Behöver lite tips på hur jag skall lösa detta i sommar.. Känns som att min brine in och brine ut temperatur inte alls är optimal och vill fixa så att detta inte blir ett problem till vinter.

Vad kan jag göra förutom att borra ett till hål?
 
Vilken VP/modell, hur djupt är hålet
 
J jonaserik skrev:
Vilken VP/modell, hur djupt är hålet
Som sagt har jag en Thermia Calibra eco 8 med ett 127 meter borrhål.. Så fort min kompressor går igång och kört en liten stund så har jag - på brine ut
 
Frikyla ger ju lite. Luftbatteri kan ladda lite, men framför allt avlasta hålet på sommaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Frikyla ger ju lite. Luftbatteri kan ladda lite, men framför allt avlasta hålet på sommaren.
Sommarn har man ju säsongsinställning på pumpen så är ju i princip bara när varmvattnet ska göras som den går.
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Som sagt har jag en Thermia Calibra eco 8 med ett 127 meter borrhål.. Så fort min kompressor går igång och kört en liten stund så har jag - på brine ut
Du ligger högt på uttaget från hålet, ca 40 W/meter och då kyls KB ner rätt bra, kanske att KB-pumpen går lite för sakta och då kyls den bra då med. Kan du prova med att få lite mer fart på den. Normvärde för ett hål är cirka max 30 W/meter gärna mindre.
 
J jonaserik skrev:
Du ligger högt på uttaget från hålet, ca 40 W/meter och då kyls KB ner rätt bra, kanske att KB-pumpen går lite för sakta och då kyls den bra då med. Kan du prova med att få lite mer fart på den. Normvärde för ett hål är cirka max 30 W/meter gärna mindre.
Jo de där vet jag.. Men efter att ha fått flera offerter på ett djupare borrhål så vill jag helst ha något annat alternativt än att borra djupare hål
 
J jonaserik skrev:
Du ligger högt på uttaget från hålet, ca 40 W/meter och då kyls KB ner rätt bra, kanske att KB-pumpen går lite för sakta och då kyls den bra då med. Kan du prova med att få lite mer fart på den. Normvärde för ett hål är cirka max 30 W/meter gärna mindre.
Måste verkligen komma på en lösning så man kan börja åtgärda detta i sommar.. Vill verkligen inte få problem tills nästa vinter
 
Enda sättet att åtgärda är att ta ut mindre energi...hur skulle det annars gå till?
 
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Enda sättet att åtgärda är att ta ut mindre energi...hur skulle det annars gå till?
Men seriöst! jag efterfrågar tips? Vad kan jag göra för att förbättra temperaturen? Borra ett hål till har jag tagit in offerter på och det är en åt helsike för stor kostnad.. andra alternativ?
 
B
En luft/luft vp som går främst vår och höst avlastar ju borrhålet en del. Om du kan få ihop styrningen så värmepumparna tar hänsyn till varandra, inte helt oproblematiskt. Och ställer ju lite krav på hyggligt öppen planlösning för att det ska fungera bra.

En frånluftsmodul på utgående ventluft är ju en annan möjlighet. Men har du ftx vent idag är det ju bättre än FLM. Och har du bara självdrag så kanske det inte är så enkelt att samla ihop utgående ventilationsflöde till en FLM.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men seriöst! jag efterfrågar tips? Vad kan jag göra för att förbättra temperaturen? Borra ett hål till har jag tagit in offerter på och det är en åt helsike för stor kostnad.. andra alternativ?
Nej. Det är precis som de skriver - du måste ta ut mindre energi ur hålet. Det finns inget "magiskt knep" som kommer göra att du kan fortsätta göra likadant men få andra konsekvenser. Det finns bara två saker här som spelar roll:

1) Hur mycket värmeenergi borrhålet samlar upp från det omgivande berget (det kan du inte påverka).

2) Hur mycket värmeenergi din värmepump hämtar från borrhålet (det kan du påverka).

Utifrån detta ser jag i dagsläget bara tre alternativ:

a) låt hålet vila så gott det går, t.ex kör på eltillskott istället för kompressor.

b) installera frikyla i huset så kan du skjutsa ned värmen i berget sommartid. (Oklart hur/om det går att göra med din modell bvp).

c) borra nya hål eller fördjupa det existerande.
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men seriöst! jag efterfrågar tips? Vad kan jag göra för att förbättra temperaturen? Borra ett hål till har jag tagit in offerter på och det är en åt helsike för stor kostnad.. andra alternativ?
Du har 8 kW nu och då kan det gå med LVVP att stötta med eller som sägs en LLVP, då länner inte VP att det behövs aå mycket värme och går ner i effekt och hålet kyls inte så mycket. Kolla priser på det som nämns.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nej. Det är precis som de skriver - du måste ta ut mindre energi ur hålet. Det finns inget "magiskt knep" som kommer göra att du kan fortsätta göra likadant men få andra konsekvenser. Det finns bara två saker här som spelar roll:

1) Hur mycket värmeenergi borrhålet samlar upp från det omgivande berget (det kan du inte påverka).

2) Hur mycket värmeenergi din värmepump hämtar från borrhålet (det kan du påverka).

Utifrån detta ser jag i dagsläget bara tre alternativ:

a) låt hålet vila så gott det går, t.ex kör på eltillskott istället för kompressor.

b) installera frikyla i huset så kan du skjutsa ned värmen i berget sommartid. (Oklart hur/om det går att göra med din modell bvp).

c) borra nya hål eller fördjupa det existerande.
gräva en 300 meter markslinga? solfångare? inget av det som fungerar?
 
J jonaserik skrev:
Du har 8 kW nu och då kan det gå med LVVP att stötta med eller som sägs en LLVP, då länner inte VP att det behövs aå mycket värme och går ner i effekt och hålet kyls inte så mycket. Kolla priser på det som nämns.
Har enbart utegivare på min bergvärmepump.. då måste alltså en innegivare även monteras.. Skulle det inte fungera att typ gräva ner en 250-300 meter jordvärmeslinga och koppla samman?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.