S Stefan1972 skrev:
Har du betalat för en mur så ska du väl få en mur eller har jag missat nåt? Har ni gjort det och är i tvist med byggherren om det är det ju en sak men då handlar det ju om att ni får betala igen. Det är nog svårt att göra nåt "billigt" där om man inte vill att marken ska röra sig nå mycket.
Nej vi har givetvis inte betalat för något vi inte fått, marksnubben hittade på en annan lösning och följde således inte markritningen, ”det är bra för då slipper ni dyra murar” tyckte han. Däremot blev vi processen med 400ton extra kross så huset står nu på totalt 520ton kross så jag har svårt att tro att det kommer röra sig nämnvärt. Här är tråden om den lilla historien:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-egentligen-kross.296750/
 
V Visua skrev:
Hej, har för närvarande smått panik över ”slänten” vi blev med när husbygget på totalentreprenad stod färdigt.

Från början var stödmurar inritade i bygglovshandlingen men som någon kanske minns tog marksnubben saken i egna händer. Han tog fram en lösning som inte alls stämde med bygglovet och nu står vi alltså här med ett ”stup” ner mot grannen utan stöd.

Nu när man börjar landa kommer allt ifatt en och ångesten över pengar är ett faktum:)
Min fundering är: Hur, när behöver vi åtgjärda slänten, vi pratar en höjdskillnad på drygt 2 meter så stödmur av l-typ kommer bli en riktigt kostsam historia?! Vilka alternativ finns? Vi pratar drygt 12 meter mur, behöver vi ta tag i detta i år, nästa år, inte alls? Jag verkar ha fått världens bästa granne och han verkar vara helt chill över det hela men allt är rätt jobbigt just nu!:)

Han har i jämförelse en mur ner mot sin granne på 24 m, den e väl ”bara” 1,20 hög och gick på ångestframkalllande 90 000kr.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej, hur blev det tillslut?
Vi står inför samma situation :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.