lbgu skrev:
Fast vad gör man om 7-åringen öppnar ett fönster och faller ut från andra våningen? Förbjuder öppningsbara fönster? Man kan inte förbjuda allt bara för att det kan vara farligt. Nån kan skära sig på min kökskniv, vad göra?
Jag tycker att man får skilja mellan farliga saker som är nödvändiga i ett hem (öppningsbara fönster, knivar, spisar) och farliga saker som inte är nödvändiga. Hetvattenkranar i hushåll placerar jag definitivt in i den senare kategorin.

Utöver det olämpliga och riskfyllda i att att behöva informera alla sina gäster om de "fällor" som en husägare har byggt in i sitt hus enligt principen "mitt hem är min borg" tycker jag också att man behöver ha respekt för att hus är begagnatvaror som kommer att byta ägare ett flertal gånger. Jag ser inte att det är konstigare att ha regler för hetvattenkranar än att ha regler för hur elen får dras i ett hus.
 
Plåthuset skrev:
Jag tycker att man får skilja mellan farliga saker som är nödvändiga i ett hem (öppningsbara fönster, knivar, spisar) och farliga saker som inte är nödvändiga. Hetvattenkranar i hushåll placerar jag definitivt in i den senare kategorin.
Fast man kunde ju ha lagkrav på 'barnsäkra' spärrar på fönster. Problemet är att det blir rätt godtyckligt när vissa saker förbjuds medan andra saker som är minst lika farliga och 'onödiga' tillåts. Vissa vill ha ett förmyndarsamhälle, det är rätt tydligt.
 
Nödvändigheten i en hetvattenkran har ju med vana att göra! Vattenkokaren tycker många är nödvändig då de är vana vid den.
 
lbgu skrev:
Fast man kunde ju ha lagkrav på 'barnsäkra' spärrar på fönster. Problemet är att det blir rätt godtyckligt när vissa saker förbjuds medan andra saker som är minst lika farliga och 'onödiga' tillåts. Vissa vill ha ett förmyndarsamhälle, det är rätt tydligt.
Det har vi också. Båda barnspärr och vädringsbeslag är krav om det är mer än 1200 till marken under.
 
lbgu skrev:
Fast man kunde ju ha lagkrav på 'barnsäkra' spärrar på fönster. Problemet är att det blir rätt godtyckligt när vissa saker förbjuds medan andra saker som är minst lika farliga och 'onödiga' tillåts. Vissa vill ha ett förmyndarsamhälle, det är rätt tydligt.
Om alternativet är anarki så föredrar jag förmyndarsamhälle. Som tur är har vi ett mellanting som jag på det stora hela tycker funkar ganska bra. Är man inte nöjd kan man ju alltid engagera sig politiskt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Det har vi också. Båda barnspärr och vädringsbeslag är krav om det är mer än 1200 till marken under.
Oj, då är mitt hus olagligt då. (Antar att du menade 1200 mm)
 
Plåthuset skrev:
Om alternativet är anarki så föredrar jag förmyndarsamhälle.
Att låta folk bestämma över vad de vill ha i sina egna hus kallar inte jag anarki.
 
lbgu skrev:
Oj, då är mitt hus olagligt då. (Antar att du menade 1200 mm)
Jupp.
 
gusvo085 skrev:
Nödvändigheten i en hetvattenkran har ju med vana att göra! Vattenkokaren tycker många är nödvändig då de är vana vid den.
Tyvärr vande man sig inte när det förekom pannvarmt vatten i varmvattenkranen utan pga de olyckor som hände kom regelverket som säger att det ska finnas en blandningsventil. Om vi nu fokuserar på just denna företeelsen och den nämnda hetvattenkranen.
Men det är upp till var och en att installera en hetvattenkran, det vi försöker beskriva är risken med en sådan.
Olika regelverk är utifrån att undvika olyckor och kanske få oss att tänka till varför de finns. Sedan gör man som man själv vill men ska då vara medveten om sitt ansvar om olyckan skulle vara framme.
Så regelverken är inte enbart att förbjuda utan även vara en upplysning om att det finns något här som man måste se upp med eller gå djupare inom utifrån att de existerar.
Vi är olika beteendemässigt som individer där man ibland ogillar att kanske bli styrd eller tillsagd hur man ska göra eller "får" göra, t.ex. ogillar att chefen, arbetsgivaren, statsmakten, etc, skapar regler som jag ska följa.
Personligen tycker jag det är skönt att bestämma själv, men uppskattar lika mycket att det finns andra mera kompetenta personer än mig inom många områden som tänkt längre än vad jag själv orkat göra.
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Snart ska man ha hockeyutrustning när man kör bil, hjälm när man har sex osv....
Så du menar att det idag inte finns säkerhetsanordningar för varken bilkörning eller sexuellt umgänge? Den liknelsen var väl inte särskilt genomtänkt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Det har vi också. Båda barnspärr och vädringsbeslag är krav om det är mer än 1200 till marken under.
Självklart har man spärrar på övervåningens fönster om man har småbarn!
Och petskydd i eluttagen.
Varför chansa om så enkla åtgärder när konsekvenserna kan vara så förödande?

lbgu skrev:
...Nån kan skära sig på min kökskniv, vad göra?
I bygglovet för mitt hus står det faktiskt under punkten Säkerhet vid användning:
Barnsäker knivlåda resp. medicin- och kemikalieskåp.

Nej, om jag skulle vingla upp i mörkret mitt i natten för att dricka ett glas vatten är jag glad att det inte kan komma kokande vatten ur kranen!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lbgu skrev:
Att låta folk bestämma över vad de vill ha i sina egna hus kallar inte jag anarki.
Att myndigheter bestämmer om ett, relativt sett, fåtal säkerhets- och kvalitetsaspekter i ett hus kallar jag inte förmyndarsamhälle.

Att vara bekväm med att dessa fåtal inskränkningar förekommer innebär inte att man "förespråkar ett förmyndarsamhälle", lika lite som man förespråkar anarki om man har invändningar mot vissa av inskränkningarna. Jag tycker att det är onödigt att uttrycka sig så kategoriskt.
 
KnockOnWood skrev:
Självklart har man spärrar på övervåningens fönster om man har småbarn!
Och petskydd i eluttagen.
Varför chansa om så enkla åtgärder när konsekvenserna kan vara så förödande?
Jag har inte sagt att man ska chansa. Där är krav både på vädrings- och barnbeslag, något jag aldrig sett i en villa hos en privatperson över huvud taget. Det gäller även på balkongdörrar, även om balkongen har högt räcke.
 
Som jag förstått det är problemet att regelverket ligger efter verkligheten. Enligt Quooker så har inga brännskador inträffat pga en quooker. Den här typen av kranar har funnits i nederländerna i 40 år. Så troligen är det regelverket det är fel på, och då tycker jag att man med gott samvete kan strunta i reglerna.

Regler är till sin natur sådana att de motsvarar det sunda förnuftet i de flesta situationer, men inte alltid. Så det gäller att veta när man ska göra avsteg från regler.
 
falkn skrev:
...Där är krav både på vädrings- och barnbeslag, något jag aldrig sett i en villa hos en privatperson över huvud taget...
Så vitt jag vet har alla "vridfönster", som är vanligast i svenska bostadshus, alltid en inbyggd spärr mot öppning > 10 cm ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.