Hej gott folk.

Jag har jordade uttag utanför sovrummet som jag funderar på att dra förlängningssladd ifrån, in till sovrummet. Jag har endast en bordslampa som är inkopplat i ett ojordad uttag i sovrummet, och golvet där inne är av plast.

Nu vet jag att jag ej får blanda dessa, men om jag skulle koppla in den bordslampan i samma förlängningssladd, och inte använda de ojordade uttagen som sitter i rummet över huvudtaget, skulle det ändå vara farligt?

Förlängningssladden skulle vara ca 5m om man lägger den lite snyggt, och någon kläm risk i dörrar finns inte.

Min hyresvärd vägrar att hjälpa till att byta till jordade uttag, och eftersom jag inte tänkt bo här så länge till så tänker jag inte betala 5-10 000kr för att fixa det åt dem.
 
Nej, det är inte farligt att göra som du beskriver.

Frågan är dock om det är värt besväret, har du någon annan apparat än bordslampan som gör att du vill ha skyddsjord?
 
Tack för ditt snabba svar.

Anledningen till detta är att jag ska flytta in stationär dator, samt förstärkare till sovrummet. (Båda med metallhölje). Funderar även på att köpa en portabel aircondition och ha där nu över sommaren, även den av metall som jag har förstått det.

Vill inte utsätta verken familj eller grannar för fara (bränder, kortslutningar) eller något, så tänkte jag kollar här med er kunniga människor först.

Tack igen för ditt svar!
 
I det ojordade sovrummet ska du bara använda det ojorade uttaget både till lampa , dator, ev kylaggregat. det innebär mindre fara än att dra in en jordad skarvsladd. Att en apparat har jordad stickpropp innebär endast att den ska ha jord OM LOKALEN/RUMMET så kräver. det är aldrig apparaten som bestämmer om det ska vara jord utan rummet och dess användning.
 
Ok tack elmont!

Om en elektriker skulle komma och fixa det så bygger dem ju inte om rummet, utan drar väl bara jord till just de uttagen. Hur kan det skilja sig från att jag själv drar in en skarvsladd?
 
Ingen elektriker (värt namnet) bygger om ett uttag i ett rum till jordat utan ser till att ALLT i rummet blir jordat även lamputtaget i taket.
 
Jo, det är väl ganska självklart. Men om inte något av de uttagen som är fast installerade används, så borde där väl heller inte vara någon fara?

Jag är ingen höjdare på det här med el (som du säkert märker), men tycker rent logiskt så borde det inte spela någon roll om man ändå inte kopplar in något i de uttagen.
 
Går det att koppla in det i befintliga ojordade uttag är det nog det bästa i detta fallet, du får alltså mindre risk för potentialskillnader. Fast dra jord är ju bäst, borde inte kosta några tiotusen? Fast jag förstår att då ska JFB sättas osv och som du snart ska flytta känns det onödigt att bekosta detta till någon annan.
 
Jag tycker du tänker sunt, åtminstone till 98 % :cool:

Genom att dra in en jordad skarvsladd så ska rummet hanteras som ett jordat rum, vilket innebär:
- gamla klass 0-apparater (t.ex bordslampor i metall som ej är skyddsjordad) ska till tippen,
- alla skyddsjordade apparater ska endast anslutas i ett jordat uttag,
- fast anslutna apparater som t.ex elradiator måste skyddsjordas,
- klass II-apparater (dubbelisolerade) kan anslutas även i de icke skyddsjordade uttagen,
- lämpliga åtgärder för att förhindra att någon bryter mot dessa regler,
- om inte reglerna kan tillämpas för hela rummet så ska de åtminstone gälla för uttag inom räckhåll. En gammal tumregel är minst 2.5 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.

Det gäller att förstå alla risker med detta, speciellt det att rummet i sig är en skyddsbarriär med sin isolering mot jord, vilket raskt sätts ur spel om man för in jord i rummet.

Skyddsjord kan behövas för att datorn ska uppfylla EMC-kraven, inte för dess funktion. Det är lätt att dra en skarvsladd men svårt att inse riskerna, så det är ingenting som rekommenderas (det kanske t.o.m är förbjudet i skrift?).
 
Men inte att ansluta en jordad apparat i ett ojordat uttag, det är synnerligen tillåtet. Därmed ser jag inte någon som helst orsak till att dra in skarvsladden.
 
Det finns som Bo skriver apparater som ska jordas av EMC-skäl eller där tillverkaren helt enkelt föreskriver att det skall vara så. Portabla överspänningsskydd (finskydd) är ett exempel.

Vad gäller elfaran så håller jag med. Det finns ingen anledning att dra in en skarvsladd. Det finns å andra sidan inte heller någon anledning att tro att man i praktiken utsätter sig för någon ökad risk om man gör det.
 
elmont skrev:
I det ojordade sovrummet ska du bara använda det ojorade uttaget både till lampa , dator, ev kylaggregat. det innebär mindre fara än att dra in en jordad skarvsladd. Att en apparat har jordad stickpropp innebär endast att den ska ha jord OM LOKALEN/RUMMET så kräver. det är aldrig apparaten som bestämmer om det ska vara jord utan rummet och dess användning.
Fast en dator SKA anslutas till jordat uttag. Och möjligen ACn också om det står så i installationsanvisningarna.
 
Hej igen gott folk.
Tack för alla era svar, kul att lära sig nya saker!

Bo, fantastiskt inlägg du skrev, väldigt bra skrivit så även de okunniga (som mig själv) kan förstå.

Nu är det väl i praktiken inga problem att ansluta de jordade apparaterna till de befintliga ojordade uttagen.
Men om det skulle bli något fel på någon av produkterna, så kan det väl bli livsfarligt, med tanke på att det är metallhölje?
Är jag inte helt ute och cyklar så tror jag att jorden är kopplad till metallhöljet.

Elementet som är fast installerat finns ju ingen ström kontakt till, så jag behöver mätningsinstrument för att avgöra om det är jordat eller ej?
Jag kanske kan utgå ifrån att elementet är ojordat, eftersom rummet är det.
Läser att om rummet är ojordat så måste även elementet vara det, dock så byggdes min lägenhet om 1993, gällde denna regel redan då eller kom det 1994 eller senare?
 
Så Elsäkerhetsverket kanske är ute och cycklar när dom har säger att det är absolut förbjudet att ha både jordade och ojordade uttag i samma rum???? Blir det ett jordfel på en jordad produkt i ett ojordat rum så ska rummets beskaffenhet vara så att det INTE ska uppstå någon livsfara. Är inte rummet i sig så utfört ska det vara jordade uttag i rummet. Och faran uppstår när man i ett ojordat rum har en ojordad apparat som går sönder och blir spänningsatt, tar man då i den jordade apparaten och den trasiga blir det livsfarligt. Det undviker man helt om bägge är ojordade. Men EMC är väl viktigare, "fnys".
 
Hur menar du spik99, varför är de ute och cyklar menar du?
Är väl bra att dra gränsen nånstans och för enkelhets skull kan väl ett rum vara en ok avgränsare. Sen finns naturligtvis stora rum där man omöjligen kan nå från ett uttag till ett annat, lika som att två rums uttag kan sitta väldigt nära. Datorer ska som regel anslutas till jordat uttag, både metallchassi och plast, samt en del andra apparater.
Men för övrigt är det rätt att risken ökar då man inför jord i det isolerade rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.