Jag mailade paroc.se angående luftspalter i väggar och fick följande svar

"Om du har träpanel på utsidan av din vägg så bör du ha en luftspalt som kan transporter abort den eventuella fukt som kan komma inifrån rummet."

Problemet är att reglarna som finns (sen innan) är 10 cm. Isoleringen är 9 cm. Luftspalten 2,5 cm (om jag bygger den).
Min fråga är; Måste jag verkligen bygga den? Är det bättre att bygga luftspalt och ta 4,5 cm isolering? Eller ska jag skita i luftspalten? Om det är jätteviktigt kan jag ju bygga ut reglarna... Eller kan man trycka ihop 9-isoleringen?

Jag har byggt 2,5 luftspalt i taket i alla fall och fukten stiger ju uppåt, kan man chansa eller ska jag bygga luftspalt i väggarna? Vad tycker ni?

Tacksam för svar...
 
Det beror på hur du ska använda din bod.

Om du ska förvara prylar i den så lär det inte komma mycket fukt innifrån som ska ut och en luftspalt innanför panelen verkar onödig tycker jag.

Många prefab-garage kör utan luftspalt.

I en tidigare diskussion var det någon som ansåg att typen av färg utvändigt kan ha betydelse. Slamfärg släpper tex lättare igenom kondens än plastfärg.
 
Den ska vara som en gäststuga typ. Stå tom mestadels. Skulle ju underlätta väsentligt om jag slapp luftspalta väggen...
 
Kör med 1 cm luftspalt annars då, bättre än inget.
 
JockeR - Ja jag får nog göra det... Tack för tipset!
 
De frästa spåren på insidan av panelen har inget som helst med luftspalt att göra. De är för att minska risken att panelen ska slå sig. Man tar bort spänningarna genom att fräsa spåren.
Det finns ju 70mm tjock isolering också
 
eller så slår man på 45X22 på insidian av reglarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.