R
Köp en egen snöslunga och slunga tillbaka snön, ser fram mot att läsa om det i expressen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 18 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Köp en egen snöslunga och slunga tillbaka snön, ser fram mot att läsa om det i expressen.
Sluta läs sånt skit!

Men fungerar inget annat så får du skicka tillbaka snön
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Tomture61
Säger det igen , han är en knepig typ , tänker /beter sig inte som majoriteten av befolkningen.
Är inte ensam om denna uppfattning här omkring .
Så ville ha lite på fötterna innan jag knackade på , gick över förväntan bra , men men , vintern är lång , liksom hans otroliga påhitt/nycker.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Man får varken skjuta över snön till grannen eller ut på den gemensamma vägen
 
Misstänker att han är speciell om han gör så. Jag har varit i kontakt med kommunen och trafikkontoret i min kommun då de släpper dagvatten från en av TKs gator på min tomt. Det är stora mängder vatten. Jag talade först med kommunen och fick då till mig att dagvattenhantering ska skötas inom den egna fastigheten. Det samma bör gälla snö. Det skulle ju tex inte vara ok om TK skottade ett villakvarter och körde in all snö på en tomt, det här är precis samma sak, dock mindre mängder.
 
Tomture61
J Johnsson 56 skrev:
Man får varken skjuta över snön till grannen eller ut på den gemensamma vägen
Misstänker att han kommer att blåsa ut den på den gemensamma vägen eller nästa granne.
 
M
  • Gilla
  • Haha
Arkstedt och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Misstänker att han är speciell om han gör så. Jag har varit i kontakt med kommunen och trafikkontoret i min kommun då de släpper dagvatten från en av TKs gator på min tomt. Det är stora mängder vatten. Jag talade först med kommunen och fick då till mig att dagvattenhantering ska skötas inom den egna fastigheten. Det samma bör gälla snö. Det skulle ju tex inte vara ok om TK skottade ett villakvarter och körde in all snö på en tomt, det här är precis samma sak, dock mindre mängder.
Vem är TK? Trådkaparen?
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
TK=Trafikkontoret
 
BigR BigR skrev:
Har man en stor gräsmatta som sluttar bort från huset gör det inte så mycket om grannen lägger sin snö där,
Om det inte är så att man bryr sig om sin gräsmatta, och kanske inte önskar att vägsalt från uppfarten skall förstöra den. Plus att högar med snö på våren gärna ger isbränna och svampsjukdomar. Och diverse småsten slår gärna sönder rotorbladen, eller knivarna på en robot. Så helt oskyldigt är det inte.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om det inte är så att man bryr sig om sin gräsmatta, och kanske inte önskar att vägsalt från uppfarten skall förstöra den. Plus att högar med snö på våren gärna ger isbränna och svampsjukdomar. Och diverse småsten slår gärna sönder rotorbladen, eller knivarna på en robot. Så helt oskyldigt är det inte.
<applåder>
Kunde inte sagt det bättre själv. En gräsmatta kan vara allt för en husägare.
 
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Varför inte ställa frågan till Lawline? De besvarar alla juridiska frågor gratis, men det kan förstås ta lite tid, men kanske ändå innan vinterns snö är borta. Svaren brukar vara rejäla och genomarbetade. Läs här: https://www.lawline.se/
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
10-12m låter fan bra alltså!
Min kastar max 4-5m.
Vilken modell kör han med?
[länk]
4-5m låter som en dålig enstegs-slunga snarare.

Min Simplicity sno-away S5 från 1976 klarar utan problem att kasta >10m den med (lite beroende på snötyp förstås), men det klart, den är ju tvåstegs precis som vissa märken skryter om idag 2019, och den är bara använd varje vinter i 43 år så..

Om grannen medvetet kastar in snön på ens tomt kan man väl blir sur, men om det bara hade rört sej om "slängar" medans man ställer om utkastet spelar det ju mindre roll.. (jo jag vet folk som stör sej på det med)
 
Tomture61
M Markarbetaren skrev:
10-12m låter fan bra alltså!
Min kastar max 4-5m.
Vilken modell kör han med?
[länk]
Tror det var den billigaste från jula.
OBS det var tung snö vid tillfället.
 
Redigerat:
Jag känner igen det där med knepig granne och snöröjning.. Skönt att det gick bra.
Lite OT.. men jag fick påhälsning av en granne (inte min knepiga) som glatt proklamerade att vår kommun svarat på hans klagomål med att den limpa som kommunen lagt upp utanför min tomt, är mitt ansvar. 15Mx80CMx2M. :D
Tur att det var den lättsamma grannen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.