Hej!

God fortsättning o.s.v. Hoppas ni haft det bra över jul och nyår!

Har varit lite frånvarande från forumet av lite olika orsaker. Men ser att det skrivits lite mer... kul!

Janne... Metoden verkar alltså fungera till belåtenhet. Vad bra! Själva installationen av det där systemet, är det omfattande, hur ser det ut? Kan man isolera väggarna även om man har detta system?

Gaia... Tack för tipset. Silikatfärg vet jag, men vattenglasbehandling vad är det?

/Robban
 
mangala skrev:
Gaia... Tack för tipset. Silikatfärg vet jag, men vattenglasbehandling vad är det?

/Robban
Vattenglas är ju en kemikalie som man gör silikatfärg av. Vattenglas+vatten + pigment+ onödiga tillsatser = silikatfärg :)
Vattenglas = kalium- eller natriumsilikat. Man kan pensla med utspädd vattenglas och få samma resultat som att måla med silikatfärg fast ytan ändrar inte färg , förblir ofärgad.
gaia
 
En dränering har en teknisk livslängd på 20 - 30 år. I min mening så är det bara att sätta igång och gräva om du vill använda källaren till annat än att förvara potatis.

Allt annat låter som hokus pokus. Gräver du till rätt djup, lägger ny dränering på singel och markduk, och har pordrän mot grundmuren, samt rätt fall på dränering, och dessutom drar upp dräneringsrören till markytan så att de kan slamsugas/spolas, så finns det potential att din nya dränering håller 50 år nästa gång - speciellt om du inte planterar rabatter eller träd mot husväggen.
 
Gaia... Tack för förklaringen.

Consensus... Vi har tänkt förvara soffpotatis där nere i källaren. Då kanske man inte behöver dränera egentligen ;). Skämt å sido, tack för svaret. Jo, jag förstår att det egentligen finns ett "riktigt" sätt att göra det på. Men när situationen är som den är här, så kanske man får testa lite hokus pokus.

/Robban
 
Janne... Hur har det gått? Hur ser mätvärdena ut nu? Har ni märkt av någon skillnad i innomhusklimatet?

/Robban
 
Hej, det är lite både och....
Mätvärdena visar att det har blivit torrare i väggarna ;-) men vi har tyvärr sprickor i berget/väggarna i källaren och det kan inte stoppa vattnet om det inte finns en hel betongvägg utan sprickor, detta har vi vetat om ett tag och troligen så kommer allt att bli bra när vi putsat om väggarna. Men med en 2 veckors unge och köksrenovering och badrumsrenovering som båda precis börjar bli färdiga är detta inget vi har prioriterat då vi inte använder källaren till något särskillt.
Om allt går bra med de fortsatta renoveringarna så kanske källaren prioriteras om en månad eller så och då kan jag försöka komma ihåg att återkomma.
 
Janne... Nu när det gått en tid med det installerade systemet. Hur har det gått? Har du en liten utvärdering att delge oss ;) .

/Robban
 
Oj, jag har tyvärr missat att svara och nu har vi flyttat sen länge. Det korta svaret är väl att det aldrig blev bra...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.