Byter nu fönster i ett hus från -69.

Tidigare var det bara drevat i området mellan karm och reglar, alltså ingen plast.

När jag nu byter fönster så står det ju i instruktionerna att man skall diffusionstäta med plastad remsa eller liknande. Behöver detta verkligen göras? Det var ju inte så tidigare? Vad är risken om jag struntar i det? Nån gång har jag sett att snickare struntar i detta hos grannar.

På min lokala byggmax säljs ingen plastad remsa. Är ett alternativ att spänna byggplast ända ut till karmen? Eller kan man tejpa över drevningen med plasttejp? :x
 
Se framförallt till att du har vindisolerat i ytteränden först.

Sedan undrar jag om inte själva vindisoleringen är diffusionstät, vilket ju rent teoretiskt inte borde vara så bra. Men om den är det kanske man kan sätta den i innerkant också.

Ett alternativ kan vara att dreva med det nya vattenbaserade fogskummet som kommit nu. Har köpt ett par flaskor men inte hunnit använda dem än, men ska man tro informationen om dem så är de väldigt bra.
 
Krilleman
Fogskum ska väl endå aldrig användas till att dreva fönster...?!
 
  • Gilla
Pontus Falck och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Fogskum ska väl endå aldrig användas till att dreva fönster...?!
Inte enligt fönstertillverkarna, men det fungerar väldigt bra.
 
Vindisolering på utsidan? Görs inte det med foder/plåt? Vi kommer att klä in med plåt kring och mellan fönster. Behövs verkligen någon ytterligare vindisolering då? Jag har inte satt det på tidigare fönster jag bytt.
 
Redigerat:
S
Du ska, om du vill göra det korrekt, alltid dra vindpappen/väven så den täcker drevningen.
 
SueCia skrev:
Du ska, om du vill göra det korrekt, alltid dra vindpappen/väven så den täcker drevningen.
I huset finns ingen vindpapp. Innanför fasadbrädorna finns asfaboard, den täcker ej drevningen.

Frågan gäller mest inomhus. Där är väggarna klädda i plast under gipset. Bör denna plast dras ända till karmen så att den täcker drevet? Detta var som sagt inte gjort original.
 
S
Ja det ska den, sen hur viktigt det är i ditt hus är det svårt att svara på. Ju tjockare isolering desto viktigare är det.
 
S
Tar det inte längre tid för dig att undersöka om du kan skippa plasten, än vad det faktiskt gör att smäcka dit plast eller tejp? :)
 
Hm, ok. Eftersom det nu finns plast på plats som nu slutar vid reglarna kring fönstret, kan jag då bara tejpa över mellan nuvarande plast och ny fönsterkarm så att detta täcker glappet och drevet? :surprised:

Ursäkta okunskapen här, men det verkar ju finnas så många olika bud om detta.

Verkar omständigt att dra fram ny plast och spika i fönstekarmarna. Hur ska jag då få det överliggande fodret att smita åt? Det kommer att glappa pga spikhuvudena.
 
SueCia skrev:
Tar det inte längre tid för dig att undersöka om du kan skippa plasten, än vad det faktiskt gör att smäcka dit plast eller tejp? :)
Jo sannolikt. Men det är frustrerande att aldrig fatta vad man håller på med och veta vad som är rätt och riktigt. Och dessutom var det ju inte så sedan tidigare och jag har aldrig upplevt några problem. Jag vill ju inte ställa till med något och samtidigt vill man ju göra det enligt konstens alla regler när man ändå håller på.
 
Använd denna produkt, men följ anvisningarna noga speciellt i hörnen för annars så blir det inte tätt. http://www.3c.nu/
Det är oslagbart och effektivt, men montera fönstren med karmhylsa med fast skruv inte med lös hylsa och skruv. Lös hylsa och skruv fungerar bäst på fast karm alltså icke öppningsbara fönster, eftersom hylsan då hamnar innanför remsan.

och nej jag är inte säljare av produkten!
 
Jag monterade en bottningslist med slutna celler (biltema 50m rulle) som gick i trögt innerst mot rummet och tätade även med latexfog i hörn/skarvar, känns ju hyfsat diffusionstätt
 
magnetens skrev:
Jag monterade en bottningslist med slutna celler (biltema 50m rulle) som gick i trögt innerst mot rummet och tätade även med latexfog i hörn/skarvar, känns ju hyfsat diffusionstätt
Ok, ja det skulle ju kunna vara ett alternativ att sätta en sån bottningslist!
Men då kommer väl någon annan och säger att det är fel :cool:

Är bottningslisten diffusionstät då?

Fungerar yttre plåt som vidskydd från utsidan?
 
Den är ju betydligt mer tät än bara drevet, hade enbart drev runt de gamla fönstren och inga tendenser till mögel eller utkondensrad fukt där inte. Så frågan är ju hur diffusionstätt det egentligen måste vara?
Behovet torde öka ju mer isolering/drev man har får dock inte plats med så många cm runt ett fönster..

Blev helnöjd med bottningslisten iaf, lätt att montera och få tätt samt att det gav en bra ljudreduktion (bor nära E6an)
valde 20mm bottningslist, utrymmet jag drevade var 10-15mm

Ja, plåten är ju en form av vindskydd även foderbrädor. Optimalt är förmodligen om vindduken går ända in mot fönstret.
I verkligheten är det dock inga stora värmeförluster man får i drev ni gen så länge et inte blåser rakt igenom den.
Så bättre att göra ganska rätt än exakt fel ☺
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.