Hmm skriver i mobilen och det är lite pilligt :)
Astma är konstaterat och jag håller det som sannolikt att det är huset som har förvärrat detta.

Rem: Hon har bara bott där ett drygt år och problemen har börjat efter hon flyttade dit. Någon grundlig besiktning gjordes aldrig. Den förra ägaren hade en avfuktare som tog bort lukten från källaren och den kom tillbaka strax efter hon flyttat in. En bra avfuktare införskaffades då.
Om det visar sig vara mögel under innergolvet t.ex anser jag detta vara ett dolt fel och något som bara hade upptäckts vid en mycket grundlig besiktning. Ska rekommendera henne att driva detta vidare mot tidigare ägare. Vad är brf's ansvar?
 
Mögel är inte farligt. Lukt är inte farligt. Vissa mögelsorter är giftiga. Många nedbrytningsämnen är giftiga varav några luktar. Vissa människor är allergiska mot mögel = sporer i luften. Ingen äter möglet så det viktigaste är att man tar möglet som en indiktion på kommande problem. Andra människor är överkänsliga mot luktande eller icke luktande ämnen från t.ex uttorkade fuktskador. Mögel ger ifrån sig mest sporer när det torkar och långt efter att det är torkat. Samma med lukt. Alltså ska man ta bort allt mögelskadat och allt fuktskadat byggamterial samtidigt som man löser fuktproblemet. Annars kan man lika gärna vänta tills huset börjar bågna av röta. Men då har nog icke allergiska / icke överkänsliga boende hunnit bli allergiska / astmatiker/ överkänsliga.
Kvinnan som var väldigt känslig för mögellukt kan nog skilja på unken källarlukt och mögellukt men jag tror att hon bakar in lukten från fuktskadat impregnerat trä i det hon kallar mögellukt.
 
Jo jag håller med och förstår och självklart skall en utredning göras och därefter sanering. Vad gäller tryckt virke så tror jag inte det finns sådant i huset ö h t. Huset är 60 år gammalt och inga större åtgärder har gjorts under den här tiden vad vi vet. Dessutom så verkar det inte finnas så mycket organiskt material i huset heller. Men problemet i det här fallet är akut. Hon har fått astma och denna har sannolikt sin uppkomst från den luft som finns i huset. Allt tyder på det. En utredning och därefter sanering tar tid och tills dess den är gjord vill vi hitta ett alternativ som inte innebär att tillfälligt flytta. Är en luftrenare ett alternativ?
Jag hade en förhoppning när jag startade den här tråden att detta var något som kunde åtgärdas med förbättrad ventilation och tillslutning av källaren. Men nu verkar det vara betydligt värre och jag vill att en besiktning skall göras. Dels för att vi ska få veta exakt vad som behöver göras. Dels för att detta kan vara frågan om ett dolt fel.
Men som sagt - det akuta nu är att göra innermiljön så dräglig som möjligt. Har läst en del om luftrenare och insett att detta är en djungel. HEPA-filter, kolfilter, UV, jonisering. Vad krävs för att få bort sporerna?

//L
 
Tänkte jag skulle rapportera om vad som hänt vad gäller detta.
En luftrenare införskaffades och astmasymptomen försvann så gott som helt efter bara ett par dagar. En besiktning gjordes och det visade sig vara parkettgolvet i vardagsrummet som var boven. Fukt hade trängt in under och där hade det möglat. Det fanns även fukt i köket i betonggolvet under diskbänken, men här var det inget mögel.
Skadorna åtgärdades både i vardagsrum och kök. Nytt fint golv i vardagsrummet och golvet i köket bilades ut och torkades upp m h a fläkt och sedan gjöts ett nytt golv. Problemen med andningen är i princip helt borta sedan en tid nu och lägenheten känns fräsch och fin.

//L
 
Hur kom fukten dit, fick ni någon klarhet i det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.