Har nu putsat bort all rost med borrmaskin på en äldre snirklig kamin = tog sin tid...
Och tycker att den är jättefin nu mörkgrågjutjärnig som den är. Spissvärtan som skall hindra rostangrepp blir hm, svart.
Kan jag använda något annat som skyddar mot rost, inte förstör, tål värmen och inte ger färg?
 
Såvitt jag vet så är det spissvärta som gäller. Finns i tub på ICA eller flytande på flaska hos spisförsäljare. Själv tycker jag den på tub är lättare att hantera. Använder tandborste till snirklarna och trasa på stora ytor.

Spissvärtan är egentligen bara svart när man påför den. Sedan när den värmts upp drar den mera åt det silvergrå hållet. Gjutjärnsgrå, kanske? ;-)
 
Å, då blir den fin med tiden. Tack för tips om tandborste...
 
PS, Nu kommer jag inte ihåg om det var färgskillnad mellan den flytande och den i tub. Den jag använde senast var den flytande från spisbutiken, och den blir definitivt grå när man eldat.
 
brukar ju vara grafit i spissvärta och det är ju grått.
 
Jag ser att återförsäljarna av Morsö järnkaminer har någon slags färg som man målar på. Vet ej om det gäller bara deras kaminer, eller om den funkar på alla gjutjärnskaminer.

Instinktivt känner jag dock att spissvärta är mera "rätt" på en gammal kamin, även om det är trist att behöva underhålla....
 
Hej,
prova med vanlig linolja - tunnt lager. luktar lite första eldningen. Ska inte spisen användas under tex vintern kan en extra dos vara aktull som torkas bort på våren.// M
 
Enligt vad som kan läsas i denna rapporten så är linolja inte så vidare värst effektivt som rostskydd:

http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf

På sid. 52 läser man:
"Den traditionella linoljan var det medel som klarade sig
sämst i våra tester. Linolja i sig innehåller ingen inhibitor,
vilket är en av förklaringarna. Vid ett kontrollerat stabilt
och torrt inomhusklimat räcker linoljan möjligen till som
rostskyddsmedel, men som rostskydd till föremål som förvaras
i kallförråd och utomhus är den inte tillräcklig som
rostskydd om man inte kan underhålla föremålen med täta
regelbundna intervall. Till linoljans nackdelar hör också att
den är svår att avlägsna och den är hygroskopisk, det vill
säga att den suger åt sig vatten.
Till linoljans fördelar hör är att den är lätt att arbeta med
och att den är miljövänlig. Vill man av någon anledning i
framtiden måla sitt föremål går det bra att måla med en linoljefärg
om föremålet tidigare är behandlat med linolja. De
flesta av de andra rostskyddsmedlen är det svårare att göra
det med, då det krävs en noggrann rengöring."
 
Sommartorparn: Den artikeln tragglade jag mig igenom när du frågade om råd;)
 
aliback skrev:
Sommartorparn: Den artikeln tragglade jag mig igenom när du frågade om råd;)
Ja, ibland kommer liknande problem upp i olika trådar, och då är det bara att återanvända den info man fått....

Sedan finns det kanske också undersökningar som visar på att det funkar, vad vet man egentligen?:rolleyes:
 
Jag vet inte om det är vanligt men man kan ju använda bivax i olika former för att ytbehandla metall som smitts. Det är gamla smé-kunskaper...
Om det passar sig till en spis vet jag inte.

Spissvärta består, om det är gammalt recept, av linolja och grafitpulver - om grafitpulver är bra mot rost har jag ingen aning.
 
Den spissvärtan på tub som jag köpte innehåller nog inte så mycket linolja, för min spissvärta är ganska vattenlöslig. Jag brukar arbeta in den i spisen med en fuktig trasa.
 
nej, den på tub är inte bra - beter sig inte som en klassisk spissvärta, köp någon annan.
 
Vilken är klassisk och vilken är oklassisk?

Den på tub har funnits längre än den flytande i burk som man penslar på, så jag utgick från att den var mera klassisk. Båda fyller sin funktion. Kan inte se någon skillnad i slutresultatet.
 
Det finns en sprayfärg som klarar 800 *C...funkar bra men du måste måla 2 - 3 ggr om det ska bli heltäckande...och så behövs bra ventilation när du måler.
Jag köpte färgen i "Elda-butiken" i Karlskrona...troligen har fler av dessa butiker samma färg.
FLKR
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.