A
cecar: 35% av dom 2Mkr som blir över bör tilläggas.
 
Tyvärr måste jag konstatera att du kört in dig i ett hörn, det finns ingen substans i det du skriver.Inte ett enda konkret alternativ utan enbart jag vill inte.......... Bara en massa floskler som du förmodligen hört på stan. Anledningen till att jag påstår detta är att din egen historia inte håller ihop ang.din husaffär.
Men krya på dig.
 
A
cecar:

Vad håller inte ihop, vet inte vad du som är svårt att förstå, köptes in för 2006 för 2.7Mkr 95% belåning. 2012 säljs den för 4.8Mkr med totala utlägg på 680.000:- det är för enkelt att förstå min vän.

Om du inte kan göra den matematiska ekvationen så be någon annan om hjälp tack.

Men att du inte vill förstå kan vara en annan orsak.

Har lite ont i halsen och vart krasslig nån vecka nu, så tack för omtanken om det va det du syftade på annars så får jag be dig krya på dig med.

Finns glädjepiller för det mesta idag.

Mvh
Achilleas
 
A
achilleas71 skrev:
bra byggare: 1:

Från 500k och uppåt så är det bra , sen är allt beroende investering du vill göra risktagande etc.
I ett försök att sammanfatta vad du säger så är din syn att man ska inte amortera utan istället investera pengarna i t.ex. Avanza Zero för att på ~10 år ha fått 8% årlig avkastning istället för de ca 4-6% man betalat i låneränta?

Efter 10 år har man då mer pengar än om man amorterat, det håller jag med om, men vart finns den här oerhörda ökningen i livskvalitet under de första 10 åren av att investera pengarna istf att amortera?

Du som endast har 60% belåning, varför går du inte till banken och lånar upp till bolånetaket på 85% och satsar pengarna på någon av dina investeringar? Det borde väl vara som att stjäla godis från småbarn för dig, varför har du inte gjort det?
 
Redigerat av moderator:
achilleas71 skrev:
Lite mer (o)nyttig information, förlåt om jag lånar tråden till annat än just amortering, men iom att frågan ledde in till detta.

November 1976 stod Dow Jones Index i 975.28. Idag ligger den på 12,031.02.
Det ger en förändringsfaktor på 12.336.
På 30 år blir det (12.336)^(1/30) = 1.087.
Dvs 8,7 % ökning per år.

Mvh
Achilleas
Snacka om att välja period och index för att få en poäng... På samma period är dessutom inflationen rätt kraftig.


OMX Stockholm har gett 18% mellan 2002-01-01 till 2012-01-01, på sex år noll procent... Jag är helt med på bra-byggare resonemang, amortering är en riskfri investering med en historisk sett väldigt bra avkastning. Dessutom minskar du din risk.


-MH- skrev:
Och vad kommer amorteringen in i bilden...?
MH: Gör dig inte dummare än vad du är. Jag vet att du inte tycker att det är ett problem att skuldsättningen har ökat enormt, samt att en stor del av hushållens sk förmögenhet består av uppblåsta huspriser, men jag anser att det är klart oroväckande.
Du har ju varit öppen med att du belånar huset och letar andra sparformer i stället. Jag tycker verkligen inte att detta är ett problem, du väljer att spara i stället för att amortera, du verkar kunnig och intresserad vilket gör att du antagligen får bra avkastning på ditt sparande.
Problemet är att en mycket stor andel av befolkningen gör som dig, fast dom skiter i spara-delen... Dom lägger pengarna på annat, "roligare" saker. Lite som att kissa på sig när det är kallt ute...
 
ullberg
Stringfellow Hawke skrev:
Lite som att kissa på sig när det är kallt ute...
d^_^bd^_^b Mycket bra, såväl liknelse som humor.

Reminder to self: måste komma ihåg att klicka ur "bevaka diskussionen" på denna, verkar vara en riktigt infekterad tråd...

Med det sagt slänger jag in min syn på det hela: Det finns poänger med båda lägrens resonemang, och det är nästan skrattretande hur exempel ibland överdrivs för att visa poängen, acceptera att ni har olika syn på det hela (här stämmer jag väl in i vad Stringfellow Hawke säger om jag fattat rätt).

Själv gör jag så här:

Jag amorterar, men med väldigt låg takt, som det ser ut just nu tar det över 40 år att återbetala (lite längre än jag har kvar till pensionen), och då kommer jag inom en inte allt för lång tid behöva öka lånet ordentligt för att skapa det boende jag egentligen vill ha (just nu väldigt litet hus, funkar för tillfället men när det kommer barn etc. etc., i princip är det tomten jag/vi köpt). Då blir det väl 140 års återbetalningstid eller nåt'.

Vad jag istället gör är att spara, med just den bieffekten att det är lite för lätt att tulla på detta sparkaptial (köpte jag en lite dyrare bil än jag egentligen behövde/borde bara för att det inte var några som helst problem med likviditeten? etc. etc.). Det handlar om karaktär, och min är ok men inte överdrivet bra, så jag borde kanske binda mitt sparande lite hårdare ;). Anledningen till mitt sparande är att vi med dagens belåningsgrad i förhållande till fastighetsvärde & lön verkar få hyggligt bra villkor (ränta), och jag tror mig kunna få bättre avkastning på mitt sparande.

Så varför amorterar jag överhuvud taget? Jo för att jag tror att det "ser bra ut" för banken, och (förhoppningsvis) gör att jag har en bättre förhandlingssituation nästa gång räntan ska omförhandlas.

Att jag sedan är hyggligt tidigt i mitt arbetsverksamma liv och räknar med en ökad lön framgent (famous last words?) kanske påverkar, jag tror att jag kommer öka proportionen amortering i mitt sparande något, varefter min möjlighet till sparande ökar...

/U
 
Stringfellow, aningen förstår du inte att låna,amortera och spendera är separata saker, eller så gör du det och försöker blanda bort korten genom att hoppa fram och tillbaka i din argumentation.

Den här tråden handalr om att amortera, det du gnäller över är folk som lånar och spenderar.

Men visst, fortsätta du att eka vad som skrivs på DI:s insändarsidor. Sveriges stora tänkare hänger där har jag hört...
 
Det otäcka med denna skuldbörda(bolån framförallt) och människors ovilja att betala tillbaka sina lån är att du och jag förr eller senare kommer att få betala detta vare sig vi sitter på egna lån eller ej. Banker räddas för massiva kreditförluster, statsskulden rusar, vi får underskott och välfärden kapas.

Förvänta er inte samma höga avkastning som tidigare på era alternativa investeringar. Komplexiteten bara ökar i samhället och hjulen måste snurra snabbare och snabbare för att behålla samma avkastning.
 
A
Stringfellow: OMX stockholm? Jag gav fler alternativ än det, index var inte det enda man skulle stirra på, men om du anser att betala av miljonlån med några tusenlappar på årsbasis är en fröjd för dig.

Så är det bara gratulera, absolut inget som kommer ske hemma hos mig även om möjligheten finns att slänga pengar i fastigheten som ni gör.

Amortera på ens hus är fortfarande för mig att "slänga" pengarna i sjön, så detta ät mitt resonemang
fortfarande, att det finns vissa motståndare som bor i mindre orter etc har jag full förståelse för.

Men bor man i storstäder där man vet historiskt hur det sett ut inom fastigheter och har en bra belåningsgrad så kommer amortering aldrig ske.

Men string och dess anhängare får jag önska er lycka till.

Mvh
Achilleas
 
A
JC:
Du har en poäng i det du skriver, samtidigt så jobbar riksbanken bl.a åt att reglera såna saker.

Som du säkert har hört kommer räntenivåerna troligtvis ligga runt 1% innan årsslut därav en billigare boränta för många.

Med denna extrema bostadsbrist som finns, kommer det att kosta fortfarande att få ett boende och speciellt om det ska vara lite flash.

Efterfrågan kan ha en lite del i det hela med, samtidigt så bör man fundera över såna som använt sitt
boende som en bankomat med hög belåningsgrad etc.

Så absolut är man orolig om man sitter i den båten.

Mvh
Achilleas
 
A
Ullberg: Du är klockren :) !!!

Varför amortera jag? Jo för att jag tror det ser bra ut för banken. Kan inte bli bättre än sådär!

Mvh
Achilleas
 
>Men bor man i storstäder där man vet historiskt hur det sett ut inom fastigheter
Här är ett exempel på hur priserna utvecklats i en storstad under lång tid. Men visst, den här gången är det nog annorlunda :)
 
achilleas71 varför lägger du inte ner skrivandet.
Det du skriver går inte ihop, du säger själv att du köpte huset för ca 7 år sedan med en belåning på 95% då. En belåning på 95% ger dig inte någon amorteringsfrihet, dessutom hur kan din belåningsgrad minskat till 60% utan att du amorterat?
Du har dessutom renoverat för 680 000 kr dessa pengar kommer du att få skatta för tillsammans med den övriga ev. vinsten. Om nu inte huset var det ruckel jag nämnt tidigare. Sedan så är det inte så att du kan köpa ett hus för vinsten som du anger till 2 miljoner bara för att vinsten kanske blir så stor, efter som du inte kan rulla hela vinsten vidare utan att skatta och på topp betala uppskovsbelopp på den del du rullar vidare.

PS jag släpper denna tråd nu eftersom det har urartat.
 
Redigerat:
Visst är det fantastiskt. Skall man bli ovänner, ska man diskutera ekonomi. Att människor är olika finns det många exempel på. Det den ene tycker är rätt anser den andre vara helidiotiskt. Svaret får vi förmodligen senare, kanske t.o.m fortare än vi kan ana. Titta på omvärlden! Glöm inte bort att vi är beroende av den! Denna artikel fanns att läsa i tidningen i dag: http://www.e24.se/pengar/bostad/viljan-att-lana-avgor-bostadspriserna_3318057.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3318057]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]
Nu behöver man inte måla farbror´n med horn i pannan på väggen, men, att vara för högt belånad kan aldrig vara bra. Jag har alltid förespråkat att man skall amortera, men, jag förstår att det kan kännas hopplöst med flera miljoner i skuld. Ett storstadsproblem. Det pratas om livskvalité. Ett väldigt vitt begrepp och helt olika från människa till människa. Livskvalité för mig är ekonomiskt oberoende, att helt enkelt rå mig själv, göra det jag vill, när jag vill, om jag vill.
Tiderna förändras och vi med dem, prioriteringarna likaså. Vet inte om jag tycker det är så bra råd att inte amortera och i stället spara. Borde man inte kunna göra båda delarna? Räntan är i dag löjligt låg så att bygga upp något större kapital den vägen kan man glömma. Att handla på börsen är förenat med ganska stor risk och många gör nog backaffärer på alla goda råd som ges. Få är de som kan syssla med trading och gå plus.
Vi lever idag i en värld som är motsägelsefull. Vi skall konsumera för att hjulen skall rulla samtidigt som jordens resurser börjar ta slut eller inte räcker till.
 
>man skall amortera, men, jag förstår att det kan kännas hopplöst med flera miljoner i skuld

Men det argumentet håller ju inte. Med 3 miljoner i lån (data tagna från SEBs bolånekalkylhemsida med en ränta på 4.43%) blir det en effektiv månadskostnad på under 14000 för lånet om man amorterar av det på 40 år. Visst, till det kommer bl. a. drift och underhåll, men det _går_ att betala av även stora skulder inom en överskådlig tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.