Rickard.
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F Fredrik K80 skrev:
Hur ska jag tänka om jag nu t.ex ska byta alla avloppsrör.
Vad gäller själva avloppsrören finns det möjligen en viss smittorisk, men mer äckligt än farligt skulle jag säga.
Ett tips är att fixa en spolslang och spola ur rören ordentligt innan du börjar riva dem, så slipper du den värsta geggamojjan.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Eller så är det jag som har dålig flås 😀
Tycker det är nog så jobbigt att bara kravla omkring en stund i ett trångt utrymme med masken på.
Har också SR100:an.
Jag har också en SR-100 och kan rekommendera den. Har inte märkt några problem med tung andning förrän man börjar stacka flera filter efter varandra, men som sagt, i detta fallet räcker ett P3-filter (plus förfilter som alltid).

Har en militär skyddsmask också och den klart jobbigare, men där är ju filtret CBRN för att skydda mot betydligt mer än bara damm samt att den täcker hela ansiktet och absolut måste vara tät, till 100%. 60 år gammal, utan lungproblem.
 
F Fredrik K80 skrev:
Hur ska jag tänka om jag nu t.ex ska byta alla avloppsrör. Då kommer jag ju exponeras för en hel del gaser och inte bara damm. Fattar att det är gasfilter som gäller men vilket ska jag välja ?
Du behöver inte tänka alls. Behövs inget skydd för avloppet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inte gasmask mot avlopp utan p3 räcker för att skydda mot otrevligheterna men du slipper en del lukt med gas. Sån enkel mot organisk variant (brun?) bör räcka gott och väl, med sundström så använder man alltid både partikelfilter och gas samtidigt. (Vissa specialare har partikel inbyggt)
Kanon, tack för tips👍
 
Och har man skägg så beror det mera på hur tät skäggväxten är hur mycket som filtreras. :)
Såg ett youtubeklipp med en skäggig man som visade olika typer av filtermasker och som glömde nämna det uppenbara. Tror inte någon har skägg i P3-klass.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.