Har även provat med 3c drevband dock gav det en mycket dålig ljudreduktion, sämre än med mineralullsdrev. 3c var även betydligt dyrare och man måste vara mycket noga med montaget för att få det bra!

Är ju faktiskt ganska kul och lätt att arbeta med en vanlig drev remsa av mineralull tar ju inte många minuter/fönster, nästan synd att jobbet tar slut så snabbt...
 
  • Gilla
StolpMatte
  • Laddar…
magnetens skrev:
Den är ju betydligt mer tät än bara drevet, hade enbart drev runt de gamla fönstren och inga tendenser till mögel eller utkondensrad fukt där inte. Så frågan är ju hur diffusionstätt det egentligen måste vara?
Behovet torde öka ju mer isolering/drev man har får dock inte plats med så många cm runt ett fönster..

Blev helnöjd med bottningslisten iaf, lätt att montera och få tätt samt att det gav en bra ljudreduktion (bor nära E6an)
valde 20mm bottningslist, utrymmet jag drevade var 10-15mm

Ja, plåten är ju en form av vindskydd även foderbrädor. Optimalt är förmodligen om vindduken går ända in mot fönstret.
I verkligheten är det dock inga stora värmeförluster man får i drev ni gen så länge et inte blåser rakt igenom den.
Så bättre att göra ganska rätt än exakt fel ☺
Klokt inlägg tycker jag. Mina gamla fönster hade enbart drev och ingen fuktsptärr som sagt och de såg perfekta ut i karmen. Så ja, frågan är hur tätt det behöver vara.

Jag tror jag kör plåt ytterst, sen luftspalt, drev, bottningslist och innerst foder. Blir ju minst lika bra som det var antar jag.
 
  • Gilla
Thomas Cedergren
  • Laddar…
Personligen hade jag ju satt bottningslisten närmast fasaden, där man brukar hade den...
Liten mening att isolera med ull om det ändå blåser rakt in.
Såvida du inte gör en vindtät skarv mellan foder och plåt, annars blir det ju inte mycket mer tätt där än vad det gör i ett öppningsbart fönster utan tätningslist... ;)
 
Näe, bottningslisten ska sitta inomhus.
 
Ja, den ska ju sitta där man fogar ;)
 
Så här säger tanumsfönster som jag har köpt

1446614242501-1759490774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pontus Falck och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet så är det ingen fara att skippa diffusionsfogen/tejpen invändigt i gamla hus. Har rivit ut o bytt ca 12000 fönster och har aldrig kunnat se några rötskador eller dylikt pga av detta. Skum går alldeles utmärkt att använda om man använder rätt skum.
I SP/Traryds monteringsanvisningar står det att det är tillåtet med skum men skall vars av flexibel variant, dvs ett skum som inte hårdnar och tillåter efterjusteringar. Om man skummar så skall man skumma lite åt gången och låta det svälla. Detta för att det inte skall skumma över och bli tvungen att skära bort överflödigt skum. Om man inte skär i skummet så bildas det en yta på det härdade skummet som har slutna celler och blir då vind och diffusionstät. Skär man skummet ser man de öppna cellerna och förstår vad jag menar. Själv använder jag skum från Berner alt Tremco av flexibeltyp. Berners är aningen bättre då det sväller mindre och är ännu mjukare än tremcos.
 
magnetens skrev:
Så här säger tanumsfönster som jag har köpt

[bild]
Tack för den bilden!
Så blir det att jag gör.
Men jag trodde egentligen att bottningslisten var diffusionstät och att fogmassan skulle användas som ett komplement till den i skarvar och hörn där bottningslisten ej sluter helt tätt. Men så är det inte då?
 
Listen är väl relativt tät och en mycket god ångbroms samt ljuddämpande, känns som sagt inte som något stort problem om det inte skulle bli 1000% diffusionstätt...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Krilleman
Jag hade endast vanligt drev i mina bef fönster. Ingen tendens till fuktproblem sen -71.

Och det blir precis samma konstruktion nu när jag byter fönster.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
thomasx skrev:
Personligen hade jag ju satt bottningslisten närmast fasaden, där man brukar hade den...
Liten mening att isolera med ull om det ändå blåser rakt in.
Såvida du inte gör en vindtät skarv mellan foder och plåt, annars blir det ju inte mycket mer tätt där än vad det gör i ett öppningsbart fönster utan tätningslist... ;)
Det beror på om det är stenhus eller trähus.
I stenhus så ska vissa fönster ha bottningslist på utsidan utan fog medan trähus har den på insidan med fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.