Det är faktiskt det som jag håller som bästa förslaget för tillfället!
Har du något tips på konstruktion och dimensionering? Blir ju plats för närmare 675l med ovanstående mått
 
harry73
675 liter = 0,7 kubik = 0,7*20kr = 14kr.
Jag vet inte hur mycket vatten du rimligtvis kan använda under året, men säg att det är 10 tömningar eller 7 kubik, då sparar du 140 kr per år.
Om bygget kostar 1000 kr, då behöver du 7 år att tjäna in investeringen.
Gör du det för miljöns skull, är det troligtvis bättre att tvätta bilen på en särskild tvättanläggning där de renar och återanvänder vattnet
 
Tack för den fina uträkningen och din medverkan i tråden Harry! :)
Jag kanske helt enkelt bara tänkt göra det för grannfridens skull? Så ingen kan komma och gnälla över att jag står och slösar vatten under rådande bevattningsförbud?
Vidare så kan vi ju leka med tanken att jag kanske har 5mil enkel resa till närmsta ställe som erbjuder biltvätt där dom renar och återanvänder vattnet? Säger inte nödvändigtvis att så är fallet men då hade det både gått fortare att tjäna in "investeringen" samt att man kanske skulle kunnat se lite annorlunda på miljöaspekten.
Som jag skrev vill jag ju som sagt hålla ner kostnaden för uppsamlingkärlet. Just av den anledningen att jag vet att jag inte kommer gynnas ekonomiskt av att samla vatten.
 
Slå ner en rörspetsbrunn. Eller gäller bevattningsförbudet även egna brunnar hos Er?
 
harry73
Maxwells demon TotalControl skrev:
Slå ner en rörspetsbrunn.
Det var exakt min poäng :) Vattenbrist minskas om man ser till att så mycket regnvatten som möjligt hamnar i marken och inte i dagvattenledningar. Här finns även en extra miljöaspekt. Har man gemensamt spill- och dagvattensystem minskar det överbelastning av systemet vid mycket regn och hamnar vattnet inte orenat i naturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.