Du kan utgå ifrån att elradiatorn är ojordad. Det är visserligen på håret då kravet på jordade uttag kom 1993 i och med NUTEK-FS 1992:3, men trädde i kraft först 1994-01-01. Men om de skulle ha skyddsjordat elradiatorn så skulle också uttagen har jordats. Säker kan man dock inte vara då det har varit långt ifrån kristallklart huruvida elradiatorer ska skyddsjordas eller ej i isolerade rum - många har felaktigt skyddsjordat dem!!

Så det finns en liten risk att du redan har en farlig situation i rummet. Med en billig multimeter kan du ohmmäta mellan skyddsjorden i ett uttag och elradiatorn för att kontrollera. Elradiatorn kanske redan är paj med spänningssatt hölje utan att du märkt det (men kommer att göra när du langar in skarvsladden). :wow:

Och det kanske finns något helt annat i rummet som har kontakt med jord? Om rummet (fortfarande) fungerar som den andra skyddsbarriären så ska du kunna ta i en fas, t.ex genom att stoppa en spik i ett uttag, utan att du får ström igenom dig - rummets golv och väggar ska isolera. Är du säker på att rummet är "intakt" som ett isolerat rum så är det ofarligt, kanske ;). Dagens föreskrifter är väldigt kortfattade till förmån för Svensk standard, men en sak som står i lagen är att skyddsmetoden isolerade rum är förbjuden vid nyinstallation...

Så det är alla gånger säkrare med jordade uttag, och givetvis JFB. Det man vill säkerställa med det är att skyddsjordade apparater ansluts till skyddsjordade uttag. Vid fel på den grundläggande isoleringen (den första skyddsbarriären) i dessa apparater så att fasen kommer i kontakt med höljet så kommer då säkringen (skyddsjordningen) att skydda. Sitter apparaten däremot i ett ojordat uttag så är det rummets isolering som är den andra skyddsbarriären. En JFB skyddar i båda fallen, men skyddar bättre (mindre smärtsamt) med jordade uttag.

Men, som sagt, att skyddsjorda uttagen i ett isolerat rum kan vara direkt livsfarligt utan att samtidigt kontrollera alla elapparater i rummet. Att dra in en skarvsladd står därför i paritet med att låta en behörig elinstallatör skyddsjorda uttagen i detta avseende. Så, vilket jag inte var tydlig med ovan, låt bli! De säkerhetsmässiga aspekterna kan säkert tillgodoses om t.ex hörnet där datorn och stereon ska stå ligger långt ifrån elradiatorn och de ojordade uttagen, men en jordad skarvsladd in i ett ojordat rum sticker i ögonen och kan komma att användas felaktigt.
 
Eftersom vi inte vet om rummet är isolerat eller ej får man väl ändå i rimlighetens namn antaga att ju fler apparater som är anslutna i jordade uttag desto bättre är det?!

Antag att det finns 10 uttag och 10 apparater. Det blir fel i EN apparat. Rummets isolering är okänd dvs 50%/50% isolerat/oisolerat.

Om 9 av 10 uttag är jordade är det 90% chans att säkringen går. Risken för en farlig situation är 10% x 50% = 5%

Om 0 uttag är jordade är chansen 0% att säkringen går. Risken för en farlig situation är 100% x 50% = 50%.
 
Är det befintliga uttaget i rummet ojordat får vi förutsätta att rummet uppfyller kravet på isolerad miljö, och då blir all jordning i rummet en potentiell fara.
 
A
EN fråga om detta med isolerad miljö, snackar nu nu relativt nya hus/rum, eller även äldre? Jag menar, äldre hus har ju oftast ojordat, MEN med gamla vattenradiatorer i metall, det borde ju innebära att rummet inte är isolerat eftersom elementet då egentligen kan jorda? (inte till backen kanske men genom jord till värmepanna eller cirkulationspump o.s.v.)
 
Bo.Siltberg skrev:
Du kan utgå ifrån att elradiatorn är ojordad. Det är visserligen på håret då kravet på jordade uttag kom 1993 i och med NUTEK-FS 1992:3, men trädde i kraft först 1994-01-01. Men om de skulle ha skyddsjordat elradiatorn så skulle också uttagen har jordats. Säker kan man dock inte vara då det har varit långt ifrån kristallklart huruvida elradiatorer ska skyddsjordas eller ej i isolerade rum - många har felaktigt skyddsjordat dem!!
Felaktigt och felaktigt.. Det var så man gjorde förr. Elradiatorer jordades mer eller mindre ALLTID. Detta alltså långt innan eluttagen blev jordade.

Tror det fanns något undantag som sa att man skulle jorda elradiatorer.. Man ansåg att det var säkrare så.
 
Använder själv jordad skarvkabel ifrån kökets uttag in till vardagsrummet till datorerna.

Ifall jag INTE använder datorerna i jordat uttag så känner man en liten kittling när man rör vid datorernas chassi.:eek:

Först misstänkte jag att det var något fel på nätaggregaten (som också surrar/brummar mer vid ojordad koppling), men efter att datorerna har fått en grundlig undersökning så visade det sig att det inte är något som helst fel på dem. :x

Dock känns ju inte detta så tryggt, då det ej är tillåtet med en sådan koppling. Men att dra ny el i den här lägenheten som vi hyr är man ju inte så sugen på. :confused:
 
Det brukar sitta en liten kondensator mellan inkommande matning och chassiet. Det är strömmen som går genom denna som kittlar om datorn inte är jordad.

Blir det kortslutning i kondensatorn kommer det att kittla mer än lite.

Datorer ska jordas avsett teorierna ovan. Sätt en portabel jordfelsbrytare i de ojordade uttaget om ni är nervösa för att det skall bli kortis i den gamla ojordade skrivbordslampan.
 
Fast som skrivits ovan så ska man _aldrig_ blanda jordade och ojordade uttag inom beröringsbart avstånd. Inte lita på jordfelsbrytaren som skydd vid enkelfel.
 
Jo, men det är ett tämligen akademiskt resonemang. I praktiken finns det massor med gamla hus med jordade vattenradiatorer och ojordade uttag. Det är inget större problem för då skulle det vara förbjudet även i äldre hus.

Sitter själv i ett sådant rum bredvid elementet och skriver detta. Får jag sedan välja mellan skyddsjord och JFB så väljer jag det senare.

Anledningen är att det är svårt att garantera en jordfri miljö, det finns alltid någon gammal kuloledning, TV-antenn, vattenkran, braskamin eller liknande som kan ha jordpotential. Att man upplever den ovan diskuterade pirrande känslan från exvis datorer visar fö att sk isolerade miljöer inte är speciellt isolerade.
 
mycke_nu, du har fel man ska ALDRIG jorda apparater i ojordad miljö oavsett vad som står på apparaten. Skulle apparaten kräva jord ska man helt enkelt inte använda den i en ojordad miljö, det finns ju tex datorer som inte kräver jord så det är egentligen inget problem.
Rrrrr, att man tidigare rätt ofta gjorde fel och jordade el-element kan knappast tas som "ursäkt" till att göra samma fel i dag. Undantaget som fans gällde vattenelement och inget annat.
Bo har helt rätt.
 
Mitt hus byggt 76 har jordade element och ojordade uttag, innebär alltså detta att uttagen bör jordas?
 
Eller att elementens jord ska lossas. Så skulle det varit från början. Men naturligtvis är det bättre att byta uttagen till jordade, både i tak och vägg.
 
Nu blir jag orolig... Har provat att summra mellan elraddarna och jordblecken på uttagen i dem rum som är jordade men får inget pip. Elementen ligger på en separat grupp, ska man ändå få pip?
 
Ja! Det ska pipa. Skyddsjorden är gemensamt för alla grupper.

Mät en gång till för säkerhets skull och se att du verkligen får kontakt med metallen på elradiatorn - färgen kan isolera. Detta med färg lär vara ett argument som elsäkerhetsverket framhållit för länge sedan map huruvida vattenradiatorer var farliga i isolerade rum...

Men i ditt rum som inte har jordade uttag ska som sagt elradiatorerna inte vara skyddsjordade.
 
elmont skrev:
mycke_nu, du har fel man ska ALDRIG jorda apparater i ojordad miljö oavsett vad som står på apparaten. Skulle apparaten kräva jord ska man helt enkelt inte använda den i en ojordad miljö, det finns ju tex datorer som inte kräver jord så det är egentligen inget problem.
Ja, där får man väl konstatera att mina egna och regelverkets åsikter går isär. :)

Jag hade, exvis, under en längre tid en frys stående i en ojordad hall. De må vara så att regelverket föreskriver att den skall anslutas till det ojordade uttaget där, men jag drog en förlängingskabel och fick både jord och JFB.

Om någon annan vill stå i vatten och dona med en gammal frys som frostas av så må det vara hänt, men jag gör det inte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.