hempularen skrev:
Det stora problemet med alla uppfattningar om att priserna "nu är aldeles för höga, de kommer att gå ner", är att det har basunerats ut i stort sett kontinerligt sedan jag var i situationen att köpa mitt första boende 1984.

Under den perioden har vi iofs haft en krasch i början på 90- talet. Men annars vill jag påstå att vi i princip har haft en stigande marknad relativt oavbrutet sedan rätt många år före 1984, så gissningsvis i 40 - 50 år.

Och om någon då väljer att vänta in nästa krasch för att köpa sitt boende så finns risken att det första egenägda boendet blir ett rum på långvården.
Med dagens invandringspolitik (jag är varken emot eller för! Det finns klokare hjärnor som kan det ...) blir det en fruktansvärt brist på bostäder.
Folk har pengar (nu nämner jag inte alla som inte har) och kommer att hjälpa barnen skaffa boende. Bostadsrätter, villor m.m.
Visst kan det bli ändringar. Men det dröjer många, många, många år!


P.s. Långvården? Tror du verkligen vi (Sverige) ska ha råd med denna?
 
Riksbanken sänker räntan för att vi skall låna, konsumera, investera och skapa inflation. Lite lustigt att de samtidigt vill minska bostadslånen. Ett populistiska beslut, påtryckning från regeringen kan anas.

Risken för krasch är ändå rätt liten.
 
O
Jag hade tänkt att inte skriva mer... Men kunde inte hålla mig.
Jag måste nämligen försvara mig när det gäller att jag kallar hus för investering. Jag anser att det är en investering. Om inte det är en investering, vad är då en investering? Eftersom allting har ett värde som kan förändras över tid. Sedan så köper jag mitt boende för att bo där resten av mitt liv.
En ny bil är det dummaste man kan köpa rent ekonomiskt, (bortsett från resa)
En begagnad bil är det näst dummaste...
En bil tappar i värde hela tiden, första 3 åren tappar den över 50%...

Att ens nämna en bil är väl inte det smartaste...
 
Mikael_L
Odjuret skrev:
Att ens nämna en bil är väl inte det smartaste...
Varför då?

En del minnesgoda personer kanske minns att i en tidigare period när Svenskarna badade i billiga krediter, nämligen under de 2-3 sista åren av 80-talet, så kunde man köpa en splitter ny mercedes och sälja den för mer än inköpspriset ett år senare.
Det fanns de som såg en mercedes som en investering då.

Ja på samma sätt som många även såg en bostad som investering under denna tid.

Jag träffade en kille på en fest ungefär 1989 som berättade att han precis köpt en bostadsrätt, kul tyckte jag, "När får du flytta in?"
- Nej för tusan, inte ska jag flytta in, jag säljer den om ett tag med vinst istället!

Hur det sen gick 1991 kommer däremot många ihåg.

De hade inte investerat, de hade spekulerat.

---------------------

Men jag förstår hur du tänker. Men jag är ändå inte beredd på att kalla det investering, utan det snällaste jag kan kalla det är placering.
Men det är åtminstone snubblande nära spekulation, iaf om man räknar med stigande priser, som man egentligen inte vet något om.
 
Redigerat:
H
När vi köpte hus, så vägde vi in om vi skulle få tillbaka pengarna om vi skulle sälja. Boendet kom i första hand men man vill ju både trivas och få igen pengarna om man skulle vilja flytta. Nu har priserna gått upp så mycket så det är helt otroligt. Å andra sidan skulle vi sälja och flytta så får vi ju betala dyrt för nästa hus, så igentligen har vi inte tjänat några pengar. :cool:
 
  • Gilla
Kretius
  • Laddar…
O
den springande punkten är, vad är en investering?

Tja... Det glada -80 talet... Där bankerna lånade ut pengar till vad som helst... bara du hade en rolig idé...

De hade lånat ut pengar även om man sa att man skulle sälja is uppe i Norrland på vintern....
Å sen kraschade allting... När det visade sig att det inte var sån himla bra idé å sälja is...
 
Det intressanta är att det inte går att amortera krediterna då det inte finns tillräckligt med monetära tillgångar. Dessutom skapar amorteringen mindre av samma tillgångar i handeln vilket skulle minska köpkraften och försämra ekonomin och bubblan kan spricka snabbare. Det är trixit när krediter skapas av bankerna och expanderas vilket leder till hyperinflation på bostadsmarknaden. Detta accelerar med konsekvensen av att skulderna alltid är större än tillgångarna på marknaden. Men det funkar så länge värdet på säkerheten fortsätter att skena.

Allt är kört! ��
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Odjuret skrev:
den springande punkten är, vad är en investering?
Ofta väljs en lite snävare definition på att det är att satsa något, ofta kapital men kan vara t.ex. arbetsinsats eller nätverkande också, för att få en framtida avkastning på investeringen.
Dvs att det sen kommer in mer pengar, hjälp eller andra middagsbjudningar i framtiden.

I en något vidare mening så kan även begreppet investering användas till anskaffande av något man vet eller misstänker kommer få ett högre framtida värde, som man sen avyttrar med vinst (förhoppningsvis).


Och i denna lite större och lösare tolkning kan man givetvis se köpet av hus och bostadsrätter som investering.

Men du inser nog själv lite av sanningen i det jag påstår, att gränsen mellan investering och spekulation blir snabbt rätt luddig.
Och att hus konsumeras måste du väl hålla med om?
Hur många hus har vi kvar som är mer än 150 år gamla? Alla de som är borta nu är konsumerade till 100% :)
 
Tja vem får betala om inte lånet betalas tillbaks?
Jo alla som är kunder i banken, men det är ju inget om låntagaren som inte amorterar behöver bekymra sig om
 
Amorteringskrav är ett sätt att få folk mer medvetna om att dom lånar pengar och om dom säljer bostaden när priserna står lägre än när dom köpte den så skall lånet inte vara högre än bostadens värde.

Många ser idag mer på månadskostnaden för räntorna än hur mycket dom skuldsätter sig och det är en mycket farlig utveckling. Människor skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa mer mera och räntorna är just nu extremt låga.

Förr var väl ett huslån på 30 år och då var man ju tvungen att amortera för vem betalar tillbaka ett lån på ett bräde efter 30 år?
 
Hus/Fastighet kan ju vara en ren förlustaffär med. Hur många upptäcker inte mögel i sin gillestuga från 70-80 talet, eller ett läckande tak, dränering. I storstäderna kanske prisökningen äter upp konstnaden för huset plus en oväntad renovering på ett par 100k.
 
Amortera = spara
 
  • Gilla
Kretius
  • Laddar…
Ännu bättre vore väl att ta bort skattesubventionen på räntorna, då skulle det bli många lediga hus och bostadsrätter. Varför skall bostadsräntor skattesubventioneras
 
O
Stefan vtt46 skrev:
Tja vem får betala om inte lånet betalas tillbaks?
Jo alla som är kunder i banken, men det är ju inget om låntagaren som inte amorterar behöver bekymra sig om
Men det är ett problem oavsett amorteringskrav. Det kommer alltid finnas kunder som inte kan göra rätt för sig.
Att amorteringen skulle rädda oss från bankerna när folk inte längre kan betala sina skulder pga amorteringskraven.
Dessutom så kan det ta ganska många år att få ner ett lån till 70%

Sist men inte minst. Så kommer amorteringskraven skapa en inlåsnings effekt.
Folk har inte råd att säja och köpa nytt. Det blir svårare för unga att komma in på bostadsmarknaden.
Dessutom kommer konsumtionen att minska. Vilket leder till fler som blit arbetslösa.. Detta riskerar att folk inte kan betala sina bolån...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Mikael_L skrev:
Ofta väljs en lite snävare definition på att det är att satsa något, ofta kapital men kan vara t.ex. arbetsinsats eller nätverkande också, för att få en framtida avkastning på investeringen.
Dvs att det sen kommer in mer pengar, hjälp eller andra middagsbjudningar i framtiden.

I en något vidare mening så kan även begreppet investering användas till anskaffande av något man vet eller misstänker kommer få ett högre framtida värde, som man sen avyttrar med vinst (förhoppningsvis).


Och i denna lite större och lösare tolkning kan man givetvis se köpet av hus och bostadsrätter som investering.

Men du inser nog själv lite av sanningen i det jag påstår, att gränsen mellan investering och spekulation blir snabbt rätt luddig.
Och att hus konsumeras måste du väl hålla med om?
Hur många hus har vi kvar som är mer än 150 år gamla? Alla de som är borta nu är konsumerade till 100% :)
Tja... Med andra ord. Det finns ingenting som kan kallas för investering. Ett hus kan hålla hur länge som helst.
Om man bara tar hand om dessa.
Allt blir en spekulation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.