Jag postade detta först i en annan del av forumet, men det kanske hör hemma bättre här??

Hej!

Huset vi bor i är dränerat på 70-talet, och vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna. Problemet är att ena väggen i källaren är också, så att säga, en förlängning av stödmuren som också går i tomtgränsen mot grannen. Så man kan säga att på andra sidan våran källarvägg är grannens mark. Försöker visa med en bifogad bild... För att dränera den sidan måste vi alltså göra stor åverkan på grannens tomt och kostnader för att återställa det (om vi överhuvudtaget får göra detta för dom). Därför försöker jag hitta alternativa lösningar till dränering.

Jag har funderat lite, och som jag förstått det så gör det inget om betongen är fuktig egentligen, bara fukten kan vandra igen det. Stämmer det? Skulle man då kunna göra på något sätt att man sätter upp en platonmatta på väggen och kanske någon mekanisk ventilation som ventilerar i luftspalten som blir mellan platonmattan och betongväggen. Sen på detta regla upp (med stålreglar och isolera) för att smälla upp väggskivor (i gips). Skulle det funka tror ni?

Såg även något som kallas för Penetron som är en metod/system för kapillär vattentätning av betong. Dett ska täta men ändå vara diffusionsöppen. Kan det vara något?

Såg även detta... en teknik för att, invändigt, åtgärda problem med läckande väggar: http://www.leak-proof.com/interior_weeping_tile.htm . Kan det vara något?

Sen tänkte jag lite vilt om att man skulle kunna gjuta in golvvärme på vägarna. Då bör man få en varm och torr vägg i källaren. Det finns säkert en massa nackdelar med detta. Men jag kan för lite om detta för att se dessa nackdelar. Men kan detta vara något?

Jag vet att inget går upp mot utvändig dränering och isolering, men vad finns det för andra alternativ? Som kanske inte är lika bra... men nästan :surprised:)

Tacksam för alla möjliga tips jag kan få!

Hälsningar
/Robban
 
  • Huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet som jag ser det är inte att muren är fuktig i sig, utan vad som händer när den fryser. Beroende på marktyp så räkna för säkerhets skull med ett frostdjup på två meter. Vatten/fukt som fryser har en enorm sprängverkan. Fogar och betong vittrar sönder och inte lär det bli bättre om du isolerar muren från insidan, då blir den ännu kallare och vittringen går snabbare.
De system för dränering från insidan lämpar sig nog bäst för varmare klimat, trots allt.

Penetron däremot såg ju väldigt intressant ut, och fungerar det att applicera från insidan så att den penetrerar hela väggen till utsidan är det ju fantastiskt.

I ditt fall gäller det nog dessutom att försöka hålla muren så varm som möjligt, så att den inte får möjlighet att frysa från utsidan, men detta kommer samtidigt att kosta en hel del uppvärmningskostnader.
 
Jag har kontakt med en firma som i försöksverksamhet spänningssätter väggarna och på så sätt tömmer dem på fukt, detta innebär att man inte behöver gräva alls och källaren blir torr men man får inte någon extra isolering som man kan få vid dränering. Vi ska testa detta i slutet av månaden på vårat hus så jag får återkomma med resultat men de garanterar att det blir torrt på 30 dagar och sen håller sig torrt. Kostnaden ligger på ca 50k plus en försummbar strömförbrukning.
 
Raceman... tack för kommentarerna. Ja det där med frostsprängning har jag inte tänkt på. Bifogar en ny bild med mungefärliga mått. Det är ju ganska djupt trots allt. Tror du ändå att det är risk för frostsprängning? Då skulle faktiskt ett alternativ kunna vara att sätta golvvärme på väggen (och kanske inte isolera mot väggen utan låta den värmen gå i i betongväggen. Jag vet att det kanske är "slöseri" med värme då, men bättre än ingenting.

Ja, Penetron verkar intressant. Men förstör man på något sätt betongens hållfasthet? Vad kan gå snett med det? hur länge har det funnits? Är det beprövat under längre tid? m.m.


jan_martinsson... MYCKET intressant lösning! Men kan man inte regla upp och isolera invändigt även om man spänningsätter väggen? 50k är ingenting mot en offert vi fick för att dränera och isolera från utsidan. Kan du säga vad företaget eller metoden heter så kan jag luska lite själv? Om du inte vill posta det här så kanske du kan skicka mig ett meddelande?

Tack för era svar!
 
  • Huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Företaget heter thd-teknik om jag minns rätt, finns tyvärr inget att hitta om varken dem eller metoden på nätet utan jag har fått reda på detta genom personlig kontakt genom vår besiktningsman. De är ännu inte i ett skede där de säljer produkten utan håller på med sluttester där vi ska ingå.
Jag kan kolla med dem om de har någon information att hänvisa till.
/Janne
 
Janne... Det vore super om du kunde höra med dom!

Vet du om man använt denna metod utomlands kanske?

Tusen tack!

/Robert
 
Hittade en till metod liknande den med Penetron som jag skrivit om tidigare i denna tråd. Ett ämne som tränger in i betongen och bildar kristaller och på detta sätt bryter kapillärkraften men ändå håller den diffussionsöppen.

Det heter Xypex, http://www.xypex.com.au/Xypex-Concentrate.html . Man tätar bl.a. tunnlar med detta ämne. Som jag förstått det så tätar man även källare, kajer, broar med det, vet inte hur utbrett det är i Sverige.

Känns lite konstigt att man inte hört talas om det i dräneringssammanhang. Vad är haken/nackdelen? Hmmm...
 
mangala skrev:
Känns lite konstigt att man inte hört talas om det i dräneringssammanhang. Vad är haken/nackdelen? Hmmm...
Hmm. Kan det vara något sånt de använde i hallandsåsen för några år sedan? Rhoca Gil/Akrylamid.....Det lär ju täta bra i alla fall :D

Skämt åsido, de flesta kan ju göra något åt saken på annat sätt så dessa metoder kanske inte blir så kända. Spontant så känns det dock lite som lurendrej att "spänningssätta" väggarna. Täta vore ju kanske möjligt, men det är trots allt att kämpa mot naturlagarna. Enklare att jobba med dem, men har man inget annat att välja på....
 
Magnus_Andersson skrev:
Hmm. Kan det vara något sånt de använde i hallandsåsen för några år sedan? Rhoca Gil/Akrylamid.....Det lär ju täta bra i alla fall :D

Skämt åsido, de flesta kan ju göra något åt saken på annat sätt så dessa metoder kanske inte blir så kända. Spontant så känns det dock lite som lurendrej att "spänningssätta" väggarna. Täta vore ju kanske möjligt, men det är trots allt att kämpa mot naturlagarna. Enklare att jobba med dem, men har man inget annat att välja på....

Varför tycker du det känns som lurendrej att spänningsätta väggarna? Det är ju faktiskt att använda sig av naturlagarna då vatten är polärt. Om du har några konkreta invändningar så är jag väldigt intresserad av att höra dem så jag inte går på en bluff

/Janne

P.s Jag har inte hunnit kolla nåt mer med firma som gör detta då vi fått sova borta inatt och kommer även att göra det några dagar till på grund av en gravid fru i kombination med golvlackeringsdoft
 
Magnus... Ja, det är ju inte helt ologiskt att tankarna dras tillbaks till då det uppdagades om Rhoca Gil -problemet i Hallandsåsen. Bbbrrrr...

Ja, det är väl så att man VET att metoden med dränering och isolering från utsidan fungerar, och då är det väl inte någon större idé att titta på alternativa metoder. Men har man "inget val" så börjar man kanske tänka lite mer på andra tillvägagångssätt. Sen får man väl väga kostnader hit och dit o.s.v.

Janne... Det är lugnt ingen panik, bara du inte glömmer bort det ;) , Ja golvlack och graviditet är kanske ingen bra kombination. Bäst att ta det säkra före det osäkra och inte bo hemma då.

Förresten, när man luskar runt så hittar man saker... Det finns en metod som använder sig av radiovågor för att bryta ytspänningen på vattnet och därigenom på något sätt torka ur husgrunder. Man verkar använda denna metod i gamla källarlokaler i gamla stan i Sthlm bl.a. Det är nog mest en metod för att stoppa kapillärt uppstigande markfukt i husgrunden men även väggarna bara det inte är ett stort vattentryck mot dom vilket kan göra att långvågorna inte orkar "trycka bort" vattnet. Se här: http://www.aht-scandinavia.se/loesningar/kapillaerbrytande-system/ .

/Robban
 
jan_martinsson skrev:
Varför tycker du det känns som lurendrej att spänningsätta väggarna? Det är ju faktiskt att använda sig av naturlagarna då vatten är polärt. Om du har några konkreta invändningar så är jag väldigt intresserad av att höra dem så jag inte går på en bluff

/Janne

P.s Jag har inte hunnit kolla nåt mer med firma som gör detta då vi fått sova borta inatt och kommer även att göra det några dagar till på grund av en gravid fru i kombination med golvlackeringsdoft
Hej Janne,
Jag har ingen kunskap om ifall spänningssatta väggar håller undan vatten. Det var mer bara att ju mer otroligt det låter, ju mer otroligt brukar det vara. En känsla helt enkelt. Rent logiskt så trycks/sugs vatten in med ganska stor kraft, och då borde det krävas samma stora kraft att motverka detta, men jag har ingen kunskap om detta som sagt. Om vatten är så polärt så borde man kunna bygga vattenpumpar utan rörliga delar som fungerar bara med spänning. Det kanske finns, vad vet jag?
/magnus
 
Hej, Nu vet jag lite mer, metoden har anväts i norge sedan 1986 men produkterna har inte tidigare serietillverkats, jag har nu den första serietillverkade modulen. Iden användes förs av amerikanska försvaret för att dränera bunkrar.
Jag har fått systemet installerat i helgen så snart kan jag återkomma med mätresultat, då det är fortfarande är testning så kommer installatören hem till mig en gång per vecka för att dokumentera hur fukthalten i väggarna sjunker.
Tyvärr stötte vi på ett litet problem hemma hos mig, en av väggarna var bara en tunn skalvägg med en luftspalt till det fuktiga berget, och luftspalten måste gjutas igen för att systemet ska ha kontakt och fungera.
Så nu funderar jag på hur jag lättast gjuter igen luftspalten så att de kan komma och göra klart den sista väggen.
 
mangala skrev:
vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna.
Om det är bara lite fuktgenomslag som orsakar färgbortfall så kan ni prova det enklaste - putsa om om putsen är skadat , pensla / måla den nya putsen med vattenglas/silikatfärg som gör samma nytta som Xypex fast billigare. Att måla med plastfärg eller tapetsera är uteslutet - kommer att flagna bort.
Funkar inte vattenglas/silikatfärg så kan ni rulla ut stora elektriska hightech"kanoner" men jag tror att det är värt att börja med smått när fuktgenomslag är liten. Kan hända att fuktvandringen är större än det syns och man får saltutfällningar men det är bara att tvätta av då och då. Det finns ingen firma som rekommenderar vattenglasbehandling av den enkla anledningen att det är alldeles för billig åtgärd :). Den tar inte bort orsaken men gör fuktvandringen mer hanterbar, tycker jag som provat.
gaia
 
Nu har jag fått en första bekräftelse på att tekniken fungerar, vid kontrollmätning en månad efter installation har fukten gått ner med 50% på de ställen där den var som högst medans minskningen på det torraste ställena var 10-20%. Det förväntas fortsätta neråt och nya mätningar kommer att göras
/Janne
 
Intressant info Janne. Fortsätt gärna rapportera om dina erfarenheter. Hur går spänningssättningen till rent praktiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.