Nån måste ju valt opalvit alt transparent? :)
 
Det slutade med att jag valde ett kanalplasttak från SKBV. Ångrar inte detta en sekund, helt klart värt att lägga några extra kronor på detta. Enkelt att montera och resultatet blev kanon!
 
Gullegrizen: Varför valde du kanalplast? bortsett från att d e snyggare (iof viktigt) så ser jag ingen vits med det om man inte ska ha några väggar runt (och därmed inget kondensproblem)..?
 
dejven: Främst var det en estetisk fråga, klart mycket snyggare med kanaplast. Sedan visste jag att jag skulle ångra mig om jag någon gång i framtiden fick planer på att glasa in hela kalaset. Och visst, nu efter ett år är jag redan sugen på att glasa in uterummet, och då är det ju fint att man valde kanalplast. Och ser man till hur mycket jag ämnar tillbringa tiden i mitt uterum är ett par tusenlappar i merkostnad inget att bråka om. Och som med så mycket annat tyckte frugan att vi skulle välja kanalplast, och hennes ord brukar ju väga tungt... :)
 
hej

denna tråden är precis det jag söker och kanonbra inlägg, tack alla som bidragit!

Dock har vi spanat in Plastmo kanaltak TwinLite 10 eller 16 mm ochv alet står mellan rökfärgat eller opal, är det någon som kan råda avseende dessa tak?

någon som har egen erfarenhet, hur är kvaliten, ljuset och tvättbarheten?

rekommenderar ni någon annan tillverkare?

stort tack på förhand!
 
grannen har rökfärga plasttak, lagt förra året, skitsnyggt och behagligt att sitta under även i gassande sol, blev lite mer ombonat än de vitaste taken.
jag gillade det.
 
Hej

kan också rekommendera rökat tak, mindre ljus när solen ligger på
 
Vill bara säga att jag gillade liknelsen mellan plasten och en kebabrulle...Den var rätt rolig...
 
"Kebabrulleplasten" är svår att få tag i längre. den var glasfiberarmerad.
När den legat ett tag så reste sig fibrerna och gjorde taket strävt vilket leder till att smuts fastnar och taket blir svart. detta tar max 5 år.
 
Hej
Har lagt Twinlite kanalplast 10mm Opalfärgat, och det var både enkelt och det blev riktigt bra! Sicken skillnad jämfört med 10 år gammalt "korrugerat plasttak"
Ska bara sätta på aluminum framkanten också...vilket inte verkar det enklaste (man får verkligen pressa in den)
 
Skulle vilja höra vad folket tycker om blåtonade tak...
Tänker då på Ecolite eller liknande.

Förstahands betraktelser hade varit trevligt ;)
Läst om många som lagt det men inte några direkta utvärderingar av resultatet.
 
köpte plastmo prolite "mjölkvit", fy så bra de blev, taket är 10kvm och vid stark sol från en klarblå himmel kan du stå under å titta rakt mot solen och du ser då en orangeröd solnedgång typ, de blir jättehärligt jus innunder, på gränsen till att man vill ha solglasögon, mycket behaglig svalka!

men som min svärmor sa som alltid brukar ha rätt...när ja funderade på mörkare tak alt plåt!
"varför är ni karlar så rädda för solen och värme, dessutom är de ju långt många fler molninga dagar på sommaren å då vill man nog gärna ha de ljust"
ska ut å ta en bild!

nu bild!



man ser på sista bilden att solen lyser på plankan längst ut länst bort så då ser ni hur effektiv skuggan blir under taket!
 
Shadow skrev:
Skulle vilja höra vad folket tycker om blåtonade tak...
Tänker då på Ecolite eller liknande.

Förstahands betraktelser hade varit trevligt ;)
Läst om många som lagt det men inte några direkta utvärderingar av resultatet.
Ingen som har blåtonat altantak?

Är ju lite skillnad med ljusgenomsläppning mellan blått (70%) och opalvitt (50%),
kan det upplevas för varmt/ljust (inte tillräckligt skuggat) med blått?
 
L
jag har opalvitt och det blev kanon, känns väldigt ljust. Tror den vita nyansen hjälper till. Kan tänka mig att ett blått tak tom kan kännas mörkare.
 
I valet mellan att det blir för ljust alt. för mörkt är mörkt att föredra..
Har solen på altan från 12 tills den går ner och det blir TOK-VARMT!
Vill ha SKUGGA när jag sitter på altan - inte ett växthus - och lite regnskydd så klart!

Var faktiskt inne på att lägga plåt på altan men blir nog att bygga ett stort däck på andra sidan huset istället ;)

Måste finnas folk som lagt blåtonat tak här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.