sjostuga2 skrev:
Exempelvis genom att inte luta taket så mycket och inte överdimensionera limträt utan snarare tvärtom.
Jag kom på så här i efterhand att santex har en rekommendation på minst 6grader, den höll jag alltså precis. När det gäller ev underdimensionering, så har jag läst att en del placerar ut stöttor på vintern. Det känns minst sagt lite budget kan jag tycka.
 
läst att en del placerar ut stöttor på vintern
Kände mig lite träffad där!:)
Allt beror ju på omständigheterna och vad som är prioriterat. I vårt fall så har vi byggt ett altantak med klar underdimensionering, stöttor på vintern och taklutning på omkring 4 grader. Allt mycket medvetet för att maximera höjden längst ut (ståhöjdsbehov i vårt fall) och maximera utsikt inifrån huset. De negativa effekterna är helt ok för vår del men inget jag skulle rekommendera den som har andra förutsättningar eller behov. Planerar man exvis för att göra ett uterum på sikt så är det absolut inte ett exempel att följa.
 
sjostuga2 skrev:
Kände mig lite träffad där!:)
Allt beror ju på omständigheterna och vad som är prioriterat. I vårt fall så har vi byggt ett altantak med klar underdimensionering, stöttor på vintern och taklutning på omkring 4 grader. Allt mycket medvetet för att maximera höjden längst ut (ståhöjdsbehov i vårt fall) och maximera utsikt inifrån huset. De negativa effekterna är helt ok för vår del men inget jag skulle rekommendera den som har andra förutsättningar eller behov. Planerar man exvis för att göra ett uterum på sikt så är det absolut inte ett exempel att följa.
Kanske träffad men förhoppningsvis inte så sårad, jag har en tendens att vara lite kategorisk :) Har man bara tänkt till varför, och det har du ju uppenbarligen, så är det så klart ok. Stabilitet kontra utsikt är så klart en balansgång när man har låga takfötter! Själv skulle jag inte lita på mig själv att jag får ut stöttorna i tid varje år inför ett överraskande första rejält snöfall. Värre saker än att det går sönder kan ju hända.
 
Vårt medvetet underdimensionerade tak är på sommarstugan som vi kallställer och då sätts också stöttorna på plats - funkar rätt smidigt. På en villa är det ju annorlunda och ett par stöttor som är i vägen hela vinterhalvåret är kanske inte så lyckat.
Jag tycker du skriver positivt så ingen fara med det kategoriska (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.