Man kan väl anta att mossan i nederkant på de flesta Shingelskivor tätar nederkanten och en bit upp, säg 5 cm, på vardera sida.
Blir som en lite damm inunder varje skiva.
Egentligen ska det vara i det närmaste öppet, i var fall åt kanterna längst ned på varje skiva.
Som störst kan springan vara lika med tjockleken på en skiva.
Hänger ned på mitten.

Vi antar att tunna mossan lite högre upp efter sidorna nu är död och släpper in lite vatten, som så att säga sugs in av ytspänning / kapilläreffekten, och sipprar ned i det som jag ovan kallade damm.
Dammen blir så småningom fylld och någonstans måste vattnet ta vägen... D v s åt sidorna och in under ovankant, på näst kommande skiva nedåt.
Droppetidripp...


Lyft upp nederänden, näbben, på en shingelskiva med utstickande mossa och kika in, så ser du vad jag menar.

Tror du får göra dig ett rivverktyg och riva ut mossa. Börja i höjd vid läckage och riv under de skivor som ligger ovanför.
Jobba brett, inte bara rakt upp.

Böj inte för mycket på skivorna, de är spikade i ovankant.
 
Redigerat:
Vad har Du för tak på resten av kåken?
 
H Hybro skrev:
Vad har Du för tak på resten av kåken?
Bettongpannor
 
Då skulle det kanske passa med nån typ av pannform på ett tak ovanpå.
Plåt är lätt, märkte jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Då skulle det kanske passa med nån typ av pannform på ett tak ovanpå.
Plåt är lätt, märkte jag.
Jag tror att hans tätning kanske fungerade, vi har haft en liten skur och det verkar faktiskt vara torrt efter det. För tidigt att ropa hej än så länge såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Taket har endast behandlats med kemikalier, ingen mekanisk tvätt är gjord.
Det enda jag kan tänka mig då som skulle orsaka läckage är att de har använt högtryck i samband med appliceringen av kemikalier.

Om det inte har använts högtryck så är det nog så att mossan som tagits bort har agerat tätskikt…
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det är antagligen så att när dom har varit på taket så har det skiftat lite. Det är nog helt enkelt fel underlag för shingel.

Skulle något sådant kunna anses vara dolt fel? Vi har ju doldafel-försäkring och det står inget om det i besiktningprotokollet.
Låter som det troligaste: Någon kanske har gått på taket eller på annat sätt mekaniskt påverkat så något hål har uppstått (tex ngn spik som trängt upp etc)

Har ni en försäkring så kan ni ju kolla, även om jag är tveksam till hur stor sannolikhet det är att ni får framgång pga avsaknad underlagspapp på ett altantak (man kan ju bygga sådana på många olika sätt, och det är inte osannolikt att man kan få en mindre läcka efter nästan 10 år och frågan är hur "väsentligt" detta är för fastighetens totala värde?)
 
försäkringen täcker inte en läcka i taket ,endast det som blir skadat under taket
 
T tergo skrev:
försäkringen täcker inte en läcka i taket ,endast det som blir skadat under taket
Nu handlade det om en doldafel försäkring enligt TS...inte läckan som sådan.
Det finns (fanns iaf) försäkringar som täcker läckande tak (jag hade en från Folksam förut), även om det är ovanligt
 
Är ni säkra på att det är shingel,
Tycker det påminner om skifferplattor?
Men det ändå man kan göra är ju att krypa runt och se om det är några spikskallar som krupit igenom eller lösa skarvar
 
Och du har erfarenhet av skifferplattor, som är exakt lika formade?
Det felar ju inte en millimeter.

Ja har lagt Shingel. Har Shingel på mina tak, numer under Planja plåttaket. Ser exakt ut som på bilden i början plåten.

Har även hanterat Glavaskiffer. Typ stenskivor.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är ni säkra på att det är shingel,
Ja.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det som skulle upptäckts av en noggrann undersökning. Och ofta hoppas besiktning av uterum/etc över av besiktningsmannen. Har ni betalat för att göra det? I min står det:
Är det alltså normalt att lyfta på shingel för att kontrollera takkonstruktionen vid besiktning?
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
Läs mina inlägg ovan...
Där har Ni den troliga orsaken till läckaget.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är det alltså normalt att lyfta på shingel för att kontrollera takkonstruktionen vid besiktning?
Ja. Min besiktningsman klättrade upp 2 våningar för att kolla under betongpannor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.