C
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag förstår inte dem som köpte dyrt nu under pandemin och blir helt förskräckta över att värdet på deras hus minskar. Det är ju bara ett problem om de måste eller vill sälja i närtid.
Vad har du för kristallkula som kan se vad som händer i framtiden?
Oron är väl just att räntorna drar i väg så att man blir tvungen att sälja på en dålig marknad.
Och då spelar det så klart roll om man pressat sig till bristningsgränsen i en budgivning, eller om man haft goda marginaler.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
fråga om han kan släppa huset för en extra peng, det kostar inget att försöka.
Nej, men det kostar förmodligen ganska mycket att lyckas. Det är helt enkelt en dålig idé att först ge upp om en sån här affär och sen försöka gå in och köpa av en ovillig ägare.
 
heisiandiishe
Har köpt och sålt en del i Stockholm med framgång. Har också hunnit med att köpa lite för dyrt och sälja lite för billigt. Allt blir inte maximalt. Mest ångrar jag mig nu att jag inte stod på mig då jag sa till gumman i vintras/våras att får vi bra betalt nu (vilket vi skulle fått) så är det kanske läge att göra en rockad? Vi har tagit obekväma beslut förr, bott i andra hand med småbarn osv för att tajma in försäljningar och köp. Inte jättekul men nu är barnen stora och kan ju dessutom hjälpa istället för att stjälpa! Bott på samma ställe i 9 år, rekord för oss och vi hade nog alla kunnat tänkt oss något nytt. Men frun kände att det skulle bli för mycket. Utan att överdriva skulle vi säkert kunnat lösa ett nytt ok boende i nedgången och tryckt ner lånen 500 000. Visst vi jobbar osv men en flytt (från lägenhet) är inte galet jobbig om man klarar av att tänka lite logistiskt.. Pris i området i vintras ca 7,5.. vi närmar oss nu nivåer runt 6,5. Något såldes för 6,9 under sommaren.. Jag hade ju gärna bott lite halvdyr i andra hand. Lyxat med Fodora och slapoat lite extra, sedan nypt en ny lägenhet i december när alla är hålögda och tappat tron på livet och mänskligheten och börjar söka tröst i julfirande. Bästa tiden att köpa lägenhet. Men jag har ju fått höra att jag är halvgalen, precis så galen att jag brukar känna för såna här äventyr. Inte ens en chansning tycker jag. Mer medvetet risktagande. Det värsta som kunde hända var dålig eller ingen vinst. Ibland tror jag att jag är den enda i världen som tänker såhär. Fler torde finnas även om vi inte är många:):) Nu ska jag ut i solen och låta bli att kolla på hemnet och se vad vi hade kunnat köpa istället
 
C cpalm skrev:
Vad har du för kristallkula som kan se vad som händer i framtiden?
Oron är väl just att räntorna drar i väg så att man blir tvungen att sälja på en dålig marknad.
Och då spelar det så klart roll om man pressat sig till bristningsgränsen i en budgivning, eller om man haft goda marginaler.
Exakt, i vårt fall köpte säljaren ett hus med samma tänk att dom köpte lägenheten för 5 300 000kr och skulle få minst det tillbaka på 3-4 år.

Dom fick 4 650 000kr pga covid och oro på marknaden. Att tappa 650K är rätt jobbigt, dom sålde sin sommarstuga för att inte åka på kontraktsbrott. Sen hade dom fuktskada som dom trodde skulle gå på dolt fel, trots att det luktade vid visning..

det här med känslomässig investering i bostad såväl som finansbranschen är livsfarligt. Det är som en första kärlek, där och då finns inget annat, men med lite tid och mognad så ändrar man inställning förhoppningsvis.

Har man tidspress pga barn på väg eller annat är det ju en sak. Men att fastna emotionellt när marknaden för säljare antagligen är på väg ner och Gunnar köpare. Gå vidare och vänta ut läget. Vem vet ett panghus som tidigare hade gått för miljoner över budget kan ju nu vara tillgängligt. En sak är säker, folk flyttar även i dåliga tider.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Det finns säkert fler sett att lösa ditt”problem”, men jag kommer på två, där ena redan tagits upp.
1. Gå direkt till köparen och erbjud ”det bästa du kan” men lämna utrymme för att lägga lika mycket till för att verkligen få det.
kan ju vara en köpare som inte planerar bo där utan bara som investering, då blir ju affären enklare för dig.
2. Dröm om något annat så länge, så vaknar du nästa gång liknande objekt dyker upp
 
Ända sedan vi skrev papperna på vårt drömhus i vintras så har det gått fram och tillbaka för oss. Det är en sjuk känsla som man liksom inte kan förklara. (Gathus från 1850-talet) men omfattningen av det som behöver renoveras är enorm. Vi gör i stort allt själva. Fick köpa det för ett ok pris. Lite högre än vad vi budgeterat med, som det oftast är.

Med det sagt… om någon hade kommit in och bjudit lite mer 5-10 procent direkt efter papperna eller när vi varit i en svacka så hade vi absolut seriöst övervägt det. Mycket har hänt i båda våras liv på bara några månader med jobb osv och det var inte den utgångspunkten som vi hade när vi gav oss in i projektet. Dessutom växte monstret i takt med att vi rev så det har varit en åktur utan dess like.

Nu har vi snart reglat klart golvet och när vi stänger in allt damm från grunden och återigen får ett golv att gå på så börjar det känns lite kul igen. Nu har vi bestämt oss att kötta på för när det blir klart blir det svårslaget. Sådana här gatuhus byggs inte nya i dessa miljöerna så vi försöker se det som att vi har fått en möjlighet att förvalta något.

Vår historia hör ju knappast till det normala, MEN om det verkligen är drömhuset så kostar det inget att försöka. Prata med köparna så fort som möjligt för att se var dom står. Omvärlden rullar snabbt och man sår ett frö. Något oväntat kanske dyker upp hos dem och har man då en befintlig lösning på sitt problem så tar man den. Det blir isf lättare att sälja till någon som sträckt ut en hand än att ha jobbet med mäklare och visningar osv..

Ställ frågan och ta det därifrån…
Lycka till.
 
  • Gilla
BabShaw och 1 till
  • Laddar…
Om du lämnar ett bud till köparen, tänk på att de har fått betala för lagfart och eventuellt även pantbrev för sitt köp. Kanske har de även betalat besikningen själva. Så höj rejält så att det täcker deras kostnader. De har kanske redan lagt ut sin gamla bostad till salu eller sagt upp sin hyresrätt, så även om de inte har fått tillträde och hunnit flytta så kan det bli väldigt besvärligt för dem. Efter att de har flyttat kommer de att ha haft ännu mer utgifter som du också måste ta höjd för.

Själva hittade vi vårt hus efter tre års sökande och jag skulle inte ha sålt vidare till någon annan ens för en miljon extra. I vårt förra hus fick vi en gång en lapp i lådan med önskan om att få köpa. Inget konkret bud, men det var inte aktuellt alls eftersom vi hade upptäckt hur svårt det var att hitta något som är bättre på de sätt som vi ville ha det. Så om det verkligen är ett unikt objekt lär ju köparen också tycka det och kan mycket väl vara orubblig. Men det vet du ju inte innan du frågar :)

Hur länge har du letat? Jag kan trösta dig med att vi hittade flera "perfekta" hus innan vi köpte det här, men som sprang iväg oväntat mycket i pris eller t.o.m. såldes före visning. Över tre år tog det som sagt, och det blev ett renoveringsobjekt trots att vi hade hoppats på att slippa det :rolleyes: Men jag är glad att vi höll ut och inte betalade överpris för något av de som gick för högt :)

Lycka till, hur du än gör!
 
U
C cpalm skrev:
Vad har du för kristallkula som kan se vad som händer i framtiden?
Oron är väl just att räntorna drar i väg så att man blir tvungen att sälja på en dålig marknad.
Och då spelar det så klart roll om man pressat sig till bristningsgränsen i en budgivning, eller om man haft goda marginaler.
Jag sa just att det bara är problem om man måste sälja i närtid. Ska man köpa, oavsett om det är på uppgång eller nedgång, så ska man inte överbelåna sig. Förstår inte helt varför du tar det som motargument.

Jag spår inte in i framtiden, men statistik hur det va på 70 och 90 talet samt den mildare krisen 2009. Så kommer mest troligen marknaden återhämta sig inom 10 år. Börsen går fortfarande ok trotts krig och klimatkris.
 
Om kontrakten inte är påskrivet än - kontakta mäklaren snabbt och bjud över vinnarbudet, förutsatt att du har klara papper angående din ekonomi, kontantinsatsen redo osv.
Alla bud ska beaktas, det är därför köpare brukar vilja skriva på snabbt.
Är det påskrivet - kontakta nya ägaren och lägg ett bud högre än deras var, inklusive köpkostnader (lantmäteri- och ev pantbrevskostnader).
Funkar det inte så har du lärt dig mycket utan att behöva betala, det är också värdefullt.



W wahoo2000 skrev:
Snålade i budgivningen och är nu förkrossad och ångerfull. Det där var verkligen mitt ställe och jag hade kunnat betala mer... Fastigheten hade en kombination av egenskaper som inte dyker upp ofta, så "att bryta ihop och gå vidare till nästa objekt" är en klen tröst tyvärr. Det kan ta år, om någonsin.

Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen. Jag inser att loppet förmodligen är kört. Köparen är nog överlycklig och planerar framtiden för fullt. Men jag vill ju göra allt jag kan, om jag kan göra något.

Finns det något som helst jag kan göra inom rimliga ramar för att påverka situationen till min fördel, utan att framstå som helgalen?

Vill ju helst göra detta så skyndsamt som möjligt, innan köparen hinner fixa grejor på fastigheten som kanske inte blir alls så som jag hade önskat.

Sånt jag funderat på:
*Be mäklaren (?) fråga om köparen är villig att "bli utköpt" för nån lagom smaskig summa? Gissar det blir en del pill och säljaren vinner ju inget på det, om jag nu inte dessutom höjer köpeskillingen... Deras kontrakt måste ju rivas och nya skrivas etc.

*Vänta en tid, lägga lapp i brevlådan eller motsvarande och uttrycka mitt intresse för att köpa fastigheten till bra pris om den är/blir till salu.


Kommentarer och idéer? ♥️
Har ni själva varit delaktiga i eller hört talas om försök som lyckats/misslyckats?
 
OlssonX OlssonX skrev:
Om kontrakten inte är påskrivet än - kontakta mäklaren snabbt och bjud över vinnarbudet, förutsatt att du har klara papper angående din ekonomi, kontantinsatsen redo osv.
Alla bud ska beaktas, det är därför köpare brukar vilja skriva på snabbt.
Är det påskrivet - kontakta nya ägaren och lägg ett bud högre än deras var, inklusive köpkostnader (lantmäteri- och ev pantbrevskostnader).
Funkar det inte så har du lärt dig mycket utan att behöva betala, det är också värdefullt.
Fakta i målet är ju att affären är klar! ”Köpeavtal har skrivits och jag har fått information om att köparen vill stå fast vid affären efter utförd besiktning, dvs -check på besiktningsklausulen.” Mäklare o ursprunglig sälljare är därmed borta ur sammanhanget!

Du kan naturligtvis bjuda vad som helst till nya ägarna men för att vederbörande ens ska titta åt Ditt håll lär en mycket stor premie vara nödvändig. Jag gissade typ 50% men det kan vara mer eller mindre. Du kan inte räkna med att hamna i diskussion om saken. Antingen ger Du ett så saftigt bud att ägaren säljer eller gör Du det inte och då är saken över!

Som i princip alla sagt så glöm saken och leta efter något annat!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
varför ska man sörja om ett år om man bor i sitt drömhus? Man förlorar inte pengar på huset om man inte säljer om ett år. Marknaden kommer återhämta sig, speciellt nu när byggbolagen drar ned takten, men det kanske tar 6år.

Jag förstår inte dem som köpte dyrt nu under pandemin och blir helt förskräckta över att värdet på deras hus minskar. Det är ju bara ett problem om de måste eller vill sälja i närtid. Bo och var glad i 10år eller nått så ska ni se att det ser annorlunda ut då.

”Ta alltid ut lyckan i förskott. Skiter det sig i slutet så har du i värsta fall varit lycklig i onödan”
Nu sa jag inte att man kommer sörja, utan menade att det som man en gång trodde skulle vara drömboendet som inte kunde överträffas så kan det mycket väl bli så.
Tex
Vi hittade en bit mark för ca 9-10 månader sen som vi försökte köpa av markägaren. Han hade dock helt orealistiska förväntningar på vad hans mark var värd.
Trots att vi erbjöd han långt över vad tomter sålts för i närheten, 2500000kr för 3500kvm (utan något förhandsbesked eller bygglov)
Det slutade med att vi hoppade av och vi var lite deppiga över det,men någon månad senare dök en tomt på nästan 10hektar(99500 kvm) upp på hemnet(med förhandsbesked) för ungefär dubbelt så mycket som gubben ville ha. Men nästan 30 ggr så mycket mark.

Nu sitter den giriga gubben med mark som rasar i värde och vi är ägare av 99500kvm prima lantbruksfastighet som vi ska bygga hästgård på

Hade vi fått köpa den första tomten hade vi missat lantbruksfastigheten…
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
U
N noone70 skrev:
Nu sa jag inte att man kommer sörja, utan menade att det som man en gång trodde skulle vara drömboendet som inte kunde överträffas så kan det mycket väl bli så.
Tex
Vi hittade en bit mark för ca 9-10 månader sen som vi försökte köpa av markägaren. Han hade dock helt orealistiska förväntningar på vad hans mark var värd.
Trots att vi erbjöd han långt över vad tomter sålts för i närheten, 2500000kr för 3500kvm (utan något förhandsbesked eller bygglov)
Det slutade med att vi hoppade av och vi var lite deppiga över det,men någon månad senare dök en tomt på nästan 10hektar(99500 kvm) upp på hemnet(med förhandsbesked) för ungefär dubbelt så mycket som gubben ville ha. Men nästan 30 ggr så mycket mark.

Nu sitter den giriga gubben med mark som rasar i värde och vi är ägare av 99500kvm prima lantbruksfastighet som vi ska bygga hästgård på

Hade vi fått köpa den första tomten hade vi missat lantbruksfastigheten…
Det va väll ”med tanke på hur marknaden går just nu kommer ni säga att ni hade tur om 1år”
Jag tänker att 1år är för kort horisont för en fastighet att dra slutsatser om man inget hänt som tvingar en att sälja.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Jag har faktiskt erfarenhet av precis den här situationen gällande en sommarstuga. En av spekulanterna "missade" att bjuda över och köpet gick igenom. Köparna kontaktades av spekulanten som då erbjöd 500 000 kr över vad köparna betalade (2,5 miljoner). De gick med på det.

Men om du ska göra detta så kommer det att bli dyrt. Du kan ju fundera på om du istället vunnit budgivningen och tvåan kontaktade dig med ett erbjudande, vad hade du själv släppt huset för? De kanske känner precis som du för huset?

Om du ska göra detta så kommer ditt erbjudande behöva ligga på minst 10-15% mer än vad de betalat. Har du väldigt mycket pengar kan du också såklart köpa det även om de tackar nej till 15%. Alla har ett pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skumpe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det kostar förmodligen ganska mycket att lyckas. Det är helt enkelt en dålig idé att först ge upp om en sån här affär och sen försöka gå in och köpa av en ovillig ägare.
Konstigare saker har hänt. Det är väl bara att slänga iväg ett bud. Får man nej så har man gjort vad man kan.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det va väll ”med tanke på hur marknaden går just nu kommer ni säga att ni hade tur om 1år”
Jag tänker att 1år är för kort horisont för en fastighet att dra slutsatser om man inget hänt som tvingar en att sälja.
Jaha, det var mer menat som ett exempel på ett möjligt scenario. Givetvis har du rätt i att skulle man fått drömboendet och det verkligen är drömboendet så är även det toppen… (y)
Allt handla om att försöka vända en motgång till någonting positivt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.