fuktig luft. Så att gips och OSB är täta garanterar ju inte att det är tätt kring eldosor etc...

Är det på detta sättet så talar det ju för att plasten bara förvärrar OM man inte varit väldigt noga kring alla anslutningar.

Tycker nedan examensarbete är intressant läsning, jag har inte läst det precis nu, men när jag läste har jag för mig att de undersökningar de gjort visar på att man inte lyckas speciellt bra med att säkra att husen är täta...

https://docs.google.com/viewer?url=...ftt%C3%A4thetsrapport%2020100929(updated).pdf
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt lite personliga erfarenheter som kan vara relevanta i det här sammanhanget.

På ett tillbygge vi gjorde för några år sedan råkade det av olika anledningar bli så att vi gjorde färdigt så långt som till att plasta insidan och sedan la projektet på is ett tag. På grund av dålig tejp och ingenting som höll ihop plasten så började den efter bara några veckor att släppa i tejpningen så att det bildades luckor i skarvarna. Efter ytterligare några veckor noterade vi att det rann mindre mängder vatten på ovansidan av plasten. Huvudmisstanken var först att taket (korrugerad plåt) läckte på något vis men efter en rigorös undersökning där vi mer eller mindre rev ut hela taket inifrån konstaterade vi att det var ånga som kondenserade på insidan av kondensduken som låg på ovansidan av takbjälkarna. Problemet försvann när vi gjorde om plastningen med dyrare och bättre tejp

Under just våra förhållanden var det alltså väldigt uppenbart att plasten gjorde nytta, eller åtminstone att tät plast gjorde nytta. Huruvida vi hade fått samma problem om vi varit helt utan plast eller om fukten på något vis hade kunnat torka ut inåt vågar jag inte svara på, men rent instinktivt känns det inte som det utan att det var (och är) plasten som räddar oss.
 
R
Ok. Tack för erfarenheten. Själv har jag ingen ångspärr någon stans (byggde köimarskalet klart för ca 2-3 år sedan, mig veterligen ingen fukt ivägarna
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Om man gör/får ett hål i plasten får man nästan omedelbart fukt där bakom. Men det är skillnad, eftersom allt ångtryck då fokuseras på den läckan.
Det finns många studier som påvisar olika materials ångmotstånd. Genom dessa är det sedan enkelt att beräkna totala ångmotståndet genom flera olika material. Men även här är jag, som gammal konstruktör skeptisk. 1+1 är inte alltid två, när det gäller att kombinera material.
Fukt är något oerhört komplicerat. Det finns så otroligt många faktorer som påverkar. Det enda som är säkert är att ju mer vi isolerar och tätar, ju mer ökar risken för fuktproblem.
Vid nybygge är ändå plast att föredra, enligt min mening.
Vid tilläggsisolering bör den undvikas i det längsta.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
R
Sista delen håller jag med om till 100%. Fukten är ju 100% berömde av temp,skillnaden, värmen är direkt avgörande för problematiken i och med att värmen går igenom alla mat så kan man inte lösa fuktvandring genom att rätta upp husen
 
ska man bevisa nåt så lär man göra långtgående studier med precis varenda hustyp och byggnation och den prisökningen är ingen intresserad av så därför bygger man efter generella normer.
Det krävs ju rigorösa tester och beräkningar för att få fram om just det huset behöver ångspärr eller inte och då är det som sagt enklare att bygga med det i allt.
 
Gibs och tapetter kanske utgör lika mycket ångmotstånd som ångspärr men på taket har man ofta takpaneler som ångan lätt tar sig igenom skarvarna, då behövs ångspärr.
Har man FTX ventilation system som många på den här sidan är väldigt intresserad av då blir det oftast övertryck som pumpar ångan i väggarna om de saknar ångspärr.
 
P
Hur skulle ni resonera här då ?
Har idag en toalett på övervåningen som ska renoveras och även få dusch. Huset är byggt 1929. Ingen ångspärr idag. Vinden tilläggsisolerad med eco fiber. Bra frånluftsventilation med takfläkt. Ska jag sätta ångspärr i taket när vi renoverar toaletten ? Känns lite vanskligt med dusch och ingen ångspärr upp mot vinden.
 
Jag har ett hus byggt 1975 med plast bakom väggskivorna, om jag stänger av tillluftsfläkten, sätter frånuftsfläkten på max, sätter köksfläkten på max, startar centraldammsugaren (som har utblåset utomhus) så kan jag fortfarande inte ens märka något undertryck vid ytterdörren, med en mm. glipa så märks ingenting. Så i mitt hus känns det inte som plasten är tillräckligt bra monterad för att göra någon nytta alls och då är frågan, Är taffligt monterad plast bättre än ingen plast? Om en ändrad byggteknik kräver annan noggrannhet än tidigare, hur för man över den kunskapen i några led till den under-underentreprenören som gör det praktiska arbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.