useless useless skrev:
Nu har jag läst manualen (den var inte så svår att hitta...). Texten 'El' hör till lampan under knappen. Dvs knappen styr cirkulationspumpen och lampan visar om/när elpatronen är igång.


[bild]
Tack. Men hur ska ja ha pannan inställd då?
 
vart tar slangarna från utedelen vägen är väl en relevant fråga. Och hur styrs den utedelen egentligen?
Om det var jag och föregående ägare fortfarande lever skulle jag nog be dom komma över och förklara hur det funkar egentligen.
 
I ikeo skrev:
vart tar slangarna från utedelen vägen är väl en relevant fråga. Och hur styrs den utedelen egentligen?
Om det var jag och föregående ägare fortfarande lever skulle jag nog be dom komma över och förklara hur det funkar egentligen.
Värmepumpsenhet inomhus med synliga kopparledningar och rör, etiketter och varningsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftkonditioneringsenhetens utomhusdel med isolerade kopparrör längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nåja nu tänkte jag mer vart tar dom vägen på insidan :)
 
N Nicco81 skrev:
Tack. Men hur ska ja ha pannan inställd då?
Svårt att svara på utan att veta helheten. Om jag får gissa så är värmepumpen dockad på enklaste sätt med fast kondensering. Tanken är då att den ska värma pannan till en 'bra' temperatur och elpatronen ska vara ställd strax under den tempen så den går in om värmepumpen inte orkar hålla värmen.

Cirkuationsumpen ska vara på under värmesäsong. Under sommaren bör man köra den några minuter då och då så den inte kärvar ihop.
 
Ecoair har inbyggd styrning för fast kondensering, lådan som syns i utedelen. Det kan även finnas en ecologic som styr den. Nu ser displayen svart ut så frågan är om den ens är igång.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ecoair har inbyggd styrning för fast kondensering, lådan som syns i utedelen. Det kan även finnas en ecologic som styr den. Nu ser displayen svart ut så frågan är om den ens är igång.
Ja den heter Ctc Ecoair 107 såg jag precis. Jag slog på den, så syntes siffran 29 och een steg gradvis.
 
useless useless skrev:
Svårt att svara på utan att veta helheten. Om jag får gissa så är värmepumpen dockad på enklaste sätt med fast kondensering. Tanken är då att den ska värma pannan till en 'bra' temperatur och elpatronen ska vara ställd strax under den tempen så den går in om värmepumpen inte orkar hålla värmen.

Cirkuationsumpen ska vara på under värmesäsong. Under sommaren bör man köra den några minuter då och då så den inte kärvar ihop.
Men den knappen som ja skrev om, ska den stå på EL nu då?
 
Knappen är till cirkulationspumpen som pumpar runt varmt vatten till elementen, det finns bara två lägen on, off.

Texten EL tillhör lampan under och när den lyser är elpatronen igång i pannan.

Du har sedan en manuell shunt ovanför pannan, det är den som styr hur varmt vatten som går ut till elementen.
 
N Nicco81 skrev:
Men den knappen som ja skrev om, ska den stå på EL nu då?
Som sagt var har inte texten 'el' med knappen att göra. Cirkulationspumpen ska vara på höst, vinter och vår och avstängd på sommaren.
 
useless useless skrev:
Som sagt var har inte texten 'el' med knappen att göra. Cirkulationspumpen ska vara på höst, vinter och vår och avstängd på sommaren.
Ok sorry, jag vet ju inte ens vad de är för nåt därav mina frågor. Cirkulationspumpen då, hur stängs den av?
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Knappen är till cirkulationspumpen som pumpar runt varmt vatten till elementen, det finns bara två lägen on, off.

Texten EL tillhör lampan under och när den lyser är elpatronen igång i pannan.

Du har sedan en manuell shunt ovanför pannan, det är den som styr hur varmt vatten som går ut till elementen.
Lampan lyser inte ,oavsetti vilket läge jag väljer.
 
N Nicco81 skrev:
Cirkulationspumpen då, hur stängs den av?
Med knappen. Ena läget på, andra läget av.


N Nicco81 skrev:
Lampan lyser inte ,oavsetti vilket läge jag väljer.
Lampan har inget med knappen att göra!!!
Lampan visar om elpatronen är igång.
Elpatronen styrs av termostaten som är den stora ratten till höger om lampan.
 
Pannan är elpannan Nibe Attack 2000 El
https://www.nibe.eu/assets/documents/10930/011498-1.pdf
De som köper hus orkar oftast inte ens skriva ut namnet på den produkt de frågar om.
Ja luft-luftvärmepumpen ska vara på så fort det behövs värme då det blir billigare än värme från elpannan.
 
Jag kan göra ett försök att beskriva funktionen baserat på diverse antaganden...

Pannan värms en 'lagom' temperatur (max 48 grader om det är en vanlig EcoAir-värmepump?). Primärt med hjälp av värmepumpen, men när den inte orkar ska elpatronen gå in och stötta. För att det ska funka ska elpatronens termostat vara ställd några grader under värmepumpens starttemperatur! ställer man elpatronstermostaten för högt kommer inte värmepumpen att gå och det blir mycket högre driftkostnad.


Ute i värmepumpen ställer man in stopptemperatur och diff mellan start och stopp enligt alternativet "EcoAir inställd för fast temperatur:" på sidan 7 i denna manual:
https://ctc.se/file-download/61def7946f2918fa0dbd1d0e37226916.pdf


Varmvatten värms i beredaren inuti pannan. Ett problem kan vara att man inte får ut så mycket vatten på grund av att pannan håller relativt låg temperatur (för att inte värmepumpen klarar mer). Det är svårt att göra nånting åt med de prylar som finns utan att driftkostnaden drar iväg.


Värmesystemets temperatur styrs av shuntventilen ovanpå pannan. När det är kallt ute vrider man upp temperaturen och när det är lite varmare ute vrider man ner den om man vill slippa alltför varma element.
Under uppvärmningssäsongen ska cirkulationspumpen vara på, övrig tid av.
Möjligen kan det vara en idé att skaffa en shuntmotor med tillhörande automatik, men det beror på om man upplever något problem med ojämn temperatur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.