Jag har fått en mycket fin amerikansk brödrost. Frågan är, vad behövs för att den ska funka här i Sverige?

I den tekniska specifikationen står
Input voltage AC 120V ~60Hz
Max. Power Consumption: 850 W

Tacksam för hjälp.
/Piri
 
Snailman
inte bara dyra, utan även tunga. Min stora väger drygt 20kg.
När jag på 70-talet återvände hem efter en tid i USA, hade jag några billiga handverktyg med hem. När jag skulle använda någon av dessa, så seriekopplade jag maskinerna ;D När jag skulle borra, så låg sticksågen på golvet och hoppade :cool:
Du kan seriekoppla brödrosten med infravärmaren, eller något ditåt.
 
Hej,

Jag råkade ut för ett liknande problem då min brorsdotter köpte ett våffeljärn i USA, (fråga inte varför!) och hon frågade mig om råd.

Hobbex http://www.hobbex.se/ har en transformator som klarar 800VA som har artikelnr 74-05-85 och kostar 695SEK, det är det billigaste jag har hittat. En brödrost på 850W går säkert att köra på en sådan

MVH Hans
 
Det är ren resistiv belastning så jag undrar om inte en dimmer för glödljus skulle fungera.
 
Dimrar minskar inte maxspänningen - de bara pulsbreddsmodulerar (klipper) matningen. Förmodligen skulle visserligen brödrosten klara sig längre än som du kopplar in den rakt av (blir ju lägre genomsnittseffekt), men jag skulle skrika något om "livslängd", "överslag", "brandfara" och "livsfara" om jag såg det.

Om den har flera värmeslingor kan du kanske modda den lite och seriekoppla dem?

 
Ställ brödrosten på en hylla så att alla kan se den, köp en billig som du kan använda och säg att brödet blev rostat i den fina.
 
  • Gilla
Betaversion
  • Laddar…
saturnus2 skrev:
inte bara dyra, utan även tunga. Min stora väger drygt 20kg.
När jag på 70-talet återvände hem efter en tid i USA, hade jag några billiga handverktyg med hem. När jag skulle använda någon av dessa, så seriekopplade jag maskinerna ;D När jag skulle borra, så låg sticksågen på golvet och hoppade :cool:
Du kan seriekoppla brödrosten med infravärmaren, eller något ditåt.

Det du seriekopplar med måste ha SAMMA IMPEDANS/EFFEKT för att spänningen ska dela sig lika...
 
CHC2 skrev:
Dimrar minskar inte maxspänningen - de bara pulsbreddsmodulerar (klipper) matningen. Förmodligen skulle visserligen brödrosten klara sig längre än som du kopplar in den rakt av (blir ju lägre genomsnittseffekt), men jag skulle skrika något om "livslängd", "överslag", "brandfara" och "livsfara" om jag såg det.

Om den har flera värmeslingor kan du kanske modda den lite och seriekoppla dem?

Det är effektivvärdet som bestämmer effekten-med en dimmer som klarar belastningen skulle det fungera. Förutsatt att det inte finns någon styrelektronik som kan få spader/ta skada. Isolationen måste även tåla toppspänningen.
 
Piri skrev:
Jag har fått en mycket fin amerikansk brödrost. Frågan är, vad behövs för att den ska funka här i Sverige?

I den tekniska specifikationen står
Input voltage AC 120V ~60Hz
Max. Power Consumption: 850 W

Tacksam för hjälp.
/Piri
Du behöver en transformator för 230/120 volt.

Själv ramlade jag på en vridtransformator som går att reglera mellan 0-120% av inspänningen, tål 13 A (2990 W vid 230 V resistivt, din brödrost vill ha 7,1 A). Kostade en femtilapp på veteranbilsmarknad i Västerås för tre år sedan.
Det går att fynda såna här saker på loppisar odyl, speciellt i städer där det funnits/finns industri som använt instrumentutrustning av olika slag (Västerås= ASEA, CVV (central verkstad Västerås, flygvapnet)), en hel del "surplus" brukar ha rymt från skrotlådorna...
Men det kräver naturligtvis kunskapen att veta och känna igen det man letar efter samt kunna bedöma skick/säkerhet samt hur det ska kopplas in.

PS: Bilder på brödrosren?... / "Ernie" :)
 
Om du vet vad du gör kan du alltid lyfta på locket och titta efter omkopplingsplintar. De flesta prylar idag görs för hela världen och du skulle nog kunna koppla om elementen inuti och även bygla om till styrelektroniken.

Annars tror jag att det bästa du kan göra är att maila tillverkaren och fråga om det är möjligt att koppla om just din brödrost till 'world-standard'.
 
Fotografen skrev:
Det är effektivvärdet som bestämmer effekten-med en dimmer som klarar belastningen skulle det fungera. Förutsatt att det inte finns någon styrelektronik som kan få spader/ta skada. Isolationen måste även tåla toppspänningen.
Det var ju i princip det jag sa (om man byter ut 'förmodligen fungera' mot 'kanske fungera, och innebära brandfara på både lång och kort sikt')... Inget jag skulle vilja rosta kvällsmackor i, iaf.

 
Tostarp skrev:
Om du vet vad du gör kan du alltid lyfta på locket och titta efter omkopplingsplintar. De flesta prylar idag görs för hela världen och du skulle nog kunna koppla om elementen inuti och även bygla om till styrelektroniken.

Annars tror jag att det bästa du kan göra är att maila tillverkaren och fråga om det är möjligt att koppla om just din brödrost till 'world-standard'.
Finns tyvärr ingen "World Standard" vad det gäller spänning och frekvens i världens distributionsnät!
 
du kan ju slakta en ny brödrost och ta värmetrådarna ur den och byta ut dom som sitter i den Amerikanska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.