Skämt åsido. Är det inte bygglovspliktiga byggnader/konstruktioner som omfattas beträffande dolda fel?
 
Nej, dolda fel kan det finnas även på ex. marken eller tomten.
 
Tomten???
Nu hänger jag inte med.
För lite jordmassor? Gift i marken?
Vad menar du?
 
BigGitt skrev:
Tomten???
Nu hänger jag inte med.
För lite jordmassor? Gift i marken?
Vad menar du?
Avlopp, dränering t.ex.
 
ThLi

Ok. Nu förstår jag. För mig marken, betyder just marken :)
 
Dolda fel kan finnas på vad som gällande fastigheten även om det förvisso är vanligast med just fel på byggnader eller komplement till byggnaden. Men är det något som inte överensstämmer med fastigheten kan det ev falla som dolt fel.

Det kan vara saker helt utanför fastigheten exempelvis framtida expropriation, problem med grannar (extremfall som motorcrossbanan) eller liknande fel också
 
Problem med grannar som dolt fel?
Nu skämtar du väl?
 
cem77 skrev:
Dolda fel är ju sådant som inte kan kontrolleras utan förstörande ingrepp.
Nej.

Det dolt fel är något man inte borde kunnat förvänta sig eller upptäcka vid en grundlig undersökning. Vid en "grundlig undersökning" förväntas man knappast skruva ur byggnadernas skruvar för att kontrollera att de har rätt längd.

Spola i toaletter, kolla fall på golv i våtrum, kolla elinstallationer och om det är mögel på vinden eller fukt i grunden är däremot sådant som ingår.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det blir troligen billigare att anlita en hantverkare som fixar till däcket än att anlita en advokat som ska skriva ett brev.
Tre skruvdragare, ett par askar skruv och en back öl blir nog billigast.
 
Nyfniken skrev:
Tre skruvdragare, ett par askar skruv och en back öl blir nog billigast.

Jag ställer upp! Kan till och med ta med egen skruvdragare :)

När? Var? Halland, here we come :D
 
P
Nyfniken skrev:
Nej.
...Vid en "grundlig undersökning" förväntas man knappast skruva ur byggnadernas skruvar för att kontrollera att de har rätt längd.
....
Varför inte? Om nu trallen kostar som en ny bil så hade jag nagelfart det hårt... Mätt skruvlängd om nu det är så viktigt enligt tillverkare av planket... Jag hade också kontrollerat bärlinors storlekar och sen räknat på det..
Undersökningsplikten är ganska stor.....
 
BigGitt skrev:
Tomten???
Nu hänger jag inte med.
För lite jordmassor? Gift i marken?
Vad menar du?
Dumpat gift är väl en tydlig sådan sak. Nedgrävda oljecisterner är ett annat exempel. Fast där kan det nog bli lite diskussioner om undersökningsplikt, eller att man borde kunnat förvänta sig en cistern om huset är lagom gammalt. men ponera att man hittar en oljecistern som härrör från ett äldre hus på en tomt i ett område med nyproduktion.
 
Thomas59
TheStills skrev:
Varför inte? Om nu trallen kostar som en ny bil så hade jag nagelfart det hårt... Mätt skruvlängd om nu det är så viktigt enligt tillverkare av planket... Jag hade också kontrollerat bärlinors storlekar och sen räknat på det..
Undersökningsplikten är ganska stor.....
....men inte SÅ stor.

Ur dolt felperspektiv är det en avsevärd skillnad avseende hur/vad du FÖRVÄNTAS undersöka och hur/vad du KAN/VILL undersöka.

Du kan givetvis (förutsatt att fastighetsägarens godkänner det och att du även står för återställandet) Plocka isär huset i molkyler och hållfasthetsberäkna var enda ingående konstruktionsdetalj om du har lust MEN du behöver inte göra det för att anses ha uppfyllt din undersökningsplikt.

Att skruva ur och mäta skruvar samt göra hållfasthetsberäkningar faller DEFINITIVT utanför undersökningsplikten. Saken hamnar dock i ett annat läge om det i samband med den normala undersökningen uppdagas INDIKATIONER på att något kan vara fel. Då kan utskruvande och mätande av skruvar samt hållfasthetsberäkningar bli aktuellt . Även betydligt mer långtgående undersökningar än så kan bli aktuella, tom förstörande undersökningar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
TheStills skrev:
Varför inte? Om nu trallen kostar som en ny bil så hade jag nagelfart det hårt... Mätt skruvlängd om nu det är så viktigt enligt tillverkare av planket... Jag hade också kontrollerat bärlinors storlekar och sen räknat på det..
Undersökningsplikten är ganska stor.....
Var hittar man så billiga bilar?
Trallen med skruv är ju värda lite mer än 20k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.