kamilenski skrev:
Förklara?
Ja, Assas "lilla" misstag med 2002-kistorna har du knappast missat och att då ge Assa förtroendet att leverera en produkt som är än mer komlicerad känns inte helt rätt.

Vem skulle bli förvånad om Assa ett år efter lanseringen säger "Ojdåhoppsan, kunde man trycka in alla fyra knappar samtidigt i fem sekunder för att låsa upp dörren oavsett kod. Det visste inte vi.". Inte jag.
 
MathiasS skrev:
Ja, Assas "lilla" misstag med 2002-kistorna har du knappast missat och att då ge Assa förtroendet att leverera en produkt som är än mer komlicerad känns inte helt rätt.

Vem skulle bli förvånad om Assa ett år efter lanseringen säger "Ojdåhoppsan, kunde man trycka in alla fyra knappar samtidigt i fem sekunder för att låsa upp dörren oavsett kod. Det visste inte vi.". Inte jag.
Men... är inte tanken att denna skall sitta på insidan? :blushing:
Typ att man slipper nyckel om man vill låsa? Då spelar det ju ingen roll egentligen om man har kod eller "trycker in alla knappar samtidigt i 5sek".
Fast det är ju klart, vet tjyven om det så kommer han ju ut fortare.. ;)
 
Redigerat:
Har dessa på altandörr samt samtliga öppningsbara fönster.
Måste säga att jag är mycket nöjd. Altandörren är den mest använda, men ännu syns inget slitage (1,5 år).
 
Man skall komma ihåg att Assa Code handle kommer från Assa OEM, vilket bland annat är gamla FIX.. FIX gör bra saker. Men hurvida nya produkter från OEM lever upp till gammal FIX-standard är svårt att sia om. Dock bygger code handle på en beprövad FIX konstruktion
 
Det man kan invända är att designen är robust snarare än elegant. Handtagen är märkbart tjockare än "vanliga" handtag.
 
frohike skrev:
Man skall komma ihåg att Assa Code handle kommer från Assa OEM, vilket bland annat är gamla FIX.. FIX gör bra saker. Men hurvida nya produkter från OEM lever upp till gammal FIX-standard är svårt att sia om. Dock bygger code handle på en beprövad FIX konstruktion
Det är mer en principsak. Assa borde återgå till att tillverka dörrhaspar under några år innan man ger sig på mer avancerade saker som dörrtrycken, lås etc......:cool:
 
MathiasS skrev:
Det är mer en principsak. Assa borde återgå till att tillverka dörrhaspar under några år innan man ger sig på mer avancerade saker som dörrtrycken, lås etc......:cool:
Jag håller med. Bönräknarna på ASSA som shoppar företag i parti och minut fick väl pivottabellerna i halsen när de såg hur kvalitetskostnaderna rakade i höjden förra året. Sicket mismanagement. ASSA är evighetsbannade i den värld jag lever i. Jag skulle köpa en dörrbroms till friggeboden, men det blev inget köp för det stod ASSA på förpackningen. Köpte dörrbroms på annat ställe fastän det tog en halvtimme extra för mig. Principsak är vad det handlar om.
 
4 upphöjt till 6 = 4096 kombinationer.
¨
Hur kom du fram till det??
jag får det bara till att bli 1332 kombinationer det är ju en avsevärd skillnad, om ändå fortfarande många kombinationer att trycka sig igenom.
 
4 ^ 6 = 4096
 
Koden har 6 siffror och var och en kan väljas fritt: 1, 2, 3 eller 4. Fyra valmöjligheter i första positionen, gånger fyra valmöjligheter i andra positionen, gånger osv.. blir 4*4*4*4*4*4 = 4 upphöjt till 6 = 4096.
 
Nu har jag dessa hemma. 2 styck med lång beslag.1350 på Hornbach. Dom korta kostar 1250 där. Ganska ok pris.
Tackar er alla för all hjälp!
 
Milkshaken
gadu^ skrev:
Men... är inte tanken att denna skall sitta på insidan? :blushing:
Typ att man slipper nyckel om man vill låsa? Då spelar det ju ingen roll egentligen om man har kod eller "trycker in alla knappar samtidigt i 5sek".
Fast det är ju klart, vet tjyven om det så kommer han ju ut fortare.. ;)
Hoppas verkligen inte att det bara är kod till insidan... Vi skulle kunna tänka oss sånt där, då vi har en minst sagt välanvänd altandörr...det är vår andra entré... Därför skulle det vara gott med kod på utsidan oxå.....
Som vi har det nu, så håller vi igen dörren med en tung grej på utsidan när vi är ute, skulle vara gott med kodat istället som sagt.
 
Undrar om dom är godkända som lås av altandörr / utsida. Vad säger försäkringsbolagen?
 
Milkshaken skrev:
Hoppas verkligen inte att det bara är kod till insidan... Vi skulle kunna tänka oss sånt där, då vi har en minst sagt välanvänd altandörr...det är vår andra entré... Därför skulle det vara gott med kod på utsidan oxå.....
Som vi har det nu, så håller vi igen dörren med en tung grej på utsidan när vi är ute, skulle vara gott med kodat istället som sagt.

Enligt manualen...
Användningsområde
För invändig låsning av altandörr och fönster.
http://www.tryggahem.se/media/20747/code handle.pdf
 
2 handtag monterade. Koden ändrat. Jag är nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.