Nej, det är det inte.

Det är punkten i väggen där temperaturen är så låg att inomhusluftens vatten kondenserar. Har man fuktspärr så kommer inte inomhusluften ut i väggen. Således kan inte daggpunkten orsaka fukt.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte.

Det är punkten i väggen där temperaturen är så låg att inomhusluftens vatten kondenserar. Har man fuktspärr så kommer inte inomhusluften ut i väggen. Således kan inte daggpunkten orsaka fukt.
Du får läsa på lite. Det finns alltid lite fukt i luften och luften utifrån bär med sig fukt. Det finns inte och skall inte heller finnas någon ångspärr som håller borta fukten i luften utifrån.

Det man vill undvika är att den fukigare luften inifrån går ut i isoleringen och fäller ut mycket mer fukt än vad det blir av bara luften utifrån.
Trodde du att uteluften är fri från fukt?
 
Nej, det är den naturligtvis inte.

Men det du skrev var ” jämfört med att fukten stoppas inifrån och att endast daggpunkten orsakar fukt.”

Det förutsätter alltså fuktspärr, efter som du utgår från att fukten inifrån stoppas. Hur kommer då daggpunkten in i bilden?
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det förutsätter alltså fuktspärr, efter som du utgår från att fukten inifrån stoppas. Hur kommer då daggpunkten in i bilden?
Jag vet inte om du driver med mig eller inte, men chansar på att du är seriös.

Om du värmer upp ett isolerat rum så går värmen in en bit i isoleringen i ytterväggen, hur långt in beror på hur kallt det är ute och inne och hur tjock isoleringen är.

Oavsett, så möts den kalla och varma luften någonstans, troligen inne i isoleringen, där blir den relativa luftfuktigheten 100% och vatten fälls ut, alltså luften är mättad och fukten i luften blir vatten. Där har du daggpunkten.

Har du då även fuktig luft inifrån utöver den fukt som redan finns i luften utifrån så fälls det ut betydligt mer vatten i daggpunkten, vilket kan bli ett problem.
 
Jag driver inte med dig. Men uppenbarligen förstår du inte alls hur fukt i väggar fungerar.

Om vi utgår från en vägg med fuktspärr på insidan och isolering utanför den. Varmt inne och kallare ute. Stationära förhållanden.

Då kommer värmen att läcka genom väggen. Temperaturen i väggen kommer att vara samma som inne på utsidan och samma som ute på utsidan. Där mellan är det el linjär förändring av temperaturen i väggen. Hela väggen kommer således att vara varmare än uteluften, så fukthalten i hela väggen kommer att vara lägre än ute, efter som det bara är uteluften som isoleringen har fuktutbyte med.

Det blir med andra ord INTE 100% luftfuktighet någonstans i väggen.
Det kan det bli om du tillåter varm fuktig luft inifrån att gå ut i väggen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag driver inte med dig. Men uppenbarligen förstår du inte alls hur fukt i väggar fungerar.

Om vi utgår från en vägg med fuktspärr på insidan och isolering utanför den. Varmt inne och kallare ute. Stationära förhållanden.

Då kommer värmen att läcka genom väggen. Temperaturen i väggen kommer att vara samma som inne på utsidan och samma som ute på utsidan. Där mellan är det el linjär förändring av temperaturen i väggen. Hela väggen kommer således att vara varmare än uteluften, så fukthalten i hela väggen kommer att vara lägre än ute, efter som det bara är uteluften som isoleringen har fuktutbyte med.

Det blir med andra ord INTE 100% luftfuktighet någonstans i väggen.
Det kan det bli om du tillåter varm fuktig luft inifrån att gå ut i väggen.
Inte riktigt väl ?
Du skriver:
... så fukthalten i hela väggen kommer att vara lägre än ute, efter som det bara är uteluften som isoleringen har fuktutbyte med.
Fukt är inte detsamma som värme. Och daggpunkten beror lite på förhåpllandena, men det bör ju ligga strax över 0an
Mollier-diagram för fuktig luft, visar temperatur, absolut fuktighet, relativ fuktighet, entalpi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det då -20 ute, och +20 inne, och vi antar linjär temperatur i isoleringen så torde daggpunkten ligga mitt i isoleringen.

I normaltfaller är detta itne ett problem (om man som du skriver har en ångspärr på insidan) då uteluften vanligtvis är torra, och den fuktiga inneluften hå¨lls innanför ångspärren.
Är det andra förhållanden, säg att insidan är 0 grader, och utsidan 15 grader plus en gryende vårdag, så kan uteluften vara fuktigare och kondensera i isoleringen.

Det är därför en del förordar en ångbroms eller tom utan sådan, i vissa konstrukltioner där man kallställer insidan, då vissa förhållanden kan ge en tvärtomeffket, och att då inte låta fukten "vädras ur" åt båda håller är suboptimalt ur den aspekten.

Sen är det ju så att vid modern isolering (tjock) och alltid varm insida så är ju en spärr bättre (så länge den är intakt och heltät iaf)
 
För att få ett enkelt resonemang förutsatte jag stationärt förhållande. Fukthalten jag refererar till är den relativa luftfuktigheten.

Daggpunkten för inomhusluften är säkerligen någonstans mitt i väggen. Men den luften är ju inte i väggen i det här exemplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.