Hej på er alla.

Undra om någon möjligtvis vet hur man kan barnsäkra kökslådorna och luckor så de ej går att öppna med något annat alternativ än att behöva skruva på insidan av lådfronten och luckan. Ikea har detta alternativet och jag är inte så sugen på att sätta två skruvar i mina egna handgjorda kökslådor och luckor som tog mig 3 månader att göra.

Finns det någon annan lösning på det eller någon annan typ av anordning?
 
Vi brukar placera en trälist uppifrån genom handtagen vid besök av vårt minsta barn-barn som är i "forskartagen". Alltså en tillfällig lösning.
 
Jo det finns någon slags anordning med en stav som man drar igenom alla handtag och så tror jag man kan fästa den i bänkskivan

sen hittade jag den här länken Lådspärr
 
Detta var ju inga dumma idéer. Tar nog och kör på dessa lösningarna. Tusen tack.
 
Vi har gjort precis som några andra skriver, när det gäller lådorna som har handtag (ej knoppar) så har vi bara kört ner en rundstav uppifrån och ner. Det fungerade väldigt bra ett tag...tills barnet var så starkt att hon kunde dra ut alla lådorna på en gång! (Sen var det bara att klättra på sidan av lådorna för att komma upp till den lockande diskhon!)

När det gäller luckor så har vi "bara" knutit ihop handtagen med lite snöre. Fast det fungerade bara där handtagen sitter nära varandra. Har dock sett att det finns en annan lösning med någon form av "snäppspänne" som håller ihop handtagen.

De skåp som vi inte har kunnat säkra/låsa på något vettigt sätt har vi helt enkelt tömt!
 
frufridell skrev:
När det gäller luckor så har vi "bara" knutit ihop handtagen med lite snöre. Fast det fungerade bara där handtagen sitter nära varandra. Har dock sett att det finns en annan lösning med någon form av "snäppspänne" som håller ihop handtagen.

De skåp som vi inte har kunnat säkra/låsa på något vettigt sätt har vi helt enkelt tömt!
Snäppspännet verkar vara så enkelt som två duschdraperiöglor av plast.(med öppning på mitten).
 
Har 4 barn och aldrig haft barnsäkrat. Flytta sånt som är rent farligt till överskåparna och låt barnen ha kul med grejerna som finns kvar i nederskåpar. Deras intresse för köksredskap är ju bara en sund nyfikenhet. Om man låter dom leka bland bunkar och slevar slipper man också köpa några leksaker. Visst kan det kanske bli så att man får städaihop grejerna ibland men i annat fall hade man ju plockat actiongubbar eller liknande.
 
Trilla skrev:
Har 4 barn och aldrig haft barnsäkrat. Flytta sånt som är rent farligt till överskåparna och låt barnen ha kul med grejerna som finns kvar i nederskåpar. Deras intresse för köksredskap är ju bara en sund nyfikenhet. Om man låter dom leka bland bunkar och slevar slipper man också köpa några leksaker. Visst kan det kanske bli så att man får städaihop grejerna ibland men i annat fall hade man ju plockat actiongubbar eller liknande.

Hållet med dig helt och hållet! Varför ha massa rengöringsmedel under diskhon som så många har?Förstår inte riktigt vad problemet är med att ta och flytta bort det vilket tar ungefär fem minuter. Bara för att man har haft det så hela tiden innan så får man liksom i övriga livet göra förändringar när det kommer barn.

Bättre att man, likt skribenten ovan, låter barnen rota runt bland köksprylarna och ha skoj, istället för att man hela tiden ska hålla på att säga "fy" och liknande grejer då de försöker komma in i bänkskåpen. Sen att man får gå några meter extra då man ska ha det där farliga rengöringsmedlet det får man ta för barnens skull.
 
Jo, men det behöver ju inte bara handla om farliga saker. Jag har några lådor där sonen får gå lös helt fritt, sedan har jag lådor med mat, småpryttlar, folie, gummisnoddar osv...och visst, han kan få röja loss helt fritt där med, men för att bevara mammas psyke så har vi satt lådspärrar där, flytta på sakerna går helt enkelt inte för det finns inga andra platser.

Sedan har jag den modellen av barn som sedan han lärde sig gå vid 9 månader, även lärde sig att klättra på stolar, vidare på bänkskivor och sedan in i skåpen, så på vissa överskåp (spec. godiskåpet) har vi hakar.

Tillbaka till det förslaget som jag gav där i början med skohornet, så drog jag till minnes att det aldrig fungerade för vår son, han fattade det där på en gång och drog ut hela raden och tog vägen in till alla roligheter via sidan av lådorna. Men har man äldre lådor så kan det funka
 
Thomas59
Börja med att skippa godiset. Det är inget barn behöver.

I stället för rundstav funkar det perfekt med långa (faktiskt bänkhöga) skohorn i plast som man kan hitta lite var stans och som man stoppar genom handtagen.

Annars håller jag nog med de som förespråkar en lite mer avslappnad attityd till, i alla fall, denna form av barnsäkerhetsiver.

Spisskydd, elsäkerhet, knivar och farliga vätskor, JA, resten kan dom små liven väl få pilla med.

Vår dotter har deltagit i matlagningen sedan hon var ca 1,5 år och dels så är det lättare att äta eller i alla fall smaka allt om man själv är med och lagar mat och dels så har hon en ganska avspänd attityd till alla spännande saker i köket. Hon vet vad det mesta är och eftersom det inte är förbjudet så är det heller inte så hyperintressant.

Hon är nu drygt tre och fixar sin frukost, mackor med pålägg, juice, frukt själv och klarar att tex fixa äggröra till helgfrukosten med lite övervakning vid spisen. Hon dukar normalt åt alla då vi äter middag och dukar av för det mesta. Det har väl gått några tallrikar och glas men hon snappade ganska snart att man inte kan bära 4 kuvert disk på en gång från matbordet.

Plocka undan det som är livsfarligt och låt barnen vara med är mitt råd.
 
Nä precis... det e just därför vi har lås på det skåpet ;) Men mamma, pappa och tonårsstorasyskonen vill faktiskt ha godis, någon kaka, jordnötter eller godis ibland...och ibland (ganska ofta) så blir det lite över.

Jag är inte heller någon säkerhetsförespråkare, även detta barn är med och lagar mat ibland. Men det blir även mycket lättare för en själv om man bara accepterar att alla inte är stöpta i samma mall, och man måste ändra förutsättningarna efter det. Detta är mitt fjärde barn, och mina stora, nu tonåringar klagar ibland på att vi inte sätter gränser för honom ;) Men jag brukar säga så här till dom, jag tror jag lyckats ganska bra med er, och det genom att se vad ni är för personer och har för behov...och som sagt var, det har funkat bra.

Medans jag skrivit det här inlägget så har han varit upp på köksbänkarna 3 ggr och rotat i kökslådorna 2 ggr. Hade jag inte haft spärr på lådorna med torrvaror så hade han fixat egen oboy och fil med flingor....och ett bråk om det är mer än vad en trött mamma orkat med vid den här tiden
 
evasch skrev:
Nä precis... det e just därför vi har lås på det skåpet ;) Men mamma, pappa och tonårsstorasyskonen vill faktiskt ha godis, någon kaka, jordnötter eller godis ibland...och ibland (ganska ofta) så blir det lite över.

Jag är inte heller någon säkerhetsförespråkare, även detta barn är med och lagar mat ibland. Men det blir även mycket lättare för en själv om man bara accepterar att alla inte är stöpta i samma mall, och man måste ändra förutsättningarna efter det. Detta är mitt fjärde barn, och mina stora, nu tonåringar klagar ibland på att vi inte sätter gränser för honom ;) Men jag brukar säga så här till dom, jag tror jag lyckats ganska bra med er, och det genom att se vad ni är för personer och har för behov...och som sagt var, det har funkat bra.

Medans jag skrivit det här inlägget så har han varit upp på köksbänkarna 3 ggr och rotat i kökslådorna 2 ggr. Hade jag inte haft spärr på lådorna med torrvaror så hade han fixat egen oboy och fil med flingor....och ett bråk om det är mer än vad en trött mamma orkat med vid den här tiden
.....och sen avslutade han med att kasta en boll på ett kaffeglas.....soooooooooovdags *S*
 
Tack för alla tipps, kommer inte att ha hälsofarliga saker i lådorna för vipps, så har de små knallhattarna lyckats och överlista sig själv och en annan och öppnar lådorna. Bäst att låta de böka runt i lådorna men har man folk på besök eller av någon annan anledning inte har lust att de skall öppna så vill jag ha något att spärra dom med och här fanns ju kanon tipps.
 
evasch skrev:
Nä precis... det e just därför vi har lås på det skåpet ;) Men mamma, pappa och tonårsstorasyskonen vill faktiskt ha godis, någon kaka, jordnötter eller godis ibland...och ibland (ganska ofta) så blir det lite över.

Jag är inte heller någon säkerhetsförespråkare, även detta barn är med och lagar mat ibland. Men det blir även mycket lättare för en själv om man bara accepterar att alla inte är stöpta i samma mall, och man måste ändra förutsättningarna efter det. Detta är mitt fjärde barn, och mina stora, nu tonåringar klagar ibland på att vi inte sätter gränser för honom ;) Men jag brukar säga så här till dom, jag tror jag lyckats ganska bra med er, och det genom att se vad ni är för personer och har för behov...och som sagt var, det har funkat bra.

Medans jag skrivit det här inlägget så har han varit upp på köksbänkarna 3 ggr och rotat i kökslådorna 2 ggr. Hade jag inte haft spärr på lådorna med torrvaror så hade han fixat egen oboy och fil med flingor....och ett bråk om det är mer än vad en trött mamma orkat med vid den här tiden

Jag kanske har haft ovanligt snälla barn... Men jag känner igen att man bryr sej minde med antalet barn. Plötsligt är det inte så viktigt hurvida dom ätit upp middagen eller inte.
 
Redigerat:
Trilla skrev:
Visst kan det kanske bli så att man får städaihop grejerna ibland men i annat fall hade man ju plockat actiongubbar eller liknande.
Kanske diska prylarna också om barnen har lekt med dem på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.