Hej , i min kommun där mitt hus finns, håller kommunen på att lämna över skötsel av vägar till de privata fastighetsägarna genom skapande av gemensamhetsanläggning. Detta har varit en process under flera år. Nu i dagarna kom ett förslag i från lantmäteriet på andelstal. Blev ganska förvånad över att ha blivit tilldelad ett generellt andelstal på bostadshuset fast jag har direkt utfart /infart mot allmän väg(sköts av Trafikverket). Visserligen var andelstalet lågt men det finns flera exempel på både permanent boende och fritidshus i samma by där Lantmäteriet har gett andelstal som är mycket lägre, men dessa fastighetsägare måste använda ga vägar för att nå till sina fastigheter. Det behöver inte jag och flera grannar göra pga direktutfart till allmän väg. Är det bara att gå med på detta eller har man någon möjlighet att påverka ett lantmäteri beslut? För att tillägga så kommer jag få andelstal för åkermark, skog som ligger utanför den allmänna vägens sträckning. Hamnar i ga båtnadsområde. Det är rimligt, men andelstalet för bostaden som har utfart mot allmän väg hade jag och de flesta av mina grannar aldrig räknat med att belastas av andelstal i vägföreningen ga. Kan tillägga att för den bit åkermark som ligger vid bostadshuset och gårdsfastigheten med utfart mot allmän väg har man inte gett något andeltal för den åkermarken. Grannar i samma by som inte har utfart mot allmän väg har fått andelstal även för den åkermark som ligger vid själva gården. Någon som har något råd?
 
Är den allmänna vägen stor? Det kanske planeras för att antalet utfarter ska kunna begränsas så att alla fastigheter då behöver utfart via GAn i framtiden?
 
  • Gilla
sommartorpet3 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har ju bara sett en anläggningsförrättning själv men ska jag vara helt uppriktig så hade lantmätaren väldigt dåligt koll på vilka fastigheter som skulle ha vilket andelstal. Vägföreningens ombud fick justera det i arbetsmöte med Lantmäteriet och trots detta så missade man hela fastigheter. Det fick lösas i sista stund på det sista förrättningsmötet.

Så jag rekommenderar dig att vara aktiv. Emaila förrättningslantmätaren och beskriv hur du ser på det och gå på förrättningsmötet och argumentera för din sak. Erbjud en färdig och enkel lösning till myndigheten, d v s låt dra inte bara upp problem utan föreslå konkreta lösningar.

Gäller det ett småhusområde med gator så kommer andelstalen vara kraftigt schabloniserade och inte utgå från någon tonkilometermetod. Hos oss har t ex de flesta fastigheter andelstalen 1 medan de som inte har direkt behov av gemensamhetanläggningen för utfart för deras fastighet ligger vid allmän väg har andelstalen 0,2. Argumentet för att de alls har andelstal är att de kommer att använda lokalgatorna vid bruket av fastigheten, t ex när de ska nå andra delar i samhället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om man kan kalla den allmäna vägen för stor, den allmäna vägen går bara en bit upp i byn och slutar och övergår i flera mindre grusvägar. Som går runt byn och ansluter mot den allmäna vägen på flera ställen.
 
Just precis det här är jag hårt engagerad i, och i kommunen har det bestämts (från kommunalt håll utan att meddela eller rådfråga innevånarna...) att skötsel och underhåll ska övergå i byarnas ansvar.
I kommunen finns mer än 50 byar och alla tvingas ha en egen förening om det inte finns en väg mellan byarna som inte är statlig, rena vansinnet enligt de flesta av oss då vissa småbyar inte har folk till en styrelse ens.
Allt detta enligt Lantmäteriet som inte står högt i kurs bland oss, varken tidigare eller ännu mindre nu.

Vissa byar har lyckats stoppa förrättningen, dock inte vår by.
När det gäller andelstalet är upplägget sådant att alla som har utfart till statlig väg via byväg har andelstal 100%, övriga 20%.

Orsaken är att vill du till badplats eller brygga/båtplats åker du på byväg och det spelar då ingen roll om din utfart är direkt till statlig väg då alla som bor eller har fastighet i byn antas nyttja bad/brygga/båtplats, vilket är ett bra ställningstagande.
Alternativet för dem som har direkt utfart till statlig väg vore att dessa typ förbjuds att använda byväg vare sig det gäller att åka bil, cykla eller gå.
Naturligtvis ogörligt och skulle i sådant fall skapa onödig osämja, alla utan undantag använder byvägar vid olika tillfällen och skall naturligtvis bära del av kostnaderna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall så räknar man en generell väglängd på bostadshuset 0.3 km , på oss fastighetsägare som har endas utfart mot allmän väg. Detta blir inte rättvist när några fastigheter som ligger 30-100 meter in på ga vägar får mindre beräknad vägnytta km och ett mindre ton/km tal. Ett exempel i min by är i slutet av allmäna vägen så har måste en fastighetsägare använda ca 30 meter väg för att ta sig till sin fastighet. Den fastighetsägaren får ett mindre andelstal än Fastighetsägaren som har fastigheten som har direkt/infart utfart till sin fastighet direkt där allmän väg slutar som i mitt fall en högre generell vägsträckan som ger ett högre ton km tal. Det är inte ett rättvist system kan jag tycka.
 
H _hemmasnickaren skrev:
Hej , i min kommun där mitt hus finns, håller kommunen på att lämna över skötsel av vägar till de privata fastighetsägarna genom skapande av gemensamhetsanläggning. Detta har varit en process under flera år. Nu i dagarna kom ett förslag i från lantmäteriet på andelstal. Blev ganska förvånad över att ha blivit tilldelad ett generellt andelstal på bostadshuset fast jag har direkt utfart /infart mot allmän väg(sköts av Trafikverket). Visserligen var andelstalet lågt men det finns flera exempel på både permanent boende och fritidshus i samma by där Lantmäteriet har gett andelstal som är mycket lägre, men dessa fastighetsägare måste använda ga vägar för att nå till sina fastigheter. Det behöver inte jag och flera grannar göra pga direktutfart till allmän väg. Är det bara att gå med på detta eller har man någon möjlighet att påverka ett lantmäteri beslut? För att tillägga så kommer jag få andelstal för åkermark, skog som ligger utanför den allmänna vägens sträckning. Hamnar i ga båtnadsområde. Det är rimligt, men andelstalet för bostaden som har utfart mot allmän väg hade jag och de flesta av mina grannar aldrig räknat med att belastas av andelstal i vägföreningen ga. Kan tillägga att för den bit åkermark som ligger vid bostadshuset och gårdsfastigheten med utfart mot allmän väg har man inte gett något andeltal för den åkermarken. Grannar i samma by som inte har utfart mot allmän väg har fått andelstal även för den åkermark som ligger vid själva gården. Någon som har något råd?
Får du post och sophämtning via Ga?
Har du någon annan anledning?
Skall skogen från skiftet transporteras på Ga?
Om inte överklaga andelstal!
 
Är i en liknade situation, betalar "halv" andel i vägföreningen.
Min infart går ut på den kommunal genomfarten så åker inte bil samfällighetens vägar.

Men min brevlåda står på deras väg och sen underhåller föreningen cykelvägen, lekplatser, klipper allmänningarna m.m.

Så vet inte vad som är rättvist eller inte....jag som har barn nyttjar mer av cykelvägen och lekplatser än någon som inte har barn och betalar full andel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I vår vägförening (en av Stockholms 10 största) har de flesta medlemmar med utfart mot kommunal väg andelstal 0,1.
 
K Kriss Marc skrev:
Får du post och sophämtning via Ga?
Har du någon annan anledning?
Skall skogen från skiftet transporteras på Ga?
Om inte överklaga andelstal!
För skog och åkermark som inte ligger mot allmän väg får jag egna andelstal ,det har jag inga synpunkter på . Mitt behov av att använda ga vägar täcks av andelstalen för jord och skogsbruketstransporter. Dock går det att diskutera även skogens föreslagna andelstal mycket gammal skog som ligger inom våtmarks områden så vet väl inte igentligen om skogsvårdsstyrelsen skulle tillåta avverkning på stor del av arealen ,men det tänker jag inte bråka om
 
H _hemmasnickaren skrev:
För skog och åkermark som inte ligger mot allmän väg får jag egna andelstal ,det har jag inga synpunkter på . Mitt behov av att använda ga vägar täcks av andelstalen för jord och skogsbruketstransporter. Dock går det att diskutera även skogens föreslagna andelstal mycket gammal skog som ligger inom våtmarks områden så vet väl inte igentligen om skogsvårdsstyrelsen skulle tillåta avverkning på stor del av arealen ,men det tänker jag inte bråka om
Sophämtning och post sker ochså direkt vid in/utfart vid varje fastighet
 
Sedan den 1/7-22 så kan man som förening själv definiera sina andelstal och få dem godkända av lantmäteriet. Ett förenklat förfarande för att lättare kunna ta in och ta bort medlemmar ur en vägförening, men det kan även användas för att få mer rättvisa andelar. 2/3 majoritet i föreningen krävs för att detta skall kunna göras. Bara ett litet tips...
 
Om du inte vet alls varför det föreslagits andelstal för bostaden så bör du kunna fråga lantmätaren om det. Svårt att argumentera varken för eller emot utan att ha hört vad som är motiveringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Om du inte vet alls varför det föreslagits andelstal för bostaden så bör du kunna fråga lantmätaren om det. Svårt att argumentera varken för eller emot utan att ha hört vad som är motiveringen.
Att prata med lantmätaren om det kostar pengar, över 1000kr per timme som debiteras förrättningen. De tar dessutom betalt per påbörjad timme också...
 
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Om du inte vet alls varför det föreslagits andelstal för bostaden så bör du kunna fråga lantmätaren om det. Svårt att argumentera varken för eller emot utan att ha hört vad som är motiveringen.
Och det kan ju vara värt att veta att förrättningslantmätare gärna undviker att motivera sina ställningstaganden i detalj på detta sätt. Det öppnar upp för kritik och diskussion.

Jag förstod vid vår förrättning att de idag mer och mer jobbar i team och diskuterar ärendena på myndigheten och att de har mentorer för mer juniora medarbetare. T ex dök det upp en grå eminens på ett arbetsmöte med Lantmäteriet i vår förrättning och det var helt uppenbart att denne äldre lantmätares åsikter vägde mycket tung vad gäller ärendet trots att han inte hade någon formell roll i förrättningen. Och det ska sägas att det blev lite stelt på mötet när vi kom med lite enkla raka frågor av typen varför vill ni lösa det på det här sättet och inte på det andra sättet? Hur ser ni på det och det? Det var som om tjänstemännen kände sig lite utsatta för en revision medan frågorna ställdes med helt ärligt uppsåt.

När senare sista förrättningsmötet gick av stapeln så gavs inga motiveringar utan det las fram ett förslag utan motivering och sen var det upp till sakägarna om de ville ta upp något. Men det var inget möte med en massa kritik ska sägas så jag vet inte hur lantmätaren skulle ha hanterat en sån situation. Istället handlade det mer om att fixa en massa små felaktigheter i ärendet, bland annat missade fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.