ajaxx, om du menar riktig ångbastu så blir där minst lika fuktigt som i en dusch, så bygg det som om du tänkt duscha där, inklusive ett separat tak. Det är inte heller så hög temperatur så det fungerar med kakel, ytorna blir inte så varma.

Ventilation är det nog lite olika med, den färdiga ångbastun vi har, som är i glasmoduler, är det ingen ventöppning på alls. Luft kommer in via aggregatet.

Om du kör med ett vanligt bastuaggregat som har ångtillsats så blir där inte lika fuktigt. Vet inte vad de rekommenderar men där kan det nog fungera med vanlig träbastu.Det finns bra länkar på nätet för steam room men jag hittar ingen just nu.
 
Hej,

Det har nu gått ganska lång tid sedan jag frågade om ångbastu och vi är nu i läge att göra tvättstugan. Övrig ombyggnad är gjort av Litauiska Byggarbetare, ett mycket bra företag med F-skatt.

Nu när det är dags för tvättstugan vill vi ha ångbastu och funderade på att köpa en färdig duschkabin/ångdusch men problemet vi har är att takhöjden i detta utrymme endast är 2,18m. Detta ställer till problem då det blir svårt att montera en 2,15m kabin. Effekten av detta är att vi troligen måste bygga själva ångbastun.

TS i denna tråd har gjort det själv men jag undrar vad man måste tänka på om man skall göra en liknande bastu. Finns det ritningar, klarar man det själv, ventilation mm.

Alternativt är det någon som har någon bra idé om kabiner i ett utrymme med 2,18m i takhöjd. Vi har hittat en Tylö men den kostar 47.000 kr.
 
Jag vill också. Förstår jag TrådSkaparen som att jag bara lägger lite extra fuktskydd i taket i min planerade kaklade duschvrå med glasdörr? Och sen ångenerator?
 
Rebelzero skrev:
Byggde ångbastu i våras och kan meddela att det var lättare än väntat och billigare också. Så om det är någon som behöver tips och råd så är det bara att hojta till.

Jesper
Vi har haft en torraste i befintligt badrum med våtmatta. Nu är den såld och på den fria ytan vill vi installera en ångbastu......hjälp?!
 
R Rebelzero skrev:
Byggde ångbastu i våras och kan meddela att det var lättare än väntat och billigare också. Så om det är någon som behöver tips och råd så är det bara att hojta till.

Jesper
Är själv i startgropen med att bygga en ångbastu ink dusch. Det jag inte blir klok på är hur man löser tätskitet i taket med spottar.
Det går ju inte att göra som i vanliga våtutrymmen med att bara ta hål till spottar direkt i taket. Hur gjorde du?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.