Någon som testat 2x28 t6 (billiga varianten) från Jula, ger de bra ljus? Motiverat att lägga på för den dyrare? Skall ha i ett 75 kvm "hobby"garage, räknar med att sätta dosor för 15 st, kanske inte drar upp alla direkt.
 
Nån som räknat på hur mkt effekt som går förlorad i drosseln/reaktorn i en gammaldags lysrörsarmatur jämfört med en med modernt "HF DON" ? . Jag köpte hyfsat billiga 2*36W dammtäta HF-armaturer för några år sen (tror det var Bauhaus). och blev inponerad över hur snabbt de tände, och inte var det samma dåliga ljusstyrka som hos vissa lågenergilampor inte... Tror heller inte kostnaden var högre för "elektroniken" än vad två "elektroniska tändare"+drossel kostar, snarare tvärt om.
 
Mikael_L
SnickarweHobb (och andra!), kolla in de här armaturerna från Bauhaus:
http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-168.html

T8-rör (3000K inkluderade i priset!) och elektronisk drivdon.
Tänder så gott som ögonblickligt, ger nära 100% ljus direkt (minst 80% iaf).
Helt knäpptysta vid gång.

Jag har köpt 6 st som ska in i vårt garage, vilket år som helst.
Jag köpte först 6 st liknande armaturer från Jula, men dom blinkar satan vid uppstart, men det kan jag stå ut med. Men att dom hela tiden brummar driver mig till vansinne.
Jag har bara satt upp 2st helt tillfälligt men redan lessnat. Så nu har jag köpt 6 nya från Bauhaus och de 2 uppsatta från Jula och 4 st som fortfarande ligger i kartong får allt stryka på foten nu.

Men har du en dammig verkstad bör du köpa D-märkta och alltså först kolla om de där från Bauhaus är D-märkta innan du ev slår till.
Jag kommer inte snickra i någon speciell omfattning i garaget, så jag har inte brytt mig att kolla om dom är D-märkta.
 
Just dessa tror jag att jag köpte, plastigt och rackligt omonterat iofs, lyckades dessutom ha sönder en kåpa( den genomskinliga delen) , så slagtåliga är de inte, men väl ditskruvade fungerar de bra.
 
De där armaturerna från Bauhaus Suger enligt mig. Jäkla bra ljus. Brummar inte. Dock så är verkligen snäpp anordningen för plastkåpan under all kritik. Går ett rör sönder så är det bättre att köpa en ny armatur än att få bort alla snäppen hela. Evt ta och strapsa fast kåpan sedan. Bra värma blir de med.

Jag förespråkar dock T5 rör i de flesta miljöer förutom i kalla miljöer där T8 ger mest ljus vid kalla temperaturer.
 
Jag har 13 st av de armaturer Mikael_L länkar till och hävdar att de är prisvärda. Visst kunde snäppanordningen vara bättre men jag har då inte lyckats ha sönder några. Ser man till att kåpan ligger rätt innan man snäpper fast den fungerar det bra. Min erfarenhet är att minsta förskjutning av kåpan ger en stor spänning som då ska tas upp av spännena. Bra ljus och tysta.
 
Köpte en 424060 på Jula och satte upp på prov. Mycket nöjd med ljuset, gissar att reflektorn( som inte finns i de billigare) gör en del. Har beställt 11 till nu när de på kampanj för 499 igen. Handlade också en 2x28 t5 armatur på Biltema, otrolig skillnad då allt är i plast, men såklart också mycket billigare, packade dock aldrig upp och testade den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.