Man kan ju testa sätta den på en egen personskyddsautomat om man misstänker att det är för mycket läckströmmar i anläggningen för en JFB.

Eller om elektrikern har tångamperemeter som man kan mäta läckströmmar med och kan mäta lite.

//Patrik
 
På vilket vis skulle en JFB till varmvattenberedaren påtagligt höja säkerheten i duschslangen? Kan vattnet bli strömförande? VVB är väl jordad liksom andra apparater som är anslutna till rörsystemet.
 
Du kanske har en duschslang i metall :)

En JFB höjer säkerheten på så vis att alla ska överleva en kortslutning mot jord (inte bara i VVBn utan i vilken skyddsjordad apparat som helst, även hos grannen).

Utan JFB överlever bara 95% :(
 
Jo det senaste förstår jag. Jag har själv flera JFB till alla uttag utom ett i ett uthus, som är avsett för vacker utomhusbelysning juletid. Utan frågan var mer av typen ökad säkerhet i just duschslangen från ett system som troligen har flera jordningspunkter och därmed knappast kommer att ha någon annan potential till jord än noll.

Ett delfall kan ju även vara om man t ex har combipex i installationen. Kan man då få en stöt av vattnet?
 
Nja, rent vatten, även varmt vatten som kommer från en VVB är en ganska dålig ledare. Lite känningar kanske man kan få. Det är värre med badvatten som har en massa kemikalier i sig.
 
R Göran skrev:
Jo det senaste förstår jag. Jag har själv flera JFB till alla uttag utom ett i ett uthus, som är avsett för vacker utomhusbelysning juletid. Utan frågan var mer av typen ökad säkerhet i just duschslangen från ett system som troligen har flera jordningspunkter och därmed knappast kommer att ha någon annan potential till jord än noll.

Ett delfall kan ju även vara om man t ex har combipex i installationen. Kan man då få en stöt av vattnet?
Just utomhusuttaget för julbelysningen är nog det viktigaste uttaget att utrusta med en jordfelsbrytare.
 
Asså jag vill mest ha jfb på vvb för säkerhets skull.. hatar el. och något fel är det ju på den.. även om chansen till att ström kommer ut genom vattnet är 1 på 1000000000 så är det väll skönast att slippa det å jag har inget förtroende för min vvb.. då den är 40 år gammal. har inget för en sprillans ny heller.. tycker inte el och vatten hör samman..

Så några förslag på hur jag ska göra med huset? vilket sätt ska jag värma vattnet?
 
Men herre gud i him...
Så här e de. Din elpatron skall isorlations provas av en elektriker. Då visar det sig direkt om det är den som läcker sröm mot jord. Vilket jag sätter en hundring på. Då kan du göra två saker. 1 Byta elptron kostnad för patron 200-400 kr om det nu går att göra detta (40 år gammal) så kan du nog byta den själv. Annars får du ringa en röris. . . 2 Byta vvb.
 
Skaffa hem en riktig elektriker med en megger/isolationsprovare, han kan direkt mäta upp din varmvattenberedare och tala om ifall den är trasig eller inte och isåfall vilken slinga som är trasig, utan att behöva prova att koppla fram och tillbaka på olika faser för att vänta en natt och se om det löser.

För tips om uppvärmning av huset på lång sikt är det nog bäst att fråga i ett av VVS-forumen.

Edit: Marcus hade redan hunnit svara innan jag postade. En begagnad varmvattenberade får du ju nästan gratis om det sen är så att du behöver en temporär lösning.
 
Det är med stösta sannolikhet elementstavarna i beredaren som har fått ett för högt strömläckage mot jord (inget ovanligt med gamla grejor). Det har säkert vart så i flera år, men det är inget som märks utan jordfelsbrytare.
 
BLev lite aggressivt där :p
Men men.. ska se vad som händer :) var dock mest uppvärmningen jag syftade på att göra med :) men tackar. tråd kan stängas nu ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.