En annan fråga om just ämnet, passar sig en aluminiumbeklädnad runt fönstret på ett äldre hus egentligen, tänker på blankheten, man vill ju inte att det blänker i solen precis.

Med ett äldre hus menar jag i mitt fall ett 1,5 plans typiskt 30-50 tals stuk (gissningsvis) med lockpanel i rött , tegeltak samt med kopplade 2glas fönster. :)

Tips för er som funderar på att köpa nya fönster så har bygglagret.se MINST 25% rea på fönster(SP samt Traryd) enligt vi i villa tidningen, har skickat ett mail för en bekräftelse om det stämmer.Frågan är ju om man utöver 25% rabatten kan ansöka energibidrag med om man väljer minst 1,2 isolerfönster :) vore ju trevligt i så fall.
 
Snailman
Angående inbrottssäkerhet, så bör pvc fönster med stålprofil inne i plastprofilen vara ganska inbrottssäkra (de flesta brukar ha det utom de billigaste fönstren från Meet) sedan är det ju bra om glaslisten sitter på insidan och inte på utsidan som det gör på mina 16 år gamla träfönster, det är ju bara att ta bort den och lyfta ut glaset, sedan gillar jag om det är inbrottsäkert även i vädringsläge och det verkar dreh-kipp beslagen vara (fönstren går då inåt)
 
lyfter en gammal tråd.. snälla tänk på hur det är att skaffa reservdelar till era fönster om kanske 10-20 eller ännu längre tid.. vilken fönster fabrikat tilhandahåller alla beslag, chlips, plåtar, bleck, i alla storlekar färger mm. så länge..!? Jag vet ingen.. visst alu pvc mm. är "hyffsat" underhållsfritt dem första 10-20 åren.. men sen.. gummipackningar torkat, glaslister krymt, alun "erjat", beklädnaden kanske släppt någonstans, glaskasetten kanske blivit punkterad och dimmig!, någon rörlig arm eller spanjolett kanske kärvar och blivit defekt!?
Vore det inte skönt att ha ett kittat 2glas fönster då`!?`Som man bara kan "peta på" lite nytt kitt och underhålls måla en trevlig sommardag!? Kärvar gångjärnet i hop eller fönster haken går av, går man bara till närmsta järnaffär och köper ett nytt beslag och eventuellt ävenkitt och färg. Än att jaga land och rike runt för att få reservdelar till sina fina "underhållsfria" fönster!?
Som sagt.. Fundera rejält på om man kan "räknahem" "underhållsfria" fönster under en längre tid! inte bara 10-20år.. Även dagens glaskasetter har en starkt begränsad livslängd.. 10-15-20 kanske 30år!? norm garanti är bara 5år en del fönster fabrikenter lämnar 10år på glas.. Men sen då!? Kolla lite på vad ev. nya glaskassetter till huset kostar om 15-20år. och om dem äns går att byta utan att man behöver byte erfoderliga reservdelar, så som speciella packningar chlips mm.. och finns dem kvar om 20 år att köpa, troligen inte. Nä usch vad jag låter negativ.. men jag har riktigt svårt att förstå fördelarna med dagens "enerieffektiva" fönster! Hur energi effektivt kan det vara att kanske tvingas till fönsterbyte igen om 30-40 eller kanske 50år? Ett trä fönster har efter dessa åren om målning underhållet är riktigt gjort fortfarande ett skick så gott som nytt!
Så snälla tänk efter både 2 och 3ggr innan ni köper nya fina "energieffektiva" fönster!
 
Tobbefonsterfixare skrev:
lyfter en gammal tråd.. snälla tänk på hur det är att skaffa reservdelar till era fönster om kanske 10-20 eller ännu längre tid.. vilken fönster fabrikat tilhandahåller alla beslag, chlips, plåtar, bleck, i alla storlekar färger mm. så länge..!? Jag vet ingen.. visst alu pvc mm. är "hyffsat" underhållsfritt dem första 10-20 åren.. men sen.. gummipackningar torkat, glaslister krymt, alun "erjat", beklädnaden kanske släppt någonstans, glaskasetten kanske blivit punkterad och dimmig!, någon rörlig arm eller spanjolett kanske kärvar och blivit defekt!?
Vore det inte skönt att ha ett kittat 2glas fönster då`!?`Som man bara kan "peta på" lite nytt kitt och underhålls måla en trevlig sommardag!? Kärvar gångjärnet i hop eller fönster haken går av, går man bara till närmsta järnaffär och köper ett nytt beslag och eventuellt ävenkitt och färg. Än att jaga land och rike runt för att få reservdelar till sina fina "underhållsfria" fönster!?
Som sagt.. Fundera rejält på om man kan "räknahem" "underhållsfria" fönster under en längre tid! inte bara 10-20år.. Även dagens glaskasetter har en starkt begränsad livslängd.. 10-15-20 kanske 30år!? norm garanti är bara 5år en del fönster fabrikenter lämnar 10år på glas.. Men sen då!? Kolla lite på vad ev. nya glaskassetter till huset kostar om 15-20år. och om dem äns går att byta utan att man behöver byte erfoderliga reservdelar, så som speciella packningar chlips mm.. och finns dem kvar om 20 år att köpa, troligen inte. Nä usch vad jag låter negativ.. men jag har riktigt svårt att förstå fördelarna med dagens "enerieffektiva" fönster! Hur energi effektivt kan det vara att kanske tvingas till fönsterbyte igen om 30-40 eller kanske 50år? Ett trä fönster har efter dessa åren om målning underhållet är riktigt gjort fortfarande ett skick så gott som nytt!
Så snälla tänk efter både 2 och 3ggr innan ni köper nya fina "energieffektiva" fönster!
Hej!

Var det meningen att du skulle vara ironisk nu eller tycker du verkligen att man borde satsa på 2-glasfönster i trä?
Om du menar allvar (vilket jag befarar att du gör) måste jag bara fråga om det möjligen är så att du säljer sådana fönster?

/Henrik
 
NEJ.. säljer inga fönster överhuvudtaget!
Men vill att folk skall tänka lite på problemet..
då jag jobbar innom byggbranschen där i princip existerar inga träfönster längre.. och där dem finns är det problemfritt,,
löser mycket fönsterrelaterade problem åt olika folk/firmor. och ser varje vecka hur dumt det kan gå om det händer något med några år av dem "morderna" fönstren, med alu, 2-3glas, märkliga armar, beslag mm. mm.
och hur svårt om inte omöjligt det är att få tag i reservdelar!
Vill absolut inte att folk skall sluta köpa "morderna" fönster.. bara att man tänker lite frammåt och tar sig en funderare!
 
Jag fick "ärva" en altandörr i aluminium (Schuco) som var 15 år gammal när jag skulle byta altandörr i mitt gamla hus. Schuco-dörren var helt som ny, både i färg och funktion. Ingen tvekan om att jag ska (om jag har råd...) välja aluminiumfönster/dörrar i mitt nya hus. Bara det att dörrar och fönster inte slår sig med årstiderna är bra, aluminiumförnstren har sin form oavsett årstid. Ett riktigt aluminiumfönster kostar dock nog mer än en tusenlapp i skillnad mot ett träfönster.

Dock skulle jag nog inte välja aluminiumfönster om jag byggde en traditionell "grosshandlarvilla", då skulle jag satsa på traditionella material.
 
Vi börjar vårt bygge i vår och väljer träfönster då de är både billigare och finare. Dessutom verkar det lättare att laga/fixa till om ngt händer. I huset vi bor i dag bytte vi fönster för 10 år sedan- de är av trä och det finns ingen synlig slitning alls.
 
Välj hantverksgjorda fönster i kärnfur så håller dem i 400 år. Vill man slippa underhållet så kan man ju bara järnvitrola dem .
 
snickerboa123 skrev:
Välj hantverksgjorda fönster i kärnfur så håller dem i 400 år. Vill man slippa underhållet så kan man ju bara järnvitrola dem .
Hej!

Nu blev man nyfiken... har du några bilder på sådana fönster?

/Henrik
 
eller så anlitar man hantverkare för renoveringen av gamla trä fönster, man borde kunna göra det några ggr. om man jämnför super duper alu+trä 3glas mm. kontra vanliga 1+1kopplade i trä!?
 
http://www.energifonster.nu/
"Energimyndigheten driver tillsammans med några fönstertillverkare projektet Energimärkta fönster vars syfte är att underlätta för konsumenter att välja energisparande fönster.

Minska ditt energibehov, minska dina uppvärmningskostnader och minska miljöbelastningen genom att välja energieffektiva och energimärkta fönster."

http://www.energifonster.nu/page2.asp
"Omkring en tredjedel av husets värme går förlorad genom dåligt isolerande fönster. Trots detta har vi inga krav på att fönster skall vara energimärkta. Eftersom energin är osynlig, köper de flesta sina fönster genom att studera priser och utseende."
 
Tobbefonsterfixare skrev:
lyfter en gammal tråd.. snälla tänk på hur det är att skaffa reservdelar till era fönster om kanske 10-20 eller ännu längre tid.. vilken fönster fabrikat tilhandahåller alla beslag, chlips, plåtar, bleck, i alla storlekar färger mm. så länge..!? Jag vet ingen.. visst alu pvc mm. är "hyffsat" underhållsfritt dem första 10-20 åren.. men sen.. gummipackningar torkat, glaslister krymt, alun "erjat", beklädnaden kanske släppt någonstans, glaskasetten kanske blivit punkterad och dimmig!, någon rörlig arm eller spanjolett kanske kärvar och blivit defekt!?
Vore det inte skönt att ha ett kittat 2glas fönster då`!?`Som man bara kan "peta på" lite nytt kitt och underhålls måla en trevlig sommardag!? Kärvar gångjärnet i hop eller fönster haken går av, går man bara till närmsta järnaffär och köper ett nytt beslag och eventuellt ävenkitt och färg. Än att jaga land och rike runt för att få reservdelar till sina fina "underhållsfria" fönster!?
Som sagt.. Fundera rejält på om man kan "räknahem" "underhållsfria" fönster under en längre tid! inte bara 10-20år.. Även dagens glaskasetter har en starkt begränsad livslängd.. 10-15-20 kanske 30år!? norm garanti är bara 5år en del fönster fabrikenter lämnar 10år på glas.. Men sen då!? Kolla lite på vad ev. nya glaskassetter till huset kostar om 15-20år. och om dem äns går att byta utan att man behöver byte erfoderliga reservdelar, så som speciella packningar chlips mm.. och finns dem kvar om 20 år att köpa, troligen inte. Nä usch vad jag låter negativ.. men jag har riktigt svårt att förstå fördelarna med dagens "enerieffektiva" fönster! Hur energi effektivt kan det vara att kanske tvingas till fönsterbyte igen om 30-40 eller kanske 50år? Ett trä fönster har efter dessa åren om målning underhållet är riktigt gjort fortfarande ett skick så gott som nytt!
Så snälla tänk efter både 2 och 3ggr innan ni köper nya fina "energieffektiva" fönster!
Kittat 2-glas fönster? Finns ingen som köper ett sånt fönster när man bygger nytt idag. Vill påstå att du är ute och cyklar om du inte förstår skillnaden mellan ett u-värde på 2,5 och strax över eller under 1,0.
 
Ett kopplat hederligt fönster kan ha ett u,värde på 1,9! utan glaskasetter aluminium mm,. mm.. Någon som tänker på hur "energi" sparande det är att byta sina fönster var 20-40år som ett "mordernt" fönster förväntas hålla. Och hur eneri sparande det är att tillverka aluminium beklädnader, pulverlack, glaskasetter, plastdetaljer, alla beslag, armar, skenor, spanjoletterm slutbleck mm. mm. mm. som finns på "morderna" fönster!?
Och hur "energi" krävande underhållet är på modernt kontra gammalt kopplat 1+1 är!? Oftast får man byta hela fönstret om någon del pajar på ett modernt för att det har slutat att tillverka reservdelar, oftast har dem olika fabrikerna reservdelar i 10år.. sedan kastas dem på tippen tyvärr, ingen är intresserad i dag att lagerhålla en massa olika pryttlar, det enda som är intressant är att få sälja, sälja nytt!

Nä,, som dem sa i götakanal.. Det är mest tröjor och dekaler!
 
Ja, tekniken går ju inte framåt utan står stilla. Gammal hederlig elpanna, kittade 2-glasfönster och 10cm isolering som förr är nog melodin för ett problemfritt och billigt boende.
 
imported_Anders_S skrev:
Ja, tekniken går ju inte framåt utan står stilla. Gammal hederlig elpanna, kittade 2-glasfönster och 10cm isolering som förr är nog melodin för ett problemfritt och billigt boende.
Hej!

Elpanna? varför inte olja? det är ju mysigt....

Allvarligt talat Tobbe, har du räknat på skillnaden i energiförbrukning mellan u-värde 1,9 och 1,0 för ett hus med 30kvm fönster under 40 år?

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.