M Manfreds skrev:
Jag försöker hitta "recept" till Alcros Himalaya. Jag fick fram ett RGB nummer genom att googla och knappade in det. Fick två stjärnor, så inte superlikt. Finns det något annat sätt eller det går bara inte att få det så nära en NSC eller RAL kod? Jag vill beställa fläkten i samma färg nämligen och vill gärna ha så god överensstämmelse som möjligt. Vill helst inte byta färg.
M Manfreds skrev:
Jag försöker hitta "recept" till Alcros Himalaya. Jag fick fram ett RGB nummer genom att googla och knappade in det. Fick två stjärnor, så inte superlikt. Finns det något annat sätt eller det går bara inte att få det så nära en NSC eller RAL kod? Jag vill beställa fläkten i samma färg nämligen och vill gärna ha så god överensstämmelse som möjligt. Vill helst inte byta färg.
Hej, vet inte om det här hjälper dig men när jag ville få tag på en utgången färg (Sarek från Beckers) så hittade de ett recept i datorn på färgaffären trots att nyansen var säkert 15 år gammal.
 
M Menvadsjutton skrev:
Hej, vet inte om det här hjälper dig men när jag ville få tag på en utgången färg (Sarek från Beckers) så hittade de ett recept i datorn på färgaffären trots att nyansen var säkert 15 år gammal.
Tack! Men tyvärr inte. Alcro har inte NCS koder på färgerna så jag fick välja en som låg nära och bara acceptera läget.
 
C
K Kane skrev:
NCS Färgkarta innehåller 1950 st kulörer. Men då ögat kan uppfatta tio tusentals nyanser så finns så mycket fler möjligheter att välja på. Därför skapar vi egna kulörer.
Måste påpeka att Alcro är ute och cyklar här.
NCS färgatlas/färgindex/färgkarta innehåller 1950 färgprover, ja. Men det är ju ett urval, de s.k. standardfärgerna, och betyder inte att NCS-systemet endast kan beskriva dessa 1950 olika färger. Hade färgkartan innehållit alla färger som systemet kan beskriva hade det blivit en väldigt opraktiskt tjock och väldigt dyr lunta.
 
En sak till innan ni börjar knappa in färgkoder, skriva ut eller titta på skärmar så är alla apparater som inte är färgkalibrerade olika. Jag ser inte samma nyanser av färger på min skärm som du ser på din skärm. Jag får lite andra färger på min skrivare än vad du får på din. Här har trådskaparen en fördel i att ha en burk med färg som referens.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Häll lite färg rätt på scannern och scanna in den. Sen är det ju bara jämföra med färger i datorn.
 
raveper raveper skrev:
Häll lite färg rätt på scannern och scanna in den. Sen är det ju bara jämföra med färger i datorn.
Och noggrannheten på scannern spelar ingen roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.