Det vi skrivit under är en beställning och det framgår att om vi inte fullföljer blir skyldiga att betala 10000, och nu har ångerveckan gått ut. Men som någon nämnde tidigare kanske det går att pruta med den nye försäljaren. Det som får mig att tvivla är att vi kommer att välja annat golv, andra köksluckor, kakel...å med dessa förändringar är inte Älvsbyhus så himla billigt längre, å dom har inte golvvärme...å andra sidan ingår ett garage i vår kalkyl med Äby-hus.
MEN som sagt man(jag) blir kanske aldrig nöjd å man(jag)måste helt enkelt sluta fundera så in i helv. å istället tänka att det kommer att bli bra. Det är en stor grej att göra det här med husbygge, det är ju inte varje dag så man är ju inte dirket rutinerad å klart man blir lite "shaky". Det handlar om en hel del pengar som man inte har fickan full av direkt. Jag brukar tänka att det inte är något som man riskerar sitt liv på, man dör inte å det finns värre saker att utsätta sig för, eller? :)
/jt
 
Hej Jeston

jag förstår din situation och lider med dig!
Det händer aldrig att jag har köpt något, stort som litet,
utan att jag har ångrat mig efteråt, och tyckt att jag har valt det sämsta alternativet.

Det är kanske läge att ta fram den gamla fördelar / nackdelar listan?

Du har gjort ett val, och du misstänker att det finns
bättre alternativ, men du VET inte, därför är du så rådvill.

Gör en lista på de bra egenskaperna i ditt nuvarande val,
och sätt pris på dem (ganska lätt när det gäller husköp inbillar jag mig).

Fyll i motsvarande värden för "drömhuset" du missar.

Genom att summera kan du se skillnaden.
Sedan är det "bara" att bestämma: Vilket val ger mest för pengarna.

Att det finns många värden, som man inte kan sätta pris på så här enkelt bortser jag från nu.

Lycka till!

KoW
 
Känner också igen mig ;D. Vi har inget skrivit ännu .. så tåget går att hoppa av närhelst vi önskar... men den dagen kommer när vi måste bestämma oss. Precis som du säger det är en himla massa pengar, väger alla desa fördelar över så mkt att det motsvarar dessa pengar ??? Vi har beslutsångest...
 
jeston skrev:
Jag brukar tänka att det inte är något som man riskerar sitt liv på, man dör inte å det finns värre saker att utsätta sig för, eller?  :)
/jt
Visst är det så.... MEN det är ju förbaskat surt att sitta i ett hus som man kanske inte riktigt vill ha (men iofs kanske kan lära sig tycka om??) i förhållande till 10´spänn som inte är någonting om det ses i stora sammanhanget. Gör upp med er själva i det närmaste hur ni vill ha det och vad ni än väljer, lägg funderingarna på hyllan och bara titta framåt sen. Lycka till!
:)
 
Hej!
Ja, det låter ju onekligen ångestladdat.

Vi var också i kontakt med bl.a. Älvsbyhus och tyckte de var billiga. Men när man sen lade till och alla tillägg och förbättringar som man ville ha så blev det inte så billigt längre, jämfört med andra husleverantörer.

En tanke som slog mig när jag läst inläggen och med tanke på hur lång leveranstid Ä-hus har på sina hus; hur länge får du "bara" betala 10.000 om du drar dig ur? Om du inte behöver dra dig ur inom de närmsta veckorna, så kan du ju kolla runt lite till bland andra leverantörer och känna hur du känner för dem. Försök jämföra dem med Ä-hus och se vilket som känns bäst för dig. Det kanske visar sig att Ä-hus är kanon för era behov, eller så visar det sig att någon annan är det. Då vet du ju och då kan du känna att 10.000 inte är hela världen. Du kanske t.o.m. kan pruta bort dem med din "nya" leverantör, som någon föreslog. Om inte annat så lär du dig mycket om vad som är positivt och negativt med just det hus du väljer i slutändan och vad som är viktigt för dig, bara genom att prata med olika leverantörer.

Jag säjer inte att Ä-hus är bra eller dåliga, för det vet jag inte. Men vi kollade runt hos många leverantörer innan vi bestämde oss och det känns bra idag, för vi är i det stora mycket nöjda med vårt beslut (som blev ett egenritat lösvirkeshus).

Så slappna av, kolla runt lite till och bestäm dig när du är redo. För du vill inte sitta där och ångra dig i slutändan, och 10.000 i "förlust" i ett projekt för ett par mille är faktiskt inte så mycket.

Lycka till!

//Helena
 
Hej!
Undra vad vi betalt som inte ni har? :)
Vi har inte kaklat badrum + och ingen inbyggnadsugn i köket och inte inredd övervåning. Däremot har vi takkupa.
Ni har nämligen fler tillägg än vi, och vi betalar 1796000:- för vårt bygge. Vad kostade markarbetet för er?

Vänligen, Jessica
sanije skrev:
Jag vill bara säga att jag känner precis som du och många här !! Jag tänker varje dag på om jag har valt rätt och eller gjort rätt men jag skriver en liten lista här på vad jag har beställt och vad det kostar så kan du kanske kolla om något annat alternativ blir billigare.
Älvsbyhus Oden med inredd övervåning.
Garage F12 med gjuten platta.
Trägolv på hela bottenvåningen exkl. badrum.
Kakel och klinker i badrum och hall med golvvärme.
Köksluckor i ek.
Det stora värmepaketet med vattenburen värme.
Den bästa tvättmaskinen.
Torktumlare, Diskmaskin, spis med keramikhäll och varmluftsugn och en micro.
Installation av öppen spis.
Inglasad utealtan på baksidan.
Tilläggstapet + bård i alla rum.
Tomt på 913 kvm inkl. ind. VA och el.
Bygglov klart.
Pris för allt detta inkl. alla jobb som tillkommer är .
1800000 kronor.

Jörgen och Sanije

Ps. Tomtens grundpris var 215000 utan ind. VA och el.
 
Svar till Jessi71 !!! Det skulle jag också vilja veta men först och främst så hade vi ingen inbyggnadsugn utan vanlig keramikhällspis med varmluftsugn. Sen förstår jag inte hur ni kan ha fått betala så mycket om ni inte har tagit något extra för huset Oden om det är det ni bygger kostar i SX modellen här i Skåne 892025 kronor inkl. allt i standardutförande vad jag undrar är hur ert kostnad har blivit nästan 900000 kronor dyrare. Har er tomt med markarbete kostat flera hundratusen eller har ni blivit lurade ??
Övervåning inte inredd i priset 892025 kronor.

Jörgen och Sanije
 
Hej!
Vi har ju SX modellen. Vi har visserligen ett V21 garage, men det gör ju inte så mkt på priset... :-/
Vi har trägolv i alla rum utom hallen där vi ska lägga klinker själv och så har vi ett rum med fondvägg men det är ju inga pengar att tala om.
Tomten kostade 175 000 och tomtarbetet kostade 345900:-
Vad kostade ert tomtarbete?
(Vi fick påla)

Vänligen, Jessica
quote author=sanije link=board=Hantverkare;num=1108753455;start=20#21 date=02/23/05 kl 23:03:13]Svar till Jessi71 !!! Det skulle jag också vilja veta men först och främst så hade vi ingen inbyggnadsugn utan vanlig keramikhällspis med varmluftsugn. Sen förstår jag inte hur ni kan ha fått betala så mycket om ni inte har tagit något extra för huset Oden om det är det ni bygger kostar i SX modellen här i Skåne 892025 kronor inkl. allt i standardutförande vad jag undrar är hur ert kostnad har blivit nästan 900000 kronor dyrare. Har er tomt med markarbete kostat flera hundratusen eller har ni blivit lurade ??
Övervåning inte inredd i priset 892025 kronor.

Jörgen och Sanije[/quote]
 
Vi har också skrivit på papperet men vi fick veta att så länge som vi inte skickat in en nybyggnadskarta till Älvsbyhus så har de heller inte lagt ner några kostnader på oss. (för ritningar, bygglovshandlingar...) Därför skulle vi inte behöva betala de 10000 kronorna om vi ångrar oss. Vet inte om alla säljare gör så men det kan ju vara värt att kolla.

Sen undrar jag vilka tillval och förändringar ni gjort ni som skrivit in och tyckt att det blev lika dyrt som andra hus.

I västerbotten kostar ett hus av typen Höner ca 860.000 utan tillval. Det känns som att man måste välja till jättemycket för att hamna i LB-hus och Myresjöhus prisklasser. Och kan man göra så många tillval i huset? Är det saker vi inte känner till som man kan göra? Vi tar gärna emot tips i så fall!

De tillval vi gjort är trägolv, vändbara fönster med spröjs, takkupa, förb. dusch uppe, plegeltak, spegelinnerdörrar. Sen funderar vi på att byta ut köket helt (Ikea), att kakla badrummet och slå trätak hela nedervåningen. Garage ska vi bygga själva. Jag har säkert glömt nåt... Kom gärna med tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.