Sommartorparn skrev:
Vilken är klassisk och vilken är oklassisk?

Den på tub har funnits längre än den flytande i burk som man penslar på, så jag utgick från att den var mera klassisk. Båda fyller sin funktion. Kan inte se någon skillnad i slutresultatet.
Klassisk svärta är på burk med en krämig konsistens som man lägger på med en svamp och som får en vacker gråsvart yta. Den fyller bra ut i porer och små håligheter och kan putsas upp så att spisen blir alldeles vackert järngrå. Den på tub beter sig mer som en klassisk täckande färg och ger en tendens till avlagring. Den man penslar på har jag själv inte provat men det låter som en utblandad variant på den i tub.

Rätta mig gärna om du anser att jag har fel :)
 
Den spissvärta som jag köper på tub på ICA liknar skokräm i konsistensen. Den går mycket bra att putsa ner i alla järnets porer. Brukar använda tandborste (en avlagd!) vid försnirklingarna.

Svärtan är svart när man applicerar den, men när man putsar upp den, och framför allt när den brännts in vid första eldningen blir järnet silvergrått, eller rättare sagt, grafitgrått. (Jag har ingen sådan tub här för att fotografera, men jag vill minnas att det stod på svenska och danska på den).

Den flytande på burk som jag köpte på Morsö-butiken blir svartare men går också ner i porerna.

Ingen av dessa produkter beter sig som färg och det finns inga tendenser till avlagring såvitt jag kan se. Hur som helst brukar jag stålborsta kaminen innan jag påför ny svärta.;)
 
Den på tub, förmodligen Sterling, är enligt minmening inte lika kvalitativ som andra på marknaden - har testat samtliga skulle jag tro.

Pröva gärna själv får du se...
 
altanbyggaren skrev:
Den på tub, förmodligen Sterling, är enligt minmening inte lika kvalitativ som andra på marknaden - har testat samtliga skulle jag tro.

Pröva gärna själv får du se...
Jamen, då får du vara så vänlig att låta oss andra få veta namnet på den produkt som du har befunnit vara bäst på marknaden.
:)
 
www.spis-kamin.se har en som är bra. Men som tidigare sagts - vill man kan man blanda själv av linolja och grafitpulver - vill man ha en mer flytande så släng i lite terpentin - då vet man i alla fall vad man gnider in sin spi/kamin med. (är ganska övertygad om att det är exakt samma innehåll som spis-kamin har i sin)
 
frolsson skrev:
... är ganska övertygad om att det är exakt samma innehåll som spis-kamin har i sin ...
Ja fast nån mer tillsats är det nog om du luktar lite noggrant på burken ;)

- Återkommer med namnet på leverantören som jag tyckte var bäst (öländsk tror jag)
 
Altanbyggaren: nu är det nog dags att återkomma... :)
 
Fårtalg. Den hemlige kocken i klassisk spissvärta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.