T
Fast nu vet vi ju vem som är yrkesmannen : )
 
Thomas59
tank77 skrev:
Vänta nu ska vi se........jon_h har 8128 inlägg i detta forum och du har elva.

Du vägrar lyssna på att det kan vara en bättre åtgärd att lägga ett nytt lager plattor och det bara var en "liten" svacka vilket golvärmen tar hand om.
8128 inlägg -oj!
Ja då är det ju ännu märkligare det han föreslår.

Om 8128 inlägg gör att man börjar idiotförklara folk bara för att man ifrågasätter ett råd är det illa.
 
Tro mig, jon_h är en av de mest kompetenta på detta forum och har lagt mycket av sin fritid på att ge oss hempulare en massa ovärdelig hjälp. Så innan du gjort bort dig totalt, läs igenom hans inlägg och skapa dig en uppfattning om hans kompetensnivå innan du kommenterar hans "hantverkarattityd".
 
Vi har inget bakfall, men ändå rinner det ut vatten utanför duschkabinen. Det är mest för att lutningen gör att gummilisten inte slutet tätt mot golvet. Lutningen var som den skulle innan jag la klinkers (10x10), men innan jag fått rätt på det så att inga kanter stack upp, inga hörner var ojämna osv. så hade jag garanterat påverkat lutningen. Jag var noga med att inte få bakfall på någon platta, men var inte lika noga med att få exakt samma höjd där duschdörrarna möter golvet när de är stängda.

Jag läste någonstans att om man hade lutning 1:50 inne i duschen och 1:20 i ett område 10 cm utanför till 10 cm innanför duschdörrarna så behövdes inte gummilister alls. Kan detta tänkas stämma?
 
Mikael_L
sandhall skrev:
Tro mig, jon_h är en av de mest kompetenta på detta forum och har lagt mycket av sin fritid på att ge oss hempulare en massa ovärdelig hjälp. Så innan du gjort bort dig totalt, läs igenom hans inlägg och skapa dig en uppfattning om hans kompetensnivå innan du kommenterar hans "hantverkarattityd".
Och Jon "gnäller" också en hel på hantverkarna. :rolleyes: Han är ju inte speciellt impad över att så pass många som jobbar med de här sakerna inte kan eller ids läsa på vad som gäller.
 
Thomas59
OK jag böjer mig för kommentarerna. Det kan mycket väl vara så som jon_l säger att jag inte vet vad jag pratar om och hantverkarattityd var ett rätt onödigt uttryck.

Jag ber jon om ursäkt.

Skälet till att jag reagerade på Jons svar var att han i svaret gav sken av att man kan bygga fall med fix vilket ju riskerar att missleda hemmapulare som misslyckas med flytspacklingen och kanske pga denna typ av information riskerar att helt enkelt gör fel.

Det kan också innebära att köpare av kaklingsarbeten inte ställer rätt krav på anlitade hantverkare, där man ju har rätt att kräva ett "fackmannamässigt" utförande, och i det uttrycket ingår inte att bygga fall med fix, vilket tyvärr inte är så ovanligt då det för en hantverkare kanske tar för lång tid att göra om arbetet.

Det finns även andra aspekter av detta. En potentiell risk finns, vid vattenskada, att försäkringsbolaget kan börja krångla och i värsta fall vägra ersättning eftersom arbetet inte är "fackmannamässigt" utfört. Man ska vidare inte ha övertro på att golvvärmen fixar allt. Har sett allt för många exempel på badrum med "källarlukt" där vatten/fuktansamlingar i "svackor" i tätskitet inte förångas och avdustar i tillräckligt snabb takt och ger upphov till denna källarlukt. Inte så trevligt. För villaägare finns det också en upplysningsplikt, vid försäljning, om bristen i badrummet alternativt kan man drabbas av ansvar för dolt fel och kanske få bekosta åtgärdande av felet. Det ansvaret sträcker sig upp till 10 år.

Jag tycker helt enkelt att det är viktigt att man, om man som fackman, föreslår en lösning som i det enskilda fallet kanske är den bästa, givet förutsättningarna, också förklarar vad kompromissen innebär och varför det är en kompromiss. Många tror ju defacto att man KAN bygga fall med fix och förstår inte att vattnet går GENOM/UNDER plattorna/fixet och följer nivåskillnader i tätskiktet. När man förstår hur det funkar kan man ju förhoppningsvis själv bedöma om det man tänker göra är vettigt eller ej i liknande och i andra situationer.

"Ge en man en fisk så är han mätt för dagen, lär honom att fiska så är han mätt för livet."
 
Jag tror såhär i frågan. Grundorsaken är att fallet är felbyggt i duschen, därför rinner vattnet åt fel håll. Tyvärr suger fixet upp vatten, och den som har sett hur fix missfärgas efter ett par år vet att det finns organismer som lever mellan kakelplattorna. Om man jämnar ovanpå golvkakel med fix så borde fixen isåfall vara sur för det mesta, och med golvvärme så ser det inte lovande ut på sikt.
Problemet är att man inte kommer åt fuktspärren på något vettigt sätt.

Kan det vara en lösning att peta ut silikonet vid väggen och lägga en ny fuktspärr
ovanpå det nya flytspacklet och sedan kakla om? Då måste man isåfall vara bergis på att det är tätt i skarven duschvägg duschgolv.

Kommer inte på nåt annat seriöst sätt, förutom att ta till bilmaskinen och börja om.
 
ursäkta ...fogmassan missfärgas
 
K
FIXADONA skrev:
Tyvärr suger fixet upp vatten, och den som har sett hur fix missfärgas efter ett par år vet att det finns organismer som lever mellan kakelplattorna. Om man jämnar ovanpå golvkakel med fix så borde fixen isåfall vara sur för det mesta, och med golvvärme så ser det inte lovande ut på sikt.
Det stämmer bra det. Fixet är alltid fuktigt och det är också därför man har ett tätskikt. Att fixet alltid är fuktigt är helt i sin ordning.
Fog som missfärgas med tidsperspektivet "ett par år" beror inte på fixet utan på badrumsinnehavarens bristande städning. Finns det organismer som lever i fogen så bör man definitivt lära sig städa. Fix och fog möglar inte av sig själva utan av tillförsel av bakterier, hudavlagringar, tvålrester osv. Medicinen? Städning!

FIXADONA skrev:
Kan det vara en lösning att peta ut silikonet vid väggen och lägga en ny fuktspärr
ovanpå det nya flytspacklet och sedan kakla om? Då måste man isåfall vara bergis på att det är tätt i skarven duschvägg duschgolv.
Vilken silikon menar du då? Golv-väggvinkel? Där "sillar" man inte utom i yttersta nödfall och då får den inte bottna. Att lägga ett nytt flyt på plattorna går bort eftersom flytspacklet då skulle ligga i en fuktig miljö genom vattentillförseln genom fogarna från väggarna. Att lägga ett nytt tätskikt ovanpå ett tilljämnat klinkers är ju ytterst oseriöst och tillämpas inte eftersom det är en förkastlig lösning.
 
Redigerat:
Det fuskas tyvärr mycket med att det spacklas på tätskickt och läggs om plattor utanpå. Personligen tror jag inte att det är det största problemet med vattenskador på golv pga. detta. Den största mängd vatten som kommer från duschning rinner ju ner i brunnen även om man spacklat fall efteråt, för det är ju inte så att det ligger stora vattenpölar under plattorna särskilt om man har golvvärme. Det man irriterar sig mer på är ju att man ska klampa i pölen efter duschen. Jag personligen skulle inte godkänna det misstaget hemma hos mig.
 
Redigerat:
Har nyligen varit inblandad i en badrumsrenovering där läggning av golvklinkers var bedrövligt utförd, och vi börjar fundera på att lägga nytt ovanpå för att inte bryta tätskiktet.
Tar först kontakt med BKR som absolut inte gillar lösningen med ny klinker lagd i fix ovanpå den befintliga, då tätskiktet ska ligga direkt under fixet, de tror att det kan funka men menar på att kundens och entreprenörens försäkringsbolag ska godkänna åtgärden.
Men iom att BKR inte anser lösningen vara bra så backar även försäkringsbolagen som säger att kan inte BKR godkänna åtgärden så kan inte vi det heller.

Tufft läge. Nu hade vi tur att klåparen som lagt golvet knappt fått något fix att fästa på plattan så det gick smidigt ändå.
 
ktm250 skrev:
Vilken silikon menar du då? Golv-väggvinkel? Där "sillar" man inte utom i yttersta nödfall och då får den inte bottna. Att lägga ett nytt flyt på plattorna går bort eftersom flytspacklet då skulle ligga i en fuktig miljö genom vattentillförseln genom fogarna från väggarna. Att lägga ett nytt tätskikt ovanpå ett tilljämnat klinkers är ju ytterst oseriöst och tillämpas inte eftersom det är en förkastlig lösning.
Hejsan igen ktm250. I stockholmsområdet är det tyvärr ovanligt vanligt att professionella plattsättare misslyckas med fallet. Har hört det av olyckliga drabbade flera gånger de senaste åren. I värsta fall rinner vattnet från duschen rätt ut genom badrumsdörren och ut i nästa rum...ja, jag har hört om detta fall med... ; ) Efter mycket bråk brukar plattsättarna få göra om jobbet till slut, och tyvärr som du säger KTM, så brukar dessa s.k. yrkesmän då flytspackla ovanpå kaklet och lägga ett nytt golv ovanpå det gamla. Givetvis är detta förkastligt, och jag skulle själv aldrig acceptera något annat än att allt rivs upp och görs om från början, inklusive golvvärme, avjämning och fuktspärr. Dock är detta ..tyvärr..ett proffsråd, även om det är korkat.
 
K
Alla kan misslyckas med fallet och det finner jag varken konstigt eller oproffsigt så länge man fixar till det. Det som jag tycker är oproffsigt är den tydliga avhållsamheten från att använda vattenpass och kolla av. Den som monterar tätskiktet har en skyldighet att kolla för han/hon tar ju över ansvaret just i den stunden. Att man har bråttom är, för mig, inte en ursäkt.

Jag minns särskilt ett stambyte jag hade i norrförort för några år sen. Jag har alltid hållt hårt på fallbiten. Vår firma spacklade inte på detta jobb. Vi kom efter. Alla brukade skämta att när jag klev ur bilen och kom gående över gården med ett vattenpass i handen... ja, då var det dags att blanda bruk. :) Jobbigt, tyckte de, men jag sätter mig aldrig i den situationen att jag ska behöva stå och förklara för kunden varför fallet är dåligt eller helt frånvarande... för det finns ingen ursäkt och det går inte att skylla på att nån annan spacklat för jag har tagit över ansvaret för fallet samma stund som jag börjat rolla.

Att lägga ett nytt klinker ovanpå ett annat är fullt möjligt, men man blandar inte in varken flytspackel, golvvärme eller tätskikt i den biten och självklart är fallet på tätskiktet godkänt. Vill man i det läget öka fallet så spacklar man med fix och inget annat.
 
Thomas59
Jag fick skit för det tidigare i tråden och kallades okunnig och jag mer eller mindre idiotförklarades för att jag vågade ifrågasätta råd från en expert, men jag måste fråga igen.

I var och varannat inlägg, som ger intryck av att komma från folk som kan detta med kakling, pratar man om att bygga fall med fix UTAN att nämna något om tätskikt.

Jag hävdade, vilket jag fick skit för, att man INTE kan bygga fall med ENBART fix. I min värld är "FALL" endast den lutning som tätskiktet har. Spelar ingen roll om man bygger något som ser ut som fall med fixet. Kakel/klinkers/fix är vattengenomsläppliga och vattnet kommer att följa tätskiktet alldeles oavsett hur mycket "fall" som byggs med fix utan tätskikt.

Eftersom jag fick så mycket skit så får man förmoda att jag har fel så kan någon förklara var mitt resonemang brister?
 
Redigerat:
Mikael_L
Thomas59 skrev:
...I min värld är "FALL" endast den lutning som tätskiktet har. Spelar ingen roll om man bygger något som ser ut som fall med fixet. Kakel/klinkers/fix är vattengenomsläppliga och vattnet kommer att följa tätskiktet alldeles oavsett hur mycket "fall" som byggs med fix utan tätskikt.
Nu är det inte så att vattnet direkt rinner genom och i fix och fog.

Fukt transporteras i fix, relativt lätt då diffusionshastigheten säkert är högre än t.ex. trä.
Diffusion sker i alla riktningar, diffusion kräver ingen tyngdkraft och därmed är fall ingen riktig issue.

Nu misstänker jag att jag ger en lite för förenklad bild, men åt "andra hållet". Men detta är iaf grovt förklarat varför man kan spackla upp med fix, ovan tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.