Ljusa färger har väl problemet att dom torkar sakta. En granne målade staketet svart av den anledningen, för att det torkar snabbare och därmed håller längre. Ser ju ut att varit sjukt mycket svartmögel. Fuktig plats?
 
  • Gilla
asaleo
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, att takfoten skulle spela en större roll är gammalt mumbo jumbo. Regnet blåser ofta på fasaden från sidan. Man behöver en fasad som tål vatten.
Takfoten påverkar vinden närmast fasaden och skyddar vid slagregn. Om du inte tror på mumbo jumbo kan du läsa den här vetenskapliga sammanställningen och de olika studier den refererar till:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257486/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
A AntonP skrev:
Hej,
Vi bor i ett parhusområde med hyfsat nya fastigheter (fyra år gamla sen de blev färdigställda)
På de ljusa fasaderna börjar vi nu upptäcka svarta missfärgningar likt bifogade bilder.
Utifrån bifogade bilder vad är er gissning att detta rör sig om?
Åtgärder?

Tack på förhand!
Mvh Anton
Svartmögel kan du skura bort med diskmedel och rotborste. Inget ovanligt fenomen nu förtiden, oavsett vilken färg som huset målats med. UV-ljus dödar svampsporerna, så här har du väl inte starkt solljus?
 
  • Gilla
franklin2023
  • Laddar…
Har du underhållstvättat huset någon gång?
Lite som att tvätta bilen.

Vår andrabil som jag kanske tvättar dåligt vart annat år börjar också mögla lite smått på lacken.
 
Sioox i kombination med obefintlig takfot var min spontana gissning också. Det här kommer dessvärre bli besvärligt.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
useless useless skrev:
Takfoten påverkar vinden närmast fasaden och skyddar vid slagregn. Om du inte tror på mumbo jumbo kan du läsa den här vetenskapliga sammanställningen och de olika studier den refererar till:
[länk]
Den som tvivlar kan också vid lättare regn lägga handen på en fasad med och utan takfot. Mycket tydligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag ser bara en vettig lösning. Att skarva ut taket så man får minst 40 cm utskifte på alla sidor. Fel ritat och fel byggt.

Erfarenhetsmässigt så har ordentliga utskiften större inverkan än teorierna ger för handen. Jag vet inte exakt varför men av någon orsak mäktar inte teorierna simulera verkligheten. Min gissning är att ett hus med ordentliga utskiften blir vått bara på den väggen där slagregnet ligger på medan de andra väggarna hålls någotsånär torra. Medan ett hus utan utskiften blir vått även på läsidan.
 
  • Gilla
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
Självklart skall du reklamera till byggaren men svartmögel på nytt trä behandlar du lätt genom att spraya på ättika och låta solen göra resten. (Ingen sol - UV-lampor?)
 
H heimlaga skrev:
Jag ser bara en vettig lösning. Att skarva ut taket så man får minst 40 cm utskifte på alla sidor. Fel ritat och fel byggt.

Erfarenhetsmässigt så har ordentliga utskiften större inverkan än teorierna ger för handen. Jag vet inte exakt varför men av någon orsak mäktar inte teorierna simulera verkligheten. Min gissning är att ett hus med ordentliga utskiften blir vått bara på den väggen där slagregnet ligger på medan de andra väggarna hålls någotsånär torra. Medan ett hus utan utskiften blir vått även på läsidan.
Vad tror du om tjärfärg ?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Tjärfärg är bra men målare hatar det för det luktar samt är lättrinningt..
Men det är bra för våran granpanel som majoriteten av våra hus har..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad tror du om tjärfärg ?
Jag vet inte. Tjära är ju bra på båtar och kyrktak och kvarnvingar så det borde bli bättre av det.
 
A AntonP skrev:
Hej,
Vi bor i ett parhusområde med hyfsat nya fastigheter (fyra år gamla sen de blev färdigställda)
På de ljusa fasaderna börjar vi nu upptäcka svarta missfärgningar likt bifogade bilder.
Utifrån bifogade bilder vad är er gissning att detta rör sig om?
Åtgärder?

Tack på förhand!
Mvh Anton
Jag är ingen expert men jag gissar att det behöver vara en luftspalt mellan listen vid marken och den stående träpanelen. Ser ut som fukt sugs upp av träplankan till fasadpanelen.
 
B Bassebrasse skrev:
Jag är ingen expert men jag gissar att det behöver vara en luftspalt mellan listen vid marken och den stående träpanelen. Ser ut som fukt sugs upp av träplankan till fasadpanelen.
Jag tyckte också det först, men tror det är en synvilla pga kameravinkeln. Titta på de andra bilderna på längre avstånd, så set det ut att finnas spalt.
Vatten skulle heller inte sugas upp så långt som möglet finns.
 
  • Gilla
Bassebrasse
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tyckte också det först, men tror det är en synvilla pga kameravinkeln. Titta på de andra bilderna på längre avstånd, så set det ut att finnas spalt.
Vatten skulle heller inte sugas upp så långt som möglet finns.
Vaket. Tittade inte ordentligt på alla bilder.
 
Konstruktionsfelet där nere är att stenfoten är för låg. Det skall vara minst 30 cm mellan marknivån och syllen på ett nytt hus. Helst mer.
 
  • Gilla
Bassebrasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.