HEj.

Vet inte om det skall vara i denna delen eller i värme.. men men..

I alla fal.

Hade elektrikern här och kopplade lite grejer och samtidigt så installerade han en jfb.. Bra tänkte jag för det ökar ju säkerheten inbillar jag mig.
Så nu är den installerad.

mest på kvällar har jag fått för mig att det är så löser jfb då är det proppen till varmvattenberedaren som man måste skruva ut för att få igång det igen. Har denna ute någon timme eller över natten å sen skruvar i den igen fungerar allt bra några dagar.

Elektriken var här nu igen och bytte fas (finns möjlighet att köra på (0fas) (1 fas) (1+1fas)) så nu står den på 2an men använder ändå bara en fas.inget problem, alltid kört den på 1 fas.
Problemet fortsätter i alla fall fast det nu är en annan propp som måste skruvas ut.

Det är en "Nibe compact 300" å huset är 40 år gammalt.. tror den är lika gammal.

Givet är ju att något kommer åt jord.. Elektrikerns förslag är att jag ska byta varmvattenberedaren.. men den fungerar fortfarande samt att jag ska byta den i samband med min gradvisa conventering till vattenburen värme. vilket ligger några år på framtiden.. alla andra rummen ska ha fått ner slang i golvet först..

Förslag?
 
Ja, det är troligt att VVBn läcker, men inte säkert så mycket så att JFBn löser. Det kan finnas andra apparater, t.ex spisen som också läcker lite och som får bägaren att rinna över.

Ta hem en riktigt elektriker som kan reda ut det åt dig. Att flytta VVBn till en annan fas är antingen rent korkat, eller så mätte han upp att den faktiskt låg inom gränserna, men då skulle han inte rekommenderat dig att byta VVB utan den apparat som står för det stora läckaget. Eller så är det normalt läckage från alla apparater, dvs elektrikern borde ha installerat fler än 1 JFB,

eller ett annat fabrikat. För en 30 mA JFB får lösa redan för strömmar på 15 mA så det kan hjälpa att byta till ett annat märke.

Visar det sig vara VVBn som ligger på gränsen kan man möjligen ge den en egen JFB.
 
På vissa beredare verkar det gå att byta bara själva elpatronen...

Annars så kan du ju köpa en billig varmvattenberedare på biltema eller liknande om den bara behöver hålla några år...

En riktig budgetlösning är att prova att sänka temperaturen, felet kan ju vara temperaturberoende.

Börjar man inte med panna/värmepump för vattenburen värme och sen installerar element/golvvärme i rummen ifall man ska göra allt i flera steg?
 
Ni som kan reglerna bättre:

Är det okej att koppla varmvattenberedaren på en jordfelsbrytare som bara löser vid större felström, typ 300-500mA brandskydd-jordfelsbrytare?

(Jag tycker det verkar obehagligt med jordfel på just varmvattenberedaren, även om den nog är bra jordad så vill man ju inte ha ett jordfel inblandat när man står i duschen)
 
yxis skrev:
Börjar man inte med panna/värmepump för vattenburen värme och sen installerar element/golvvärme i rummen ifall man ska göra allt i flera steg?


Då får du gärna komma med förslag på hur och med vad jag ska lösa problemet.. alla jag talat med säger att det är lönlöst att konvertera till vattenburet på det hus jag har å om man vill göra det endå mot vad alla säger börjar man väll i den billigaste änden :) kostnaderna när det gäller att renovera rummet kan man dela upp.
Gipset en månad osb en annan tillexempel.

Saker jag har försökt:
Bergvärme: monteringskostnaden, borrhål osv överstiger vinningen på ett hus på 75kvm.. kanske 100kvm om jag ska värma garage och förråd. vilket inte är det idag.
Jordvärme: för liten tomt, kommunen har mark utanför men tydligen vill dom inte låta mig gräva ner rör i den.. dom svarade med att då ska alla ner o gräva i deras mark snart.
Luft/luft: Inget vatten här inte men är den lösningen alla föreslår.
Luft/vatten: ok detta kan gå men besparingen / investeringen försvinner under vintern när det ändå är mycket elpatron som använd. (duch samt värme ska gå på denna) samt att det är väll åtminståne 40000 för bara själva maskineriet å då tar det lång tid att tjänar in detta då den använder mycket el.

Har jag glömt nått? i så fall lär det vara kritik mot detta med :)

Alla dessa saker har jag försökt få in offerter på men företagen vill inte eftersom dom anser att jag ej kan göra det lönsamt.. vilket är snällt i o försig men.. vill man ha vatten.. vad ska jag då göra? :)
 
Redigerat:
Jag tror att det behövs nya värmespiraler i beredaren.
Att installera flera jfb är en mycket bra lösning. Men den kräver "nästan" ett elcentralbyte. Detta eftersom den gamla skruvproppcentralen måste byggas om rejält för att kunna ha flera JFB. Fasskenor måste kapas och flera nya nollplintar skall monteras plus en massa kabeldragning till JFB kapslingen.
 
DEt blev så att jag ringde elektrikern.. nu kommer han sätta VVB på 2 nya egna proppar åtskilt från det gamla skåpet samt att de inte får någon JFB .. känn inte helt ok..
Försökte med att få en jfb för dom 2 så länge men tydligen så får jag stå för dessa nya proppar samt ytterligare en jfb... känns som att det inte är värt allt besväret med denna #%I/# VVB.

Kan jag få några tips om hur jag ska lösa detta? finns det någon annan lösning eller gör han rätt?




Tobbe_3 skrev:
Jag tror att det behövs nya värmespiraler i beredaren.
Att installera flera jfb är en mycket bra lösning. Men den kräver "nästan" ett elcentralbyte. Detta eftersom den gamla skruvproppcentralen måste byggas om rejält för att kunna ha flera JFB. Fasskenor måste kapas och flera nya nollplintar skall monteras plus en massa kabeldragning till JFB kapslingen.

Tycker du att det är någon ide att byta detta på en så pass gammal VVB? Eller ska jag leta efter andra lösningar?
Jag har bett om att få en ny elcentral men elektrikern pratade mig ur detta då han sa att det skulle bli väldigt dyrt på grund av att det är en dags arbete om jag fattade rätt.

Tack för alla svar!
 
yxis skrev:
Ni som kan reglerna bättre:

Är det okej att koppla varmvattenberedaren på en jordfelsbrytare som bara löser vid större felström, typ 300-500mA brandskydd-jordfelsbrytare?

(Jag tycker det verkar obehagligt med jordfel på just varmvattenberedaren, även om den nog är bra jordad så vill man ju inte ha ett jordfel inblandat när man står i duschen)
pratade med elektrikern om detta idag och han rekommenderade ej jfb som enbart är brandskyddande.just för personsäkerheten..
Sen vet jag inte med regler men jag håller helt med, vill ha ut så lite ström som möjligt genom duschen.. :)
 
Om du skall kunna ha JFB på VVB, då måste elspiralerna bytas.
Jag förstår att elektrikern behöver ta betalt för tilläggsarbeterna som felaktiga apparater orsakar vad gäller utlöst JFB. Det är inget som man kan förutse innan man börjar med installationen. Det är gamla fel i anläggningen som inte märks utan jfb.

Det är ofta väldigt enkelt att montera EN jordfelsbrytare vid en gammal central under förutsättning att det finns separata skyddsjord- och nollskenor som går att separera. Medans TVÅ blir mycket mer komplicerat.
 
hardbigfoot skrev:
pratade med elektrikern om detta idag och han rekommenderade ej jfb som enbart är brandskyddande.just för personsäkerheten..
Sen vet jag inte med regler men jag håller helt med, vill ha ut så lite ström som möjligt genom duschen.. :)
Jag fattar inte riktigt att han vill köra utan jfb men inte montera en 300 mA jfb. Den ger ett bra brandskydd och ett visst personskydd IHOP med en fungerande skyddsjord. När den väl löser ut, då är värmespiralen totalskrot.
 
Ja, en 300 mA är ju klart bättre än ingen alls, men din elektriker verkar lite lat. När man sätter JFB kan man isolationsprova spänningsförande ledare mot jord och får man dåliga värden här kan man härleda det till en grupp eller grupper och försöka åtgärda det.

Nu är det ju fullt möjligt att det ändå är VVB som är boven och då kan du ju inte få den elsäkerhetsnivån du önskar i badrummet utan att åtgärda det.
 
Okej. tack för bra svar.

Denna så pass gamla vvb.. hur stor tank tror ni det är på den... för har hittat en på jem och fix med 100L för 1500.. överkomligt då den enbart är temporärt för att jag ej kommit på hur jag skall kunna lösa husets uppvärmning.. å om den inte är det hur länge håller denna billiga VVB från J&F? :)
Dagens VVB är inbyggd så kan inte hitta någon information alls, samt ej jag som byggt in den så vet inte alls hur den ser ut.
 
Tror du skall ta hem en annan elektriker. Aldrig fel med second opinion. Det finns så otroligt många möjligheter och sätt att lösa elproblem på idag.
 
hardbigfoot skrev:
Okej. tack för bra svar.

Denna så pass gamla vvb.. hur stor tank tror ni det är på den... för har hittat en på jem och fix med 100L för 1500.. överkomligt då den enbart är temporärt för att jag ej kommit på hur jag skall kunna lösa husets uppvärmning.. å om den inte är det hur länge håller denna billiga VVB från J&F? :)
Dagens VVB är inbyggd så kan inte hitta någon information alls, samt ej jag som byggt in den så vet inte alls hur den ser ut.
I villor är det vanligt med beredare på 200 -300 liter. Det skall ju gå att fylla ett badkar utan att allt varmvatten försvinnner.
 
Det känns ju lite som att du bör få det felsökt ordentligt innan du sätter igång med byte av beredare. Även om beredaren är klart den mest sannolika felkällan så kan felet sitta någonannastans och lösas ut av att beredaren går igång.

Om du ex. har en överledning mellan nolla och jord någonstans, var som helst i elnätet i huset, så kommer en viss del av den totala ström som lämmnar ditt hus via nollan att välja vägen över felstället istället för den korrekta vägen genom jordfelsbrytaren, om då strömmen i nollan ökar så ökar också felströmmen som kanske är i en lampa (hände oftare när det var mörkt eller..).

Finns fler tänkbara felscenarior.

Sådana fel skall mätas fram med isolationstestare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.