Såg i frågaexperten
"Problem, jag fick hjälp under hösten av en bekant att göra ett badrum i den nybyggda delen av mitt hus. Och det vart jätte fint jag var nöjd, vänner och bekanta tyckte det var modernt och snyggt. Allt var kul tills jag skulle duscha och vattnet rann ut i mitten av rummet och det var inte dusch dörrarna det var fel på.
Vad gör jag? Kan man lägga om golvet bara? Kan man bygga en ram under dörrarna? Eller måste jag förstöra mitt badrum med en duschkabin?

Duschdörrarna var ett måste i mitt lilla badrum"


ville bara tipsa om att svedbergs har en radielist att sätta på golvet:
http://www.svedbergs.se/se/produkter/duschar/cube-funktioner/?searchterm=radielist
 
fallet i rummet måste ju va mot en golvbrunn. .. listen löser väl inte problemet igentligen och badrummet kan väll knappast vara "fackmannnamässigt utfört"
 
T
warwick skrev:
.......och badrummet kan väll knappast vara "fackmannnamässigt utfört"
Marive skrev:
"Problem, jag fick hjälp under hösten av en bekant att göra ett badrum i den nybyggda delen av mitt hus.
.........
 
behöver ju inte nödvändigtvis vara så, fallet kanske finns där men är för litet, detta i hop stora plattor kan ju göra att vattnet letar sig utåt i rummet. Syftet med inlägget var snarare ett tillägg till Jon Hedelins svar i fråga experten: http://www.byggahus.se/badrum/105323-mitt_nya_badrum_ar_forstort
 
Thomas59
Såg också denna fråga/svar och den sk expertens råd att spackla upp fall med fix ovanpå tätskiktet måste väl ända vara helt fel.

Hur mycket fix man än lägger på påverkas ju inte fallet.

Fallet måste väl ändå ligga i tätskiktet. Man kan aldrig bygga fall med fix ovanpå tätskiktet.

Antingen vet han inte vad han pratar om eller så är han dålig på att förklara vad han menar.

Gör om - Gör rätt är det enda rådet!
 
T
Thomas59 skrev:
Såg också denna fråga/svar och den sk expertens råd att spackla upp fall med fix ovanpå tätskiktet måste väl ända vara helt fel.

Hur mycket fix man än lägger på påverkas ju inte fallet.

Fallet måste väl ändå ligga i tätskiktet. Man kan aldrig bygga fall med fix ovanpå tätskiktet.

Antingen vet han inte vad han pratar om eller så är han dålig på att förklara vad han menar.

Gör om - Gör rätt är det enda rådet!
Du vet tydligen inte ett dugg vad du talar om eftersom det går att lägga nya plattor ovanför dom gamla och denna gång fixa korrekt fall.

Visst du har rätt i att vattnet undertill rinner i det ursprungliga bakfallet men om det inte rinner längre än till svackan så är ingen större fara. Detta på grund av att det alltid är vått och fuktigt under plattorna även om det är korrekt fall.

Om man har golvvärme så är det ett plus eftersom fukten torkar upp snabbare.
 
Thomas59
tank77 skrev:
Du vet tydligen inte ett dugg vad du talar om eftersom det går att lägga nya plattor ovanför dom gamla och denna gång fixa korrekt fall.
Jodå jag tror nog att jag vet vad jag talar om men det verkar inte du göra. Det är en typisk "hantverkar-fixa-lättattityd" att ge sken av att man kan fixa bakfall med fix. Självklart kan man lägga nya plattor på det gamla, vem har sagt att det inte går? Det påverkar dock inte fallet om man inte lägger ett till tätskikt. Det är dock inte korrekt att ha två tätskikt på varandra så ett fel ersätts av ett annat.

Det du syftar på, att lägga nya plattor på de gamla utan nytt tätskikt, påverkar således INTE FALLET, vilket var precis vad jag påstod.Som du själv konstaterar så kommer vattnet även fortsättningsvis att följa bakfallet. Det innebär egentligen bara att man döljer en felkonstruktion vilket iofs kan vara en lösning om man inte vill göra om och göra rätt.

tank77 skrev:
Visst du har rätt i att vattnet undertill rinner i det ursprungliga bakfallet men om det inte rinner längre än till svackan så är ingen större fara. Detta på grund av att det alltid är vått och fuktigt under plattorna även om det är korrekt fall.

Om man har golvvärme så är det ett plus eftersom fukten torkar upp snabbare
Jag har svårt att tro att fukten torkar upp snabbare om den finns mellan tätskiktet och plattorna än om den finns synlig på golvet men visst, jag kan ha fel. Rent kosmetiskt kan det ju vara en fördel dock att man inte ser fukten.
 
T
Som sagt det var en liten svacka och inget bakfall hela vägen till tröskeln.

Svackan gör ingen skada och torkar snabbt upp med hjälp av golvärmen och det är inga stora mängder som hinner rinna igenom fogen via det nya plattlagret!

Eller du menar att en erfaren plattsättare som jon_h sitter och skriver ut lögner?
 
Är det inte bättre att ha kvar den lilla svackan än att försöka dölja felet genom att bygga upp med ny klinker ovanpå den gamla, med risk för framtida problem om tätskiktet inte skulle hålla för den ökade fuktigheten i svackan, Köp en gummiskrapa och använd den istället.

Tigersågen
 
Thomas59
tank77 skrev:
Som sagt det var en liten svacka och inget bakfall hela vägen till tröskeln.

Svackan gör ingen skada och torkar snabbt upp med hjälp av golvärmen och det är inga stora mängder som hinner rinna igenom fogen via det nya plattlagret!

Eller du menar att en erfaren plattsättare som jon_h sitter och skriver ut lögner?
Gissar att det är mitt inlägg som du refererar till. Ja lögner kanske är att ta i men "jon_h är definitivt ute och cyklar när han påstår att man kan bygga fall i efterhand med fix och ett extra lager plattor. Lägger han inget tätskikt på det nya fallet blir det de facto inget fall alls. Lägger han tätskikt blir det visserligen ett fall men två tätskikt och det är också fel.

Känner inte jon_h och har inte läst något av hans tidigare sk "expertsvar" men måste faktiskt säga att jag tycker att han har en typisk hantverkarattityd, särskilt i svaret på denna fråga. Vet inte hur många gånger jag hört hantverkare lugna oroliga kunder med svar likanande jon_h's "..ingen fara att fallet blev fel, det ordnar vi med fix då vi lägger klinkersplattorna...".

Säger man det tillräckligt många gånger så kanske man upplever det som sanning men det är fortfarande FEL och jon_h's kommentar att jag inte vet vad jag pratar om säger mer om hans hantverkarattityd och syn på okunniga kunder (=jobbiga) än om min kommentar som är helt korrekt, sorry Jon.

Det finns bara två korrekta alternativ 1/Gör om, gör rätt 2/ Lev med svackan och skaffa en gummiraka som "Tigersåg" föreslog.
 
T
Vänta nu ska vi se........jon_h har 8128 inlägg i detta forum och du har elva.

Du vägrar lyssna på att det kan vara en bättre åtgärd att lägga ett nytt lager plattor och det bara var en "liten" svacka vilket golvärmen tar hand om.
 
Mikael_L
Om du läser Jon's svar en gång till så ser du att han skriver just det, att man kan be en firma att dom gör om.

Sen har jag också förstått det som; att spackla upp med fix och lägga ett till lager plattor ska gå utmärkt, under vissa förutsättningar.

Först och främst måste vi inse att det alltid är 100% fuktighet under alla plattor som regelbundet begjuts med vatten. Däremot är det inte, eller ska åtminstånde inte vara, fuktigt bakom tätskiktet, under plattorna.
Så därför spelar det ingen roll om det är ett lager fix och plattor till, det kommer fortfarande vara 100% fukt där.

Men däremot är det väl viktigt att inte det felaktiga fallet (under det nya plattlagret) faller mot väggar och framförallt tröskel, dvs att det felaktiga fall man fixar på detta vis endast är lokalt. Annars är risken att det blir vatten stående mot de fuktkänsliga delarna i badrummet.

Kan man inte få andra nackdelar, såsom för hög golvnivå i badrummet och sen undrar jag, fäster fix tillräckligt bra ovanpå klinker, oavsett klinker?
 
T
Mikael_L skrev:
Men däremot är det väl viktigt att inte det felaktiga fallet (under det nya plattlagret) faller mot väggar och framförallt tröskel, dvs att det felaktiga fall man fixar på detta vis endast är lokalt. Annars är risken att det blir vatten stående mot de fuktkänsliga delarna i badrummet.
Givetvis men nu handlade det om en svacka. Alltså inga problem.

Kan man inte få andra nackdelar, såsom för hög golvnivå i badrummet och sen undrar jag, fäster fix tillräckligt bra ovanpå klinker, oavsett klinker?
Just därför bara lägga plattor för att minimera höjden.

Inga problem, det finns även speciella fix för detta ändamål.
 
Jag tycker det verkar som du inte helt läser vad jon_h skriver...hans svar på frågan är ganska tydligt tycker jag, helst rivas upp och göras om, MEN en lösning om man inte kan göra om OCH man är säker på att fukt inte kan komma till fuktkänsligt material så kan man möjligtvis lägga nya plattor ovanpå de gamla. Tycker inte att det är så mycket "hantverkarattityd" i hans svar, utan bara sunt förnuft och ett förslag på en lösning någon med begränsad budget kan ta till sig om förutsättningarna är dom rätta.
 
tank77 skrev:
Vänta nu ska vi se........jon_h har 8128 inlägg i detta forum och du har elva.

Du vägrar lyssna på att det kan vara en bättre åtgärd att lägga ett nytt lager plattor och det bara var en "liten" svacka vilket golvärmen tar hand om.
Fast egentligen behöver ju inte antal inlägg visa hur kompetent man är...den som har gjort elva inlägg kan ju vara en yrkesman som nyss kommit till forumet, den som gjort 8000+ inlägg skulle ju kunna bara vara en pratkvarn av guds nåde men med inget att säga :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.